Katalog Waldemar Karpiński Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji matematyki (z wykorzystaniem komputera) w klasie I gimnazjum "Wielkości odwrotnie proporcjonalne"Wielkości odwrotnie proporcjonalne.KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I GIMNAZJUMPROGRAM NAUCZANIA: Matematyka wokół nas, DKW-4014-125/99 DZIAŁ PROGRAMOWY: Równania i nierówności. CZAS PRACY: 45 minut. CELE LEKCJI: WIADOMOŚCI - uczeń: - podaje przykłady wielkości odwrotnie proporcjonalnych. UMIEJĘTNOŚCI - uczeń: - rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne na podstawie tabelki, - uzupełnia tabelki wielkości odwrotnie proporcjonalnych, wykonując obliczenia w pamięci lub układając równanie. POSTAWY - uczeń: - dąży do polepszenia swoich umiejętności, - przejawia chęć pracy w zespole. METODY: - pogadanka. FORMY PRACY: - indywidualna, - grupowa przy komputerze, - zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - komputery z zainstalowaną prezentacją PowerPoint, - kartki z tabelkami - załącznik 1. I. FAZA WPROWADZAJĄCA 1. Sprawy organizacyjne. 2. Podanie tematu lekcji, omówienie celów lekcji. II. FAZA REALIZACYJNA 1. Pojęcie wielkości odwrotnie proporcjonalnych wprowadzamy po wypełnieniu tabelki opisującej sytuację: "Dziesięciu robotników naprawiło pewien odcinek drogi w ciągu 2 dni. W jakim czasie ten odcinek drogi można naprawić przy udziale 4, 5, 10, 2 robotników?"
Uczniowie powinni zauważyć, że liczba robotników x czas pracy = 20, co możemy podsumować następująco: Iloczyn wielkości odwrotnie proporcjonalnych jest wielkością stałą. 2. Uczniowie próbują teraz podać przykłady innych wielkości odwrotnie proporcjonalnych występujących na lekcjach fizyki, chemii, czy w życiu codziennym. 3. Kilka przykładów wielkości odwrotnie proporcjonalnych uczniowie notują w zeszytach, np. prędkość ruchu i czas podróży. 4. Kolejne przykłady wielkości odwrotnie proporcjonalnych uczniowie poznają pracując z interaktywną prezentacją wykonaną w programie PowerPoint. Prezentacja ta zawiera również ćwiczenia w uzupełnianiu tabelek wielkości odwrotnie proporcjonalnych. Oglądając prezentację uczniowie poznają sposób układania równań na podstawie tabelki, w sytuacji gdy obliczeń nie da się przeprowadzić w pamięci. 5. Po obejrzeniu prezentacji uczniowie rozwiązują zadanie: Poruszając się z prędkością 90 km/h samochód przebył pewną drogę w ciągu 2 godzin. Z jaką prędkością poruszał się samochód, który tę samą drogę przebył w czasie 2,5 godziny? Uczniowie powinni tu wykonać tabelkę i ułożyć równanie:
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA 1. Rozdajemy kartki z wypełnionymi tabelkami zawierającymi różne wielkości zał. 1. Pracując w dwuosobowych grupach uczniowie rozpoznają tabelki wielkości odwrotnie proporcjonalnych i uzasadniają swój wybór. 2. Uczniowie podają przykłady wielkości odwrotnie proporcjonalnych. 3. Praca domowa: Zad. 9 str. 108 - dla wszystkich, Zad. 10 str. 108 - dla chętnych. Załącznik 1. gęstość w g/cm3 2,5 0,5 objętość w cm3 10 50
Opracowanie: Waldemar Karpiński Wyświetleń: 4343
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |