Katalog Renata Muchorowska, Elżbieta Skoczny Różne, Program nauczania "Agresja w szkole" - klasowy program profilaktyki zachowań patologicznychKlasowy program profilaktyki zachowań patologicznych - "Agresja i przemoc w szkole"MIEJSKI ZESPÓŁ SZKÓŁ W ŚWIDWINIEI. WSTĘP Problem agresji istniał zawsze, ale w ostatnich latach nasilił się szczególnie. Niepokojące jest, że rozprzestrzenia się wśród dzieci i młodzieży, trafia do szkół. Zadaniem szkoły jest uczyć i wychowywać; wpajać nowe wartości i umacniać te, które dziecko wyniosło z domu rodzinnego. Wiele czynników wpływa na to, że staje się to coraz trudniejsze, a reorganizacja oświaty też nie ułatwia jego realizacji. Dotychczasowy system edukacji stwarzał możliwość wieloletniego oddziaływania wychowawczego na uczniów, wczesnego wykrywania patologii i szybkiego reagowania w chwilach zagrożenia. Obecnie do gimnazjów trafiają uczniowie z różnych, obcych sobie środowisk. Istnieją obawy czy proces integracji nastąpi szybko i bez problemów. Trzeba pamiętać, że jest to młodzież w najtrudniejszym pod względem wychowawczym okresie rozwojowym. Należy uczynić wszystko, aby szkoła, do której trafią młodzi ludzie, była bezpieczna i przyjazna. Żeby tak się stało, konieczne jest podjęcie działań zwalczających agresję i ograniczających przemoc wśród uczniów. Podstawę do niepokoju dają dotychczasowe doświadczenia oraz obserwacje środowiska i badania prowadzone przez szkołę, z których wynika, że pojawił się problem agresji i przemocy. Zrozumienie jego wagi oraz troska o dobro dziecka stały się przyczyną opracowania niniejszego planu. Działania wychowawcze rozłożone są na dwa lata i będą prowadzone w dwóch różnych klasach przez wychowawców. Podstawą do szczegółowego opracowania założonych na wstępie zadań będą ankiety pozwalające rozpoznać i zdiagnozować zjawiska na poziomie klasy oraz wnikliwa obserwacja zachowań i relacji interpersonalnych w grupie. Autorki II. CELE REALIZACJI Cel ogólny: zmniejszenie poziomu agresji i przemocy wśród młodzieży Cele szczegółowe: - rozpoznanie i zdiagnozowanie zjawiska na poziomie klasy - zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w klasie i w szkole - stworzenie przyjaznej atmosfery integrującej zespól klasowy - zwiększenie dobrego samopoczucia młodzieży w czasie przebywania w szkole - podjęcie współpracy z rodzicami i przedstawicielami placówek zajmujących się problemem agresji wśród młodzieży - stopniowe eliminowanie aktów przemocy fizycznej i psychicznej III. ZADANIA DO REALIZACJI
IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Zaplanowane zadania w programie walki z agresją i przemocą, będą realizowane przez wychowawcę w okresie dwóch lat pobytu wychowanków w gimnazjum. W osiągnięciu zamierzonych celów będą stosowane różne metody. Za szczególnie istotne uważa się następujące formy i metody: - badanie problemu za pomocą ankiet diagnozujących - spotkania z ludźmi zajmującymi się problemem agresji i przemocy: policjantem, pedagogiem, psychologiem. - pogadanki na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami - filmy dotyczące agresji, po których nastąpi dyskusja - wywiady terenowe z ludźmi zajmującymi agresją i przemocą - wykonanie ulotek, plakatów, gazetek - śledzenie artykułów prasy lokalnej i innych czasopism w których jest mowa o agresji i przemocy - udział w zajęciach programu profilaktycznego "Agresja jak sobie z nią radzić? " - uczestnictwo w ogólnoszkolnej imprezie organizowanej "Przemoc rodzi przemoc" - włączenie się do dyżurów szkolnych - noszenie identyfikatorów - opracowanie kryteriów samooceny zachowania - współpraca z instytucjami lokalnymi Założone cele wychowawcze pozwolą na zmniejszenie aktów przemocy i agresji, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, dostarczą młodzieży propozycji alternatywnych form wypoczynku
Opracowanie:
mgr Elżbieta Skoczny Wyświetleń: 6067
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |