![]() |
![]() |
Katalog Alina Kucia Różne, Artykuły Proces wychowania w szkolnej świetlicy kontynuacją tradycji rodzinnychProces wychowania w szkolnej świetlicy kontynuacją tradycji rodzinnychOpieka, wychowanie, nauka, rozwój zainteresowań dziecka to podstawowe zadania świetlicy. Statut szkoły określa formy opieki wychowawczej świetlicy poprzez realizację następujących zadań:a) czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem wychowanków, b) rozwijanie zainteresowań, c) stworzenie warunków do kulturalnego pędzania czasu wolnego, d) przygotowanie dzieci do życia w grupie. Podstawowe cele i zadania świetlicy obejmuje plan wychowawczy szkoły. Świetlica rozwiązuje problem, co zrobić z czasem dziecka przed i po lekcjach, podczas pracy rodziców. Ze strony świetlicy istnieje jednak dylemat: jak zorganizować opiekę wychowawczą, aby dzieci były zadowolone i rodzice spokojni, że ich dziecko pożytecznie spędza czas wolny. Kontynuacja zdrowych tradycji rodzinnych w pracy świetlicy stanowi rozwiązanie tego problemu. Bliskość tematyczna zajęć jest motywem dla dziecka do wykazania się w różnych formach aktywności: muzycznej, plastycznej, technicznej, tanecznej, sportowej, recytatorskiej, aktorskiej, przyrodniczej, turystycznej, czytelniczej. Wychowankowie efektywnie pracują, nabywają umiejętności poznawczych, właściwej zdrowej rywalizacji i samodzielności. Mogą realizować potrzebę pokazywania swojego dorobku na zewnątrz przy okazji uroczystości, konkursów, zabaw czy turniejów. Początek roku szkolnego jest przygotowaniem dziecka w rodzinie do podjęcia obowiązku szkolnego. Rodzice zapoznają dzieci z drogą do szkoły i z samym budynkiem. Określają sposób spędzania czasu wolnego po lekcjach. W programie świetlicy ma to odzwierciedlenie w realizacji zajęć "Poznajmy się - ja i moja rodzina, szkoła, koledzy i koleżanki." Ciekawą formą zajęć mogą być zaproponowane przez wychowawcę konkursy plastyczne: "Szkoła moich marzeń", "Ja i moja rodzina", "Wakacyjna przygoda". Inną formą jest tematyczna wycieczka w okolicach szkoły realizująca zagadnienia z wychowania komunikacyjnego - "Moja droga do szkoły" Wrzesień i październik w domu to czas zbierania owoców, warzyw i ziemniaków. Czas grzybobrania sprzyja rodzinnym wyprawom do lasu, podczas których zbierane są także różne okazy przyrodnicze. Uwzględniając spójność wychowawczą dom - świetlica, wychowawcy proponują: - spacer w teren "Zmiany w przyrodzie- jesień" - konkurs techniczny "Najciekawiej wykonana kukiełka z dostępnych okazów przyrodniczych", - konkurs plastyczny "Barwy jesieni", - konkurs recytatorski "Najpiękniejszy wiersz o jesieni". W kalendarzu rodzinnym ważną rolę zajmuje listopadowe Święto Zmarłych i Dzień Zaduszny. W nawiązaniu do tradycji rodzinnych na zajęciach świetlicowych realizowane są tematy: - pogadanka tematyczna "Wspomnienia o tych, co odeszli" - konkurs plastyczny "Odwiedzamy bliskich, którzy odeszli" - konkurs techniczny "Najciekawiej ozdobiony lampion" - wycieczka tematyczna "Na cmentarzu. Zapalenie zniczy na Grobie Nieznanego Żołnierza". Odwracamy karty z kalendarza. Po ponurym, melancholijnym listopadzie następuje grudzień - miesiąc bajek i baśni. W rodzinach to czas prezentów, przygotowań świątecznych, wigilijnej gwiazdki i Świąt Bożego Narodzenia. Kolędy, choinka, Wieczerza Wigilijna, Pasterka to wspaniałe polskie rodzinne tradycje. Okres Bożego Narodzenia umożliwia dzieciom w świetlicy rozwijać własną intuicję twórczą. Wychowawcy realizują zróżnicowane formy zajęć, rozwijające różne predyspozycje i umiejętności dzieci, np.: - inscenizacja bajki, - układanie bajek, pisanie listu do Św. Mikołaja, - wspólna zabawa mikołajkowymi prezentami, - głośne czytanie opowiadań i wierszy o przyjaźni i miłości, - konkurs techniczny "Piękne ozdoby choinkowe", - konkurs plastyczny "Święta w moim domu" - oglądanie filmu i tematycznego programu TV oraz ich omówienie, - choinka w świetlicy - wspólne przystrajanie (giełda pomysłów na oryginalne przystrojenie choinki) - przygotowanie szkolnych jasełek - Wigilia w świetlicy, wspólne kolędowanie. Nadszedł styczeń - miesiąc zabaw i tanecznych szaleństw. Miesiąc mroźnej zimy i wesołych zabaw na śniegu. Wspólne radosne, rodzinne chwile na mroźnym powietrzu, o których wychowankowie opowiadają na zajęciach w świetlicy z wielką radością i uśmiechem na twarzy. My wychowawcy przedłużamy dzieciom te wspaniałe chwile organizując zabawy na świeżym zimowym powietrzu: - wycieczka tematyczna "Zmiany w przyrodzie - zima", - zabawa w śnieżki, - jazda na saneczkach, - na lodowisku, - konkurs rozwijający umiejętności manualne i twórcze "Najśmieszniejszy Bałwan", "Najpiękniejsza rzeźba śniegowa", - propozycje ciekawych zabaw na śniegu. Świetlica poprzez takie zajęcia przygotowuje dzieci do wartościowego spędzania czasu wolnego, wyrabia nawyk kulturalnego sportu i zabawy oraz bezpiecznego przebywania z rówieśnikami W domach rodzinnych dużo się mówi i czyni w temacie karnawał. Świetlica łącząc się z rodzinną atmosferą proponuje: - ulubione zabawy indywidualne i grupowe, - taniec i muzyka czyli bal karnawałowy w świetlicy, - konkurs na oryginalny strój karnawałowy, - konkurs muzyczny na najciekawszą interpretację piosenki dziecięcej "Młode talenty". Zajęci pracą zawodową rodzice coraz częściej powierzają pociechy pod opiekę babci i dziadka, stąd rodzinne zainteresowanie obchodami Święta Babci i Dziadka. Na zajęciach świetlicowych wychowankowie wykonują laurki dla babci i dziadka. Wkrótce po feriach zimowych następuje Środa Popielcowa, a po 40-tu dniach postu - tradycje Wielkiego Tygodnia i Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Integracja świetlicy z rodziną stwarza potrzebę zajęć w takiej formie: - konkurs plastyczny i techniczny - pomysłowe wielkanocne dekoracje (kolorowe kurki, serwetniki, kurczaki, latarenki) - konkurs na najładniejszą pisankę (technika dowolna) - konkurs plastyczny: "Wielkanocny stół" - quiz wiadomości o tradycjach wielkanocnych. Na zajęciach świetlicowych realizujących taką tematykę dzieci będą lepiły, malowały swoje fantazje, będą miały wiele uciechy i sporo się nauczą. Maj to najpiękniejszy miesiąc wiosny. To czas rodzinnych wyjazdów, czar przyrody i uroki długiego przebywania na świeżym powietrzu. Świetlica realizuje potrzebę ruchu dziecka poprzez organizację "zielonych zajęć". Na świeżym powietrzu dzieci chętnie malują obrazki, lepią z plasteliny, rysują na zadany temat i bawią się w grupie lub indywidualnie. Niezwykle popularne są zabawy typu podwórkowego. W takiej sytuacji wychowawcy łatwo nawiązać kontakt z dzieckiem poprzez rozmowę zapoznającą z jego potrzebami i obserwację zachowania. Urozmaiceniem zabaw i gier na szkolnym placu zabaw jest organizacja turniejów: - "Sport na wesoło", - "Bieg po zdrowie" - rozgrywki w dwa ognie - podchody - gra terenowa Na zajęciach przeprowadzane są konkursy plastyczne: - "Mój ulubiony sport latem" - "Zawód moich rodziców" W Święto Mamy i Taty realizujemy konkurs techniczny: - "Najbardziej pomysłowy prezent dla mamy, prezent dla taty" Maj zwłaszcza sprzyja wycieczkom tematycznym: - "Zmiany w przyrodzie - wiosna" - wycieczka do Muzeum Regionalnego w Łukowie - spacer do parku "Barwy i głosy wiosny" - wyjazd na okazjonalne ognisko (okolice pobliskiego lasu). Najpiękniejsze święto w roku "Dzień Dziecka" uroczyście obchodzimy w domu, świetlicy i szkole. Świetlicowy Dzień Dziecka jest związany z Dniem Dziecka w szkole. Dzieci mają zapewnione atrakcje i słodki poczęstunek. W atmosferze domowej upływa czerwiec w świetlicy, wspólnie rozmawiamy: - o podróżach moich marzeń, - o wymarzonych wakacjach, - dokąd lubimy jeździć na wakacje, - o bezpiecznych wakacjach. I tak upłynął nam cały rok szkolnej pracy. Dokonujemy oceny i podsumowania, żegnamy się i z uśmiechem witamy wakacje. Na ostatnim spotkaniu świetlicowym jest dużo radości połączonej z oczekiwaniem dnia rozdania świadectw szkolnych, po który mają nastąpić upragnione wakacje Opracowanie: Alina Kucia Wyświetleń: 744
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |