Katalog

Grażyna Dyśko
Różne, Artykuły

Jak się uczyć aby umieć?

- n +

Jak się uczyć aby umieć?

W mojej pracy, w szkole, często spotykam się z następującym problemem: uczeń otrzymuje dobre oceny z kartkówki (15 minutowej), z odpowiedzi, z pracy domowej, natomiast godzinna praca klasowa jest kompletną porażką. Uczniowie i rodzice nie potrafią zrozumieć co jest przyczyną tak różnorodnych ocen. Wniosek nasuwa się jeden: wiadomości nie zostały utrwalone.

Jednym z podstawowych elementów sztuki uczenia się jest system utrwalania wiedzy, który przy minimum powtórek gwarantuje długotrwałe zachowanie zdobytych wiadomości w pamięci. Po zakończeniu nauki powinien rozpocząć się proces zapamiętywania. Stwierdzono, że po 24 godzinach zapominamy 80% szczegółów nowego materiału. Jednocześnie w kilka minut po zakończeniu nauki najwięcej zapamiętujemy. Sposobem na to aby nie zapomnieć tego czego się uczyliśmy jest powtarzanie. Jeśli uczymy się przez godzinę, najskuteczniejsze zapamiętywanie materiału przypadnie na mniej więcej 10 minut później. Jest to najlepszy moment na powtórkę, której zadaniem jest ugruntowanie, głębsze osadzenie poznanej wiedzy w pamięci. Dla osiągnięcia lepszego efektu, następną powtórkę należy zrobić po 24 godzinach, kolejną po tygodniu i kolejną po miesiącu. Nie jest to czasochłonne, gdyż pierwsza powtórka następuje po bardzo krótkim czasie co uniemożliwia nam zapomnienie zbyt wielu szczegółów. Każda następna powtórka nie musi być aż tak szczegółowa, wystarczy, że porównamy tylko naszą wiedzę z notatkami zasadniczymi. To co zostało zapomniane należy jak najszybciej uzupełnić. Ludzie, którzy rezygnują z powtórek nieustannie uczą się na nowo i znowu zapominają. Mają trudności z zapamiętaniem nowego materiału, ponieważ baza- fundament, na którym można oprzeć nową wiedzę uleciała im z pamięci. Uczą się oni z trudnością, kiepsko rozumieją, słabo przyswajają sobie nowy materiał.

W przeciwnej sytuacji są ci, którzy powtarzają, przekonują się, że w miarę nabywania wiedzy, nowe informacje zapamiętują coraz szybciej. W procesie uczenia się, rozumienie i zapamiętywanie wspomagają się wzajemnie. Ciekawe jest to że im więcej się uczysz, tym łatwiej jest się uczyć. Stwierdzono, że ludzie, którzy nie uczą się, tracą pamięć wraz z wiekiem. Już po 24 roku życia ich pamięć się pogarsza. Dowiedziono również, że osoby uczące się i utrwalające swoją wiedzę w wieku dojrzałym nie tylko nie tracą pamięci, ale wciąż ją udoskonalając - osiągają zaskakujące efekty.

Zapamiętajmy, że im więcej będziemy ćwiczyć swoją pamięć, tym łatwiej będzie nam się uczyć.

Bibliografia:
[1] Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź 1999.
[2] Zbigniew Pietrasiński: Sztuka uczenia się. Warszawa 1962.
[3] Christian Drapeau: Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa 2002.

Opracowanie: Grażyna Dyśko

Wyświetleń: 1245


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.