AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Wójcik
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt do zajęć zintegrowanych w klasie I ? "Tradycyjne zwyczaje Świąt Wielkanocnych. Tańce ludowe."

- n +

Tradycyjne zwyczaje Świąt Wielkanocnych. Tańce ludowe

KONSPEKT DO ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Prowadząca: Renata Wójcik
Data - 18 kwietnia 2002 r.
Czas trwania: 90 minut.
Ośrodek tematyczny - Tradycja w polskiej kulturze.

Umiejętności możliwe do zdobycia;
- wypowiadanie się na temat zwyczajów wielkanocnych,
- "wejście" w określoną przez nauczyciela rolę,
- śpiewanie przyśpiewek i piosenek ludowych,
- tańczenie Trojaka i tańców rzeszowskich
- rozpoznawanie strojów ludowych
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 20,
- rozpoznawanie rzeczowników i czasowników.

Środki dydaktyczne:
Kaseta z nagraniami tańców ludowych, plansze strojów ludowych, gaik zielony, tabelki z wyrazami, kartoniki z działaniami, stroje uczniów na wzór strojów ludowych, koperty z poleceniami dotyczącymi scenki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie uczniów.

2.Opowiadanie nauczyciela wprowadzające w temat.
Udajemy się na lotnisko. Każde dziecko otrzyma bilet- działanie matematyczne, które pozwolą wejść na teren lotniska.
Jesteśmy na lotnisku, czekamy na gości z Londynu. Mają do nas przylecieć i poznać nasze polskie tradycje.

3. Podjęcie ról przez nauczyciela i uczniów.

N.- Uwaga! Tu stewardesa R. Wójcik. Oczekujemy na pasażerów lotu 57 z Londynu, proszę do wyjścia (prawa strona sali). Można przywitać gości w j. angielskim, zapytać o nazwiska, jak się czują.
U.- chodzą i pytają.
N.- Proszę państwa goście z Londynu są zmęczeni lotem, proszę udać się do odprawy paszportowej. Oczekujący i goście proszeni są o dobranie się w trójki. Każda trójka proszona jest do wyjścia. Goście udają się do hotelu.
Uczniowie zajmują swoje miejsca (każda trójka otrzymuje kopertę z zadaniem, na karteczkach wypisane są nazwy związane z tradycjami świątecznymi).
N.- Ponieważ goście z Londynu bardzo chcą poznać nasze polskie tradycje, związane również ze świętami wielkanocnymi, postaramy się im pomóc.

4.Nazywanie przez uczniów zwyczajów związanych ze świętami. (Wypowiedzi uczniów).

5. Uczniowie odczytują zadania i prezentują scenki(przy pomocy rekwizytów)
- malowanie jajek
- śmigus- dyngus
- święcenie pokarmów
- dzielenie się jajkiem i składanie sobie życzeń
- dekorowanie stołu wielkanocnego
- króliczek wielkanocny

6. Słuchanie i śpiewnie refrenu piosenki "Gaik". Omówienie wyglądu gaika. (Gaik uczniowie wykonują na wcześniejszej lekcji z zielonych gałązek odzobionych wstążkami).Refren piosenki:

"Gaiczek zielony pięknie ozdobiony
w czerwone wstążeczki, przez śliczne dzieweczki".


Przypomnienie tradycji chodzenia z gaikiem dziewcząt na wsiach.

- Gaikiem nazywano na wsi zieloną gałąź sosnową lub świerkową ustrojoną we wstążki, jabłka, kolorowe wydmuszki jaj. W drugi dzień Wielkanocy dziewczęta chodziły z gaikiem. Wstępowały do chat, śpiewały piosenki, za które dostawały różne podarki.

Przypomnienie tradycji chodzenia z kogucikiem chłopców na wsiach.

- Na Mazowszu w drugi dzień Wielkanocy, chłopcy obwozili na małym wózku po wsi kogutka zrobionego z dyni lub ciasta, oblepionego kogucimi piórami. Chłopcy wstępowali do chat i śpiewali piosenki, życząc gospodarzom pomyślności, dobrych plonów na nadchodzące lato.Za życzenia i piosenki otrzymywali wielkanocne ciasto, jajka, czasem trochę pieniędzy.
(Chłopcy mogą, trzymając drewnianego lub wiklinowego kogutka, powiedzieć słowa ludowej piosenki:
"Wieziemy tu kogucika,
dajcie jajek do koszyka!
Dajcie aby choć ze cztery,
A do tego ze dwa sery
Dla kogucika!
Kukuryku!"


7. Oglądanie, porównywanie strojów ludowych (ilustracje, albumy).
Przypomnienie, że strój ludowy, to strój świąteczny, również do tańca.
(Ponieważ dzieci są również przebrane, zapraszamy je do tańca).

8. Prezentacja przez uczniów dwóch tańców ludowych: Trojaka i tańca przeworskiego. (Można zatańczyć dowolny taniec ludowy nauczony wcześniej. Na warunki klasowe dziewczynki ubrane są w białą bluzkę, kolorowe spódnice, czerwone korale i kolorowy wianuszek, chłopcy w białe bluzki z zawiązanymi pod szyją czerwonymi wstążeczkami, ciemne spodnie).

9. Wyszukiwanie w zdaniach rzeczowników i czasowników- wklejanie karteczek do zeszytu. Na karteczkach napisane są trzy zdania i pusta tabelka do uzupełnienia przez dzieci.

 
Kto? Co robi?
Krakowianka tańczy.
Dzieci śpiewają.
Chłopcy podskakują.
Sprawdzenie wykonanej pracy.

10. Przygotowanie prezentów dla gości z Londynu. Wycięcie, sklejenie, pokolorowanie strojów ludowych.

11. Zakończenie lekcji.

Opracowanie: Renata Wójcik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6074


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.