Katalog

Zenon Janowicz
Różne, Artykuły

Integralność kształcenia i wychowania w praktyce szkolnej na przykładzie Szkoły Podstawowej Nr 9 w Lesznie

- n +

Integralność kształcenia i wychowania w praktyce szkolnej na przykładzie Szkoły Podstawowej Nr 9 w Lesznie

Wychowawcy i rodzice, muszą w pierwszym rzędzie stać się rzecznikami interesów dzieci. Podstawą ich działania powinno być zrozumienie hierarchii podstawowych potrzeb każdego dziecka, niezależnie od jego stanu sprawności.

Potrzeby można sklasyfikować na trzy grupy:
- po pierwsze - potrzeby ciała
- po drugie - potrzeby ducha
- po trzecie - potrzeby umysłu

Potrzeby ciała
- potrzeba fizjologicznego komfortu; bycie odżywionym, ubranym, posiadanie domu, poczucie zdrowia cielesnego;

Potrzeby ducha
Istnieje poczucia bezpieczeństwa, płynącego z pewności jutra, pewnej powtarzalności i przewidywalności faktów;

Potrzeba miłości i poczucia przynależności, oznaczająca pragnienie bycia akceptowanym i chcianym jako osoba, potrzeba poczucia godności: bycia uznanym jako odrębna jednostka, obdarzona specyficznymi umiejętnościami i wartościowymi cechami.

Kiedy potrzeby ciała i ducha zostaną zaspokojone, pojawiają się

Potrzeby umysłu
Potrzeba wiedzy: posiadania dostępu do informacji i nauki umiejętność wykonywania czynności oraz poznania znaczenia wiedzy, wydarzeń, symboli; Potrzeba rozumienia: posiadania wiedzy o zależnościach, systemach i procesach Potrzeba doznań estetycznych: doceniania porządku i równowagi w przyrodzie, piękna;

Potrzeba ekspresji własnej: ujawnienia osobowości, taką jaka jest w rzeczywistości.

Nauczyciel musi nawiązać relację terapeutyczną. Relacje takie muszą poprzedzać dyscyplinę i nabywanie wiedzy.

Jedna z najcenniejszych rzeczy, jaką możemy zaoferować dzieciom, jest dar miłości, poczucie przynależności i własnej godności. Rzeczy, których powinniśmy uczyć dzieci nie jest aż tak wiele. Głównie jest to: umiejętność pisania, czytania, liczenia, naśladowania tego co dobre, panowania nad sobą, zapamiętywania, dokonywania słusznych wyborów, sumiennej pracy, po pracy zabawy, wypowiadania tego, co się myśli oraz rozpoznawania oszustw. Trzeba uczyć dzieci, aby nie ryzykowały zdrowia ani bezpieczeństwa. Konieczne jest, by posiadały umiejętność stawiania sobie celów w życiu, poszanowania dla autorytetów oraz akceptowania odmowy jako jednej z możliwych odpowiedzi. Musimy nauczyć dzieci współżycia z innymi, rozumienia rzeczywistości oraz świadomości tego, co oznacza względna prawda.

Musimy nauczyć dzieci zmagania się z cierpieniem, rozwiązywania tego, co jest od rozwiązania i pogodzenia się z resztą.

Dzieci powinny nauczyć się marzyć, a następnie zmieniać swoje marzenia w rzeczywistość.

W szkole, w której pracuję integralność kształcenia i wychowania rozumianą w ten sposób realizujemy poprzez działalność świetlicy terapeutycznej.

Świetlica terapeutyczna powołana została przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta Leszna do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi, jest również przez niego finansowana. Zadaniem świetlicy jest pomoc dzieciom z rodzin patologicznych, w nauce, odciążenia tych dzieci od stresów dnia codziennego, nauczenie różnych sposobów spędzania czasu wolnego, pokazanie "pozytywnego dorosłego".

W naszej szkole działa świetlica przy filii w Strzyżewicach, oraz w Lesznie. W Strzyżewicach działa dopiero od tego roku 2x w tygodniu. Ze względu na duże zapotrzebowanie na taką placówkę w tym miejscu w przyszłym roku szkolnym zostaną uruchomione jeszcze dwa dni. Jak wygląda ramowy plan zajęć w placówce: pierwsza godzina to pomoc w odrabianiu lekcji, przygotowanie zadań na dzień następny, poszerzanie wiedzy z interesujących dzieci dziedzin, kolejna godzina to zajęcia terapeutyczne, mające na celu odblokowanie dzieci poprzez zabawy, gry i rozmowy oraz bardzo modnie ostatnio: "Bajki terapeutyczne" dr M. Molickiej. W tej godzinie dzieci przygotowują również posiłek (podwieczorek), ostatnia godzina to zajęcia sportowe, ogólnorozwojowe.

Raz w miesiącu dzieci całe popołudnie spędzają na basenie, również raz w miesiącu idą do kina. Są organizowane zajęcia integracyjne z innymi świetlicami terapeutycznymi działającymi na terenie miasta Leszna.

W przyszłym roku szkolnym planujemy wejść we współpracę z Wyższą Szkołą Humanistyczną w celu prowadzenia przez studentów praktyk miesięcznych lub wolontariatu w tychże świetlicach.

Łącznie do świetlicy należy 28 uczniów naszej szkoły. Są uczniowie z rodzin niewydolnych wychowawczo, w których istnieje zagrożenie alkoholizmem, lub rodzice w niewłaściwy sposób spełniają swoje funkcje opiekuńcze. Dzieci te otrzymują paczki żywnościowe na święta. Po zakończeniu roku szkolnego, mają możliwość bezpłatnych wyjazdów na kolonie i obozy, uczestniczą w zabawach karnawałowych i andrzejkowych, chodzą na basen, do kina, chłopcy otrzymali karnet wstępu na żużel, dzieci bezpłatnie były zaszczepione przeciwko żółtaczce, oprócz tego cały czas opiekunowie spełniają funkcję dydaktyczne poprzez pomoc w odrabianiu zajęć domowych, poszerzanie wiedzy uczniów, branie udziału w konkursach przedmiotowych, środowiskowych.

W ogólnej integracji kształcenia i wychowania może jest to mały wycinek naszej pracy, obejmuje "tylko" 28 uczniów, ale poprzez tych uczniów wkraczamy do rodzin zagrożonych, które wymagają pomocy a same niejednokrotnie o nią nie poproszą.

Opracowanie: mgr Zenon Janowicz

Wyświetleń: 530


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.