AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Polańska
Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Wychowanie do życia w rodzinie - scenariusz zajęć w klasie I gimnzajum

- n +

Warunki wprowadzenia zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie"

Scenariusz spotkania z rodzicami

TREŚCI:
1. Podstawa prawna wprowadzenia do nauczania szkolnego zajęć edukacyjnych "WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE"
2. Zadania szkoły
3. Treści programowe
4. Nauczyciel przedmiotu
5. Baza dydaktyczna - warsztat pracy nauczyciela
6. Deklaracja dla rodziców

CELE:
1. Zapoznanie rodziców z warunkami wprowadzania do nauczania szkolnego zajęć edukacyjnych "WYCHOWANIE DO ŻYCIA
W RODZINIE"
2. Ukazanie roli i miejsca zajęć w realizacji funkcji wychowawczej szkoły
3. Znaczenie współpracy szkoły z rodzicami w tworzeniu optymalnych warunków realizacji zajęć

MATERIAŁY I DOKUMANTACJA:
1. Akty prawne - Ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego
i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży z dnia 7 stycznia 1993 r. (szczególnie ważny jest Dz. U. Nr 5, poz. 32)
- Sposób nauczania szkolnego i zakres treści zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie" określa rozporządzenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, wydane na podstawie art.4 ust.3 Ustawy z dnia 7 stycznia 1993r.
- Karta Praw Rodziny Art. 5
- Międzynarodowa Konwencja Praw Dziecka Art. 18
- Programy
- Opracowania dla nauczyciela, rodziców, uczniów
- Środki dydaktyczne (plansze, przezrocza, filmy)

UCZESTNICY:
1. Rodzice uczniów danej klasy
2. Wychowawca klasy
3. Dyrektor szkoły
4. Nauczyciel przedmiotu

SPODZIEWANE REZULTATY:
1. Deklaracje rodziców o udziale uczniów w zajęciach
2. Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców w zakresie wprowadzenia zajęć

PRZEBIEG SPOTKANIA:
Przed spotkaniem została odpowiednio przygotowana sala. Stoliki zostały zsunięte na środku, wokół krzesła. Wszystkie materiały zostały wyłożone na stołach. Każdy miał do nich dostęp. Wszyscy obecni siedzieli wokół tych stołów.
1. Powitanie - dyrektor powitał zebranych i przedstawił krótko nauczyciela przedmiotu
2. Cel i temat spotkania - nauczyciel przedmiotu mówi o celu nauczania
i temacie spotkania - wprowadzenie "Wychowania do życia w rodzinie"
- autoprezentacja:
* przedstawić się
* przygotowanie do nauki przedmiotu (pedagogiczne)
* wykształcenie
* staż pracy
* wątek osobisty
* umotywować dlaczego chce się nauczać tego przedmiotu

"BEZWZGLĘDNY PRIORYTET MA DOM RODZINNY"
3. Po autoprezentacji następuje zapoznanie rodziców z programami nauczania. Każdy rodzic otrzymuje skserowany egzemplarz programu każdej klasy (zależnie od tego, w której klasie jest jego dziecko). Wspólnie omawiamy zawartą tam tematykę zajęć. Popieram te wiadomości stosowną literaturą. Rodzice zapoznają się z pomocami:
- Programy nauczania dla klas I -III gimnazjum - T. Król oraz "Wędrując ku dorosłości"
- Programy do nauczania dla klas V - VI szkoły podstawowej -
T. Król, "Wędrując ku dorosłości"
- "Od początku człowiek (zapłodnienie - narodzenie)"
- "Wychowanie prorodzinne i seksualne" - scenariusze lekcji, rozmowy - J. Miazgowicz
- "Jak się zmieniasz" - Jane Graver
- "Dorastanie do miłości" - M. Kwiek, I. Nowak
- "Zanim wybierzesz" - M. W. Grabowscy
- "Wędrując ku dorosłości" - T. Król
- "Przygotowanie do małżeństwa" - Wł. Szewczyk
- "Jak sprawić by dojrzewała w nas miłość" - E. Wójcik
- wykorzystałam również materiały z akcji "Czas przemian"

Rodzice zostali zapoznani także z Kartą Praw Rodziny (Art. 5), Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka (Art. 18).

Poruszony został również problem spraw interesujących uczniów
w okresie dojrzewania (przyjaźnie, miłości, kłopoty natury fizjologicznej, trądzik itp.)

Naświetlono rodzicom ilość godzin przeznaczonych na "Wędrując ku dorosłości" "Wychowanie do życia w rodzinie" (19 = 14 + 5) i formę zajęć.

4. Na koniec rodzice otrzymali deklaracje i swoim podpisem decydowali czy dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach, czy też nie.
Osoby, uczestniczące w spotkaniu wyraziły zgodę na udział dziecka
w zajęciach.

Szkoła, wprowadzając ten przedmiot pragnie wspierać wychowawczą rolę rodziny, pomóc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości, dojrzałości psychoseksualnej. Chce uświadomić młodym rolę rodziny w życiu człowieka. Pragnie przekazywać rzetelną wiedzę na temat zmian biologicznych, fizycznych i społecznych.

"Szkoła, o tyle tworzy optymalne warunki dla uczniów, o ile, uczący w niej nauczyciele doskonalą się".

Opracowanie: mgr Halina Polańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7384


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.