Katalog

Wiesława Rutkowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej "Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?"

- n +

Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W KLASIE II GIMNAZJUM

Czas trwania: 45 minut

Cele:
Uczeń:
- potrafi analizować i oceniać fakty i stanowiska oraz propozycje rozwiązań zaproponowanych przez inne osoby,
- potrafi myśleć kreatywnie i argumentować swoje zdanie,
- potrafi pracować w grupie, nazywać wartości, wyciągać wnioski,
- wie co to jest tolerancja i jakie są jej granice,
- zna skutki braku tolerancji,
- rozumie istnienie dobra i zła.

Metody: metaplan, gry dramowe

Środki dydaktyczne: słownik języka polskiego, nagranie piosenki "Tolerancja" S. Sojki, cztery duże arkusze papieru, paski papieru do zapisywania odpowiedzi i wniosków, kolorowe pisaki, taśma samoprzylepna, koperta z materiałami wspomagającymi pracę.

Przebieg lekcji
Lekcje rozpoczynamy od podziału klasy na 4 grupy. Nauczyciel informuje uczniów, iż na dzisiejszej lekcji będą szukali odpowiedzi na pytanie: Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni? Objaśnia formy dyskusji i czuwa nad prawidłowym jej przebiegiem.
I. Podanie tematu lekcji: Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?
II. Realizacja pierwszej części metaplanu (próba odpowiedzi na pytanie: Jak jest?)
1. Odczytanie hasła tolerancja ze słownika języka polskiego.
2. Wejście uczniów w role, które przedstawiają nietolerancje /wypowiedzi uczniów na temat własnych odczuć podczas bycia w roli. Ocena kreowanych ról./
3. Wyszukiwanie przykładów tragicznych skutków braku tolerancji / zapisywanie przykładów na paskach i przyklejanie do niebieskiego kartonu /.
4. Podanie dowodów na obecność tolerancji i nietolerancji w naszej szkole. / wypełnianie białej tabeli odpowiednimi dowodami zapisanymi na żółtych i zielonych paskach.
III. Realizacja drugie części metaplanu (Jak powinno być?)
1. Próba odpowiedzi na pytanie: Co to jest tolerancja? / przyklejanie odpowiedzi na żółtym znaku plastycznym /.
2. Określanie granicy tolerancji (Czego nie można tolerować?) / przyklejanie odpowiedzi na czarnym znaku plastycznym /.
IV. Realizacja trzeciej części metaplanu (Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?)
1. Podanie przyczyn nietolerancji / przyklejanie odpowiedzi na fioletowej chmurce /.
V. Wnioski. Dokończenie myśli - Będę tolerancyjny jeżeli....................................................
/ przyklejanie wniosków pod rozpoczętym zdaniem /.
Na zakończenie lekcji uczniowie słuchają piosenki S. Sojki "Tolerancja" i układają puzzle pod nazwą "Tolerancja".

Materiały pomocnicze:
Dlaczego jesteśmy mało tolerancyjni?
I. Jak jest?
a)

b)
 
Sytuacje w których uczniowie
są tolerancyjni nie są tolerancyjni
   

(paski zielone)                         (paski żółte)

II. Jak powinno być?



III. Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?



 
WNIOSKI!!!
Będę tolerancyjny jeżeli...........................................................................

Opracowanie: Wiesława Rutkowska

Wyświetleń: 5236


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.