Katalog

Alina Kucia
Różne, Artykuły

Proces wychowania w szkolnej świetlicy kontynuacją tradycji rodzinnych

- n +

Proces wychowania w szkolnej świetlicy kontynuacją tradycji rodzinnych

Opieka, wychowanie, nauka, rozwój zainteresowań dziecka to podstawowe zadania świetlicy. Statut szkoły określa formy opieki wychowawczej świetlicy poprzez realizację następujących zadań:
a) czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem wychowanków,
b) rozwijanie zainteresowań,
c) stworzenie warunków do kulturalnego pędzania czasu wolnego,
d) przygotowanie dzieci do życia w grupie.

Podstawowe cele i zadania świetlicy obejmuje plan wychowawczy szkoły.
Świetlica rozwiązuje problem, co zrobić z czasem dziecka przed i po lekcjach, podczas pracy rodziców.

Ze strony świetlicy istnieje jednak dylemat: jak zorganizować opiekę wychowawczą, aby dzieci były zadowolone i rodzice spokojni, że ich dziecko pożytecznie spędza czas wolny. Kontynuacja zdrowych tradycji rodzinnych w pracy świetlicy stanowi rozwiązanie tego problemu. Bliskość tematyczna zajęć jest motywem dla dziecka do wykazania się w różnych formach aktywności: muzycznej, plastycznej, technicznej, tanecznej, sportowej, recytatorskiej, aktorskiej, przyrodniczej, turystycznej, czytelniczej. Wychowankowie efektywnie pracują, nabywają umiejętności poznawczych, właściwej zdrowej rywalizacji i samodzielności. Mogą realizować potrzebę pokazywania swojego dorobku na zewnątrz przy okazji uroczystości, konkursów, zabaw czy turniejów.

Początek roku szkolnego jest przygotowaniem dziecka w rodzinie do podjęcia obowiązku szkolnego. Rodzice zapoznają dzieci z drogą do szkoły i z samym budynkiem. Określają sposób spędzania czasu wolnego po lekcjach.
W programie świetlicy ma to odzwierciedlenie w realizacji zajęć "Poznajmy się - ja i moja rodzina, szkoła, koledzy i koleżanki."
Ciekawą formą zajęć mogą być zaproponowane przez wychowawcę konkursy plastyczne:
"Szkoła moich marzeń",
"Ja i moja rodzina",
"Wakacyjna przygoda".


Inną formą jest tematyczna wycieczka w okolicach szkoły realizująca zagadnienia z wychowania komunikacyjnego - "Moja droga do szkoły"

Wrzesień i październik w domu to czas zbierania owoców, warzyw i ziemniaków. Czas grzybobrania sprzyja rodzinnym wyprawom do lasu, podczas których zbierane są także różne okazy przyrodnicze. Uwzględniając spójność wychowawczą dom - świetlica, wychowawcy proponują:
- spacer w teren "Zmiany w przyrodzie- jesień"
- konkurs techniczny "Najciekawiej wykonana kukiełka z dostępnych okazów przyrodniczych",
- konkurs plastyczny "Barwy jesieni",
- konkurs recytatorski "Najpiękniejszy wiersz o jesieni".

W kalendarzu rodzinnym ważną rolę zajmuje listopadowe Święto Zmarłych i Dzień Zaduszny. W nawiązaniu do tradycji rodzinnych na zajęciach świetlicowych realizowane są tematy:
- pogadanka tematyczna "Wspomnienia o tych, co odeszli"
- konkurs plastyczny "Odwiedzamy bliskich, którzy odeszli"
- konkurs techniczny "Najciekawiej ozdobiony lampion"
- wycieczka tematyczna "Na cmentarzu. Zapalenie zniczy na Grobie Nieznanego Żołnierza".

Odwracamy karty z kalendarza. Po ponurym, melancholijnym listopadzie następuje grudzień - miesiąc bajek i baśni. W rodzinach to czas prezentów, przygotowań świątecznych, wigilijnej gwiazdki i Świąt Bożego Narodzenia. Kolędy, choinka, Wieczerza Wigilijna, Pasterka to wspaniałe polskie rodzinne tradycje.

Okres Bożego Narodzenia umożliwia dzieciom w świetlicy rozwijać własną intuicję twórczą. Wychowawcy realizują zróżnicowane formy zajęć, rozwijające różne predyspozycje i umiejętności dzieci, np.:
- inscenizacja bajki,
- układanie bajek, pisanie listu do Św. Mikołaja,
- wspólna zabawa mikołajkowymi prezentami,
- głośne czytanie opowiadań i wierszy o przyjaźni i miłości,
- konkurs techniczny "Piękne ozdoby choinkowe",
- konkurs plastyczny "Święta w moim domu"
- oglądanie filmu i tematycznego programu TV oraz ich omówienie,
- choinka w świetlicy - wspólne przystrajanie (giełda pomysłów na oryginalne przystrojenie choinki)
- przygotowanie szkolnych jasełek
- Wigilia w świetlicy, wspólne kolędowanie.

Nadszedł styczeń - miesiąc zabaw i tanecznych szaleństw. Miesiąc mroźnej zimy i wesołych zabaw na śniegu. Wspólne radosne, rodzinne chwile na mroźnym powietrzu, o których wychowankowie opowiadają na zajęciach w świetlicy z wielką radością i uśmiechem na twarzy. My wychowawcy przedłużamy dzieciom te wspaniałe chwile organizując zabawy na świeżym zimowym powietrzu:
- wycieczka tematyczna "Zmiany w przyrodzie - zima",
- zabawa w śnieżki,
- jazda na saneczkach,
- na lodowisku,
- konkurs rozwijający umiejętności manualne i twórcze "Najśmieszniejszy Bałwan", "Najpiękniejsza rzeźba śniegowa",
- propozycje ciekawych zabaw na śniegu.

Świetlica poprzez takie zajęcia przygotowuje dzieci do wartościowego spędzania czasu wolnego, wyrabia nawyk kulturalnego sportu i zabawy oraz bezpiecznego przebywania z rówieśnikami

W domach rodzinnych dużo się mówi i czyni w temacie karnawał. Świetlica łącząc się z rodzinną atmosferą proponuje:
- ulubione zabawy indywidualne i grupowe,
- taniec i muzyka czyli bal karnawałowy w świetlicy,
- konkurs na oryginalny strój karnawałowy,
- konkurs muzyczny na najciekawszą interpretację piosenki dziecięcej "Młode talenty".

Zajęci pracą zawodową rodzice coraz częściej powierzają pociechy pod opiekę babci i dziadka, stąd rodzinne zainteresowanie obchodami Święta Babci i Dziadka. Na zajęciach świetlicowych wychowankowie wykonują laurki dla babci i dziadka.

Wkrótce po feriach zimowych następuje Środa Popielcowa, a po 40-tu dniach postu - tradycje Wielkiego Tygodnia i Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Integracja świetlicy z rodziną stwarza potrzebę zajęć w takiej formie:
- konkurs plastyczny i techniczny - pomysłowe wielkanocne dekoracje (kolorowe kurki, serwetniki, kurczaki, latarenki)
- konkurs na najładniejszą pisankę (technika dowolna)
- konkurs plastyczny: "Wielkanocny stół"
- quiz wiadomości o tradycjach wielkanocnych.
Na zajęciach świetlicowych realizujących taką tematykę dzieci będą lepiły, malowały swoje fantazje, będą miały wiele uciechy i sporo się nauczą.

Maj to najpiękniejszy miesiąc wiosny. To czas rodzinnych wyjazdów, czar przyrody i uroki długiego przebywania na świeżym powietrzu. Świetlica realizuje potrzebę ruchu dziecka poprzez organizację "zielonych zajęć". Na świeżym powietrzu dzieci chętnie malują obrazki, lepią z plasteliny, rysują na zadany temat i bawią się w grupie lub indywidualnie. Niezwykle popularne są zabawy typu podwórkowego. W takiej sytuacji wychowawcy łatwo nawiązać kontakt z dzieckiem poprzez rozmowę zapoznającą z jego potrzebami i obserwację zachowania. Urozmaiceniem zabaw i gier na szkolnym placu zabaw jest organizacja turniejów:
- "Sport na wesoło",
- "Bieg po zdrowie"
- rozgrywki w dwa ognie
- podchody - gra terenowa

Na zajęciach przeprowadzane są konkursy plastyczne:
- "Mój ulubiony sport latem"
- "Zawód moich rodziców"

W Święto Mamy i Taty realizujemy konkurs techniczny:
- "Najbardziej pomysłowy prezent dla mamy, prezent dla taty"

Maj zwłaszcza sprzyja wycieczkom tematycznym:
- "Zmiany w przyrodzie - wiosna"
- wycieczka do Muzeum Regionalnego w Łukowie
- spacer do parku "Barwy i głosy wiosny"
- wyjazd na okazjonalne ognisko (okolice pobliskiego lasu).

Najpiękniejsze święto w roku "Dzień Dziecka" uroczyście obchodzimy w domu, świetlicy i szkole. Świetlicowy Dzień Dziecka jest związany z Dniem Dziecka w szkole. Dzieci mają zapewnione atrakcje i słodki poczęstunek.

W atmosferze domowej upływa czerwiec w świetlicy, wspólnie rozmawiamy:
- o podróżach moich marzeń,
- o wymarzonych wakacjach,
- dokąd lubimy jeździć na wakacje,
- o bezpiecznych wakacjach.

I tak upłynął nam cały rok szkolnej pracy. Dokonujemy oceny i podsumowania, żegnamy się i z uśmiechem witamy wakacje. Na ostatnim spotkaniu świetlicowym jest dużo radości połączonej z oczekiwaniem dnia rozdania świadectw szkolnych, po który mają nastąpić upragnione wakacje

Opracowanie: Alina Kucia

Wyświetleń: 744


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.