AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Grudzińska-Celer, Katarzyna Rutk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych dla klasy III Szkoły Podstawowej - 4 godziny

- n +

Dzieci wobec przemocy

Scenariusz zajęć profilaktyczno - wychowawczych dla klasy 3 Szkoły Podstawowej - 4 godziny.

Cele zajęć:
- uczeń ma świadomość odpowiedzialności za swoje zachowanie,
- uczeń zna sposoby odreagowania napięć,
- uczeń potrafi budować udane relacje z rówieśnikami,
- uczeń zna sposoby konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- uczeń umie radzić sobie z własnymi, negatywnymi emocjami,
- uczeń wie, jak postąpić w sytuacji zagrożenia,
- uczeń wie, gdzie można uzyskać pomoc z zewnątrz,
- uczeń potrafi określić własne uczucia.

Metody:
pogadanka, techniki dramowe, rozmowa kierowana, burza mózgów.

Formy:
indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne:
ilustracje (komiksy), "kostka uczuć" z pakietu edukacyjnego "Żywioły", kaseta wideo, duże arkusze papierowe.

Przebieg zajęć:

1. Ćwiczenie pt. "Kłótnia"
- prowadzący przedstawia fragment filmu (bajki) przedstawiającej scenę kłótni rodzeństwa,
- uczniowie omawiają przedstawioną sytuację - sposoby rozwiązywania konfliktów,
- scenki dramowe - przedstawienie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

2. Ćwiczenie pt. "Obserwator"
- nauczyciel prezentuje komiks ilustrujący następującą scenkę: starsze dziecko bije młodsze, przygląda się im dziecko obserwator,
- burza mózgu - jak powinno zachować się dziecko będące obserwatorem,
- uczniowie określają uczucia bohaterów ilustracji przy pomocy kostki uczuć z pakietu edukacyjnego "Żywioły".

3. Ćwiczenie "Dlaczego biją"
Prowadzący czyta lub opowiada wymyśloną historyjkę o dziecku, które często było bite przez swojego ojca czy matkę. Ważne jest, by z historyjki jasno wynikało, że pierwotną przyczyną bicia są problemy i trudności, które przeżywa dorosły, a nie to, że dziecko ma "zły" charakter czy jest "niegrzeczne".
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- czy dziecko zasłużyło na lanie?
- jak się czuje i co przeżywa dziecko bite przez swoich rodziców lub opiekunów?
Prowadzący wypisuje na tablicy wymieniane przez dzieci uczucia (wstyd, samotność, wściekłość, upokorzenie, strach itp.)
- dlaczego rodzic czasem nie może powstrzymać się przed biciem swojego dziecka, nawet jeśli ono na to nie zasługuje?
- czy rodzic mógł zrobić coś innego?
Prowadzący wypisuje podawane przez uczniów powody bicia.
Na koniec ćwiczenia uczniowie proszeni są o dopowiedzenie dalszego ciągu tej historii. Warto zachęcić je do opisania pozytywnej wersji.

4. Quiz o biciu dziecka
Dzieci na jednej stronie grubej kartki lub kartonu piszą słowo TAK, drugą zaś kolorują na czarno, zostawiając biały napis NIE - będzie to tabliczka na odpowiadania na pytania quiz. Następnie prowadzący odczytuje kolejne pytania, a dzieci podnoszą swoje tekturki odpowiadając TAK lub NIE.
Oto przykłady pytań:
- Czy dzieci lubią być bite?
- Czy zawsze dziecko bite rzeczywiście zasługuje na lanie?
- Czy czasami dorosły może dać dziecku lekkiego klapsa?
- Czy rodzice powinni często i mocno bić swoje dzieci?
- Czy rodzice mogą, zamiast bić, karać dzieci w inny sposób?
- Czy dziecko bite przez rodziców może się komuś poskarżyć i poprosić o pomoc?
- Czy dzieci chętnie przyznają się do tego, że są bite?
Można także zaproponować dzieciom, by same wymyślały kolejne pytania.

5. Ćwiczenie "Pewnego dnia na twojej ulicy"
Nauczyciel prosi, by uczniowie wyobrazili sobie następującą scenkę: Pewnego dnia na twojej ulicy jakaś kobieta bez opamiętania okłada pięściami swoje dziecko. Ludzie udają, że tego nie widzą albo wstydzą się matce zwrócić uwagę. Pewien dorosły przechodzi obok i robi mu się żal dziecka. Prowadzący pyta :
- Co może powiedzieć albo zrobić dorosły, żeby przerwać tę sytuację?
- A co może zrobić dziecko w twoim wieku będące świadkiem takiej sceny?
Nauczyciel wypisuje na tablicy podawane przez dzieci sposoby, nawet te najbardziej absurdalne i humorystyczne. Na zajęciach cenne są wszelkie propozycje, które pomagają zdystansować się względem sytuacji przemocy i potraktować ją bez paniki i namaszczenia.

6. Ćwiczenie "Jak uniknąć niezasłużonej kary"
Prowadzący opowiada lub przedstawia przy pomocy wyciętych z kartonu postaci scenkę, w której chłopiec i dziewczynka zostają posądzeni o to, że coś nabroili (np. wybili szybę), choć wcale nie są winni. Kilku kolejnych dorosłych chce wymierzyć im surową karę, ale dzieci unikają kary stosując perswazję, spryt i inne podrzucane przez uczniów sposoby.
Następnie prowadzący proponuje, by każdy przypomniał sobie sytuację, w której miał zostać niesłusznie (lub wyraźnie niewspółmiernie do winy) ukarany, ale szczęśliwie udało się tej kary uniknąć.

7. Ćwiczenie "Mapa pomocy"
- Uczniowie wypisują na małych zielonych kartkach miejsca lub osoby do których dzieci mogą zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia.
- Uczniowie wypisują na małych żółtych kartkach jak postępować w sytuacji zagrożenia.
Nauczyciel przyczepia karteczki na duży arkusz tzw. "Mapy pomocy"

8. Konferencja prasowa "W obronie dziecka"
Prowadzący prosi uczniów, by - pracując w mniejszych, kilkuosobowych grupach - wypisali najważniejsze ich zdaniem prawa dzieci, mające związek z tematem lekcji. Może to być np.: prawo do uzyskania pomocy, gdy ktoś dziecko bije lub zaniedbuje; prawo do popełniania błędów; prawo do odmawiania, gdy dorosły proponuje dziecku coś, co dziecku wydaje się podejrzane itp. Następnie w klasie inscenizuje się konferencję prasową, w trakcie której uczniowie - dziennikarze z kilku wybranych przez dzieci gazet i czasopism, zadają pytania uczniom, rzecznikom praw dziecka. Ich rolę pełnią przedstawiciele wszystkich grup roboczych. Dziennikarze mogą zadawać pytania zbliżone do tych zawartych w quizie, nawet żartobliwie lub doprowadzając problem do absurdu np. dlaczego dzieci uwielbiają być bite? albo dlaczego to dorośli biją dzieci, a nie dzieci dorosłych? Ale też poważniejsze np. czy dziecko może skłamać, gdy jakiś obcy zaprasza je do swojego samochodu? Na zakończenie wszyscy uczniowie przygotowują plakaty w obronie wybranych praw dzieci.

Opracowanie: mgr Barbara Grudzińska-Celer
mgr Katarzyna Rutkowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5931


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.