Katalog Wiesława Rutkowska Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz lekcji wychowawczej "Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?"Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE II GIMNAZJUMCzas trwania: 45 minut Cele: Uczeń: - potrafi analizować i oceniać fakty i stanowiska oraz propozycje rozwiązań zaproponowanych przez inne osoby, - potrafi myśleć kreatywnie i argumentować swoje zdanie, - potrafi pracować w grupie, nazywać wartości, wyciągać wnioski, - wie co to jest tolerancja i jakie są jej granice, - zna skutki braku tolerancji, - rozumie istnienie dobra i zła. Metody: metaplan, gry dramowe Środki dydaktyczne: słownik języka polskiego, nagranie piosenki "Tolerancja" S. Sojki, cztery duże arkusze papieru, paski papieru do zapisywania odpowiedzi i wniosków, kolorowe pisaki, taśma samoprzylepna, koperta z materiałami wspomagającymi pracę. Przebieg lekcji Lekcje rozpoczynamy od podziału klasy na 4 grupy. Nauczyciel informuje uczniów, iż na dzisiejszej lekcji będą szukali odpowiedzi na pytanie: Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni? Objaśnia formy dyskusji i czuwa nad prawidłowym jej przebiegiem. I. Podanie tematu lekcji: Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni? II. Realizacja pierwszej części metaplanu (próba odpowiedzi na pytanie: Jak jest?) 1. Odczytanie hasła tolerancja ze słownika języka polskiego. 2. Wejście uczniów w role, które przedstawiają nietolerancje /wypowiedzi uczniów na temat własnych odczuć podczas bycia w roli. Ocena kreowanych ról./ 3. Wyszukiwanie przykładów tragicznych skutków braku tolerancji / zapisywanie przykładów na paskach i przyklejanie do niebieskiego kartonu /. 4. Podanie dowodów na obecność tolerancji i nietolerancji w naszej szkole. / wypełnianie białej tabeli odpowiednimi dowodami zapisanymi na żółtych i zielonych paskach. III. Realizacja drugie części metaplanu (Jak powinno być?) 1. Próba odpowiedzi na pytanie: Co to jest tolerancja? / przyklejanie odpowiedzi na żółtym znaku plastycznym /. 2. Określanie granicy tolerancji (Czego nie można tolerować?) / przyklejanie odpowiedzi na czarnym znaku plastycznym /. IV. Realizacja trzeciej części metaplanu (Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?) 1. Podanie przyczyn nietolerancji / przyklejanie odpowiedzi na fioletowej chmurce /. V. Wnioski. Dokończenie myśli - Będę tolerancyjny jeżeli.................................................... / przyklejanie wniosków pod rozpoczętym zdaniem /. Na zakończenie lekcji uczniowie słuchają piosenki S. Sojki "Tolerancja" i układają puzzle pod nazwą "Tolerancja". Materiały pomocnicze: Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni? I. Jak jest? a) b)
(paski zielone) (paski żółte) II. Jak powinno być? III. Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?
Opracowanie: Wiesława Rutkowska Wyświetleń: 5236
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |