Katalog

Robert Kochanowski
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Różne sytuacje rodzinne - więzi między rodzicami i dziećmi. Scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Różne sytuacje rodzinne - więzi między rodzicami i dziećmi

SCENARIUSZ LEKCJI

Cel ogólny:
Uświadomienie uczniom potrzeby istnienia silnej więzi między dziećmi i rodzicami, opartej na obustronnej szczerości i zaufaniu.

Cele operacyjne:
A: uczeń zna stwierdzenia, skojarzenia związane z pojęciem szczęśliwej rodziny;
uczeń zna skojarzenia, sytuacje których najbardziej nie lubi w życiu rodzinnym;
B: uczeń rozumie potrzebę wzajemnego porozumienia w rodzinie;
uczeń rozumie, że postawa człowieka zależy przede wszystkim od niego samego;
C: uczeń potrafi twórczo działać, wyrabiając umiejętność rozwiązywania problemów;
uczeń potrafi nawiązać kontakt z drugim człowiekiem;
uczeń potrafi tworzyć płaszczyznę wzajemnego porozumienia;
uczeń potrafi dokonać właściwej oceny ludzi (rodzica i siebie).

Formy organizacji pracy uczniów:
praca w grupach, praca indywidualna

Metody:
burza mózgów, kreatywne myślenie, dyskusja

Pomoce dydaktyczne:
plansza z prawami dziecka opracowana na podstawie Konwencji o Prawach dziecka, arkusze szarego papieru, mazaki, koperty z przykładowymi zdarzeniami do rozwiązania, koperty z rozsypankami hasłami - myślami

Przebieg lekcji:
Zajęcia odbywają się w klasie. Wszyscy siedzimy na krzesełkach ustawionych w krąg. Uczniowie mają do dyspozycji kartki i długopisy. Zapoznajemy uczniów z mottem lekcji, które jest przypięte do gazetki ściennej (jest to jedno z praw dziecka na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka)

"Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić bić, wyzywać, i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać"

1. Burza mózgów.
a.) Nauczyciel zadaje pytanie: "Z czym kojarzy Ci się Szczęśliwa Rodzina?"
Uczniowie wspólnie uzupełniają znajdujący się na tablicy asocjogram.


Odczytujemy wszystko, co jest napisane.

b.) Wybieramy spośród uczniów dwóch sekretarzy, którzy siedzą przy osobnym stoliku, mają do dyspozycji arkusz szarego papieru i mazaki.
Wszyscy uczniowie na kartkach papieru wypisują, to czego nie lubią w życiu rodzinnym. Następnie sekretarze spisują na arkuszu papieru listę najważniejszych według uczniów skojarzeń, których nie lubią w życiu rodzinnym np.:
- kłótnia
- pijaństwo
- przemoc
- brak wyrozumiałości
- brak zaufania
- odpychanie nas od "spraw dorosłych"
- brak czasu dla dzieci
- brak wspólnych rozmów itp.
Po wypisaniu przykładowych skojarzeń, wieszamy arkusz na tablicy i odczytujemy wszystko to, co jest napisane.

2. Dzielimy uczniów na 6- 7- osobowe grupy. Każda grupa stanowi oddzielną rodzinę: np. Kowalskich, Nowaków, itp.W każdej grupie jest 2 rodziców i dzieci. Każda grupa dostaje kopertę, w której znajdują się przykładowe zdarzenia, jedno pozytywne np. otrzymałem ocenę celującą z chemii, drugie z niepowodzeniem np. podczas rozgrywek sportowych mój zespół przegrał do 0. Zadaniem jednego z rodziców jest udzielenie takich odpowiedzi (z pokazaniem gestów, póz, min), które najczęściej padają z ust rodziców. Natomiast drugi rodzic musi przedstawić lub wyrazić to czego oczekują uczniowie, co pragną w danej chwili usłyszeć, co jest dla nich podporą, dodaje im sił, mobilizuje do działań, napełnia miłością czyli "uskrzydla ich". Po 5 minutach przygotowania, grupy prezentują swoje pomysły. Podczas prezentacji sekretarze mają za zadanie spisanie na arkuszu szarego papieru odpowiedzi oczekiwanych przez uczniów. W ten sposób powstanie zbiór stwierdzeń, myśli i słów bardzo potrzebnych i odpowiadających uczniom. Arkusz z wypowiedziami uczniów zostaje powieszony na tablicy. Odczytujemy wszystko, co jest zapisane. Nauczyciel zbiór ten przekaże (zapozna) rodzicom na najbliższym z nimi spotkaniu.

3. Uczniowie nadal pracują w grupach.
Każda grupa otrzymuje w kopercie rozsypankę wyrazową. Zadaniem grupy jest ułożenie hasła- myśli.
Rozwiązania:
"Marzeniem każdego człowieka jest osiągnięcie sukcesu, a droga do niego prowadzi ze szczęśliwego, radosnego i przepełnionego miłością domu".

"Młody człowiek potrzebuje dużo miłości, akceptacji oraz zaufania".


Gotowe rozwiązania - hasła uczniowie wieszają na tablicy.

4. Na zakończenie wszyscy siedzą w kole, wyciszają się zamykają oczy, chwytają się za ręce i wyobrażają sobie bardzo ciepłą atmosferę w szczęśliwym domu. Po kilkunastu sekundach skupienia, przy pomocy rąk, każdy przekazuje "iskierkę" uczucia następnej osobie.

5. Po zakończonej lekcji uczniowie dokonują jej ewaluacji, wrzucając do pudełka karteczkę koloru czerwonego, jeśli stwierdzą, że wyszli z lekcji zadowoleni, wzbogaceni o pozytywne wrażenia, lub niebieską, jeśli stwierdzą, że lekcja im nic nie dała.

Opracowanie: mgr inż. Robert Kochanowski

Wyświetleń: 8295


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.