Katalog Paweł Gozdowski Geografia, Scenariusze "Wielkie odkrycia geograficzne" - scenariusz lekcji historii w kl. II gimnazjumWielkie odkrycia geograficzne XV-XVI wiekuScenariusz lekcji historii w klasie II z wykorzystaniem metody dyskusji punktowanejTemat:. Cele lekcji: Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi: - przedstawić przyczyny i przebieg wyprawy Kolumba, Magellana i Vasco da Gamy - posługiwać się mapą ścienną i atlasem - rozumie pojęcia: karawela, kompas, Stary i Nowy Świat - zna daty: 1492, 1498, 1519-1522 Umiejętności ponadprzedmiotowe: - rozwój sprawności umysłowych - przyswajanie metod negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów - odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy Metody i formy pracy: - rozmowa nauczająca - mapa mentalna - dyskusja punktowana Środki dydaktyczne: - T.Małkowski, J.Rześniowiecki, podręcznik do gimnazjum. Historia II, GWO 2000. - Mapa ścienna "Wielkie odkrycia geograficzne" oraz atlasy Przebieg zajęć: Wprowadzenie: a. Czynności organizacyjno porządkowe. Przedstawienie tematu, wyjaśnienie celów lekcji i sposobów pracy na lekcji. b. Wyjaśniamy uczniom pojęcie: Stary Świat. Przypominamy sposób myślenia i działania ludzi średniowiecza c. Prosimy uczniów stworzenie mapy mentalnej ukazującej przyczyny odkryć geograficznych Rozwinięcie: a. Uczniowie wyszukują informację w podręczniku, tworzą mapy mentalne. Przedstawiają na forum klasy własne propozycje przyczyn odkryć w XV - XVI wieku b. Nauczyciel dzieli klasę na trzy zespoły. Każda grupa zapoznaje się z jedną wyprawą: - Krzysztofa Kolumba - Ferdynanda Magellana - Vasco da Gamy c. Następnie po dwóch ochotników z każdej grupy bierze udział w dyskusji punktowanej. Mają oni za zadanie przekonać pozostałych uczniów, że wyprawa odkrywcy, którego reprezentują jest najważniejsza. Dokonują krótkiego opisu, pokazują szlak podróży oraz oceniają skutki wyprawy. Dyskusja punktowana jest w skali od 1do 2 punktów według następujących kryteriów: - prezentacja informacji na podstawie faktów (+1p. lub +2p.) - prezentacja osobistej opinii (+1p. lub +2p.) - komentarz do informacji (+1p. lub +2p.) - rozwijanie dyskusji (+1p. lub +2p.) - zwrócenie uwagi na błąd (+1p. lub +2p.) - niewłaściwe uwagi dyskutanta (-1p. lub -2p.) - przeszkadzanie w dyskusji (-1p. lub -2p.) - wypowiedź nie na temat (-1p. lub -2p.) W trakcie dyskusji plansza z punktami jest widoczna dla wszystkich uczniów. Punkty odpowiadające poszczególnym ocenom wyglądają następująco: niedostateczny -6 - 0 dopuszczający 0-2 dostateczny 3-4 dobry 5-6 bardzo dobry 7-9 celujący 10 Nauczyciel nie powinien ingerować w przebieg dyskusji. Punkty dodatnie i ujemne powinien przyznawać wspólnie z uczniami Podsumowanie a. Nauczyciel podsumowuje pracę na lekcji zwracając szczególną uwagę na dyskusję punktowaną. b. Uczniowie otrzymują do uzupełnienia w domu tabelę
proponowana mapa mentalna Opracowanie: Paweł Gozdowski Wyświetleń: 16610
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |