Katalog Małgorzata Teterycz-Kozłowska Edukacja regionalna, Scenariusze Lublin - moja mała ojczyznaLublin - nasza mała ojczyznaSCENARIUSZ ZAJĘĆ MIĘDZYPRZEDMIOTOWYCH PRZEPROWADZONYCH W KL III RAMACH EDUKACJI REGIONALNEJUczniowie uczestniczyli w jednodniowej wycieczce po Lublinie pt. "Lublin literacki" oraz zwiedzili Majdanek; w czasie wycieczki mieli za zadanie sporządzać notatki, które wykorzystają później na zajęciach. ZAKRES TREŚCI (wg podstawy programowej): Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele; położenie i zróżnicowanie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu; elementy dziejowej kultury regionalnej; CELE EDUKACYJNE: - Zdobywanie wiedzy o regionie i jego mieszkańcach. - Poznanie elementów historii Lublina i wybitnych ludzi z nim związanych. - Poznanie istniejących w Lublinie zabytków sztuki i cech ich stylu. - Poznanie ośrodków władzy i zakresu ich działania. - Rozwijanie umiejętności poszukiwania i opracowywania informacji, w tym w internecie. - Kształcenie umiejętności redagowania notatki biograficznej,, prezentacji. - Ćwiczenie umiejętności czytania mapy. - Rozumienie zasad współpracy w grupie i przyjmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy. - Kształcenie postawy tolerancji wobec innych wyznań. Projekt ścieżki: - czas trwania 3 x 45 min - uczestnicy - uczniowie kl. III oraz n -le historii, geografii, sztuki, w. o. s., j. polskieg, religii 1. Praca w grupach: (teksty źródłowe, mapa Lublina, fotografie, albumy o Lublinie) I. Informacje nt położenia Lublina, warunków geograficznych i najważniejszych obiektów; wskazanie ich na planie miasta. (n-l geografii) II. Lublin jako ośrodek administracyjny, ośrodki władzy. (n-l w o s) III. Ustalenie kalendarium najważniejszych dat z przeszłości Lublina.(n-l historii) IV. Twórcy literatury związani z Lublinem: Biernat z Lublina, W. Pol, F. Arnsztajnowa, J. I. Kraszewski, S. Klonowic, J. Kochanowski J. Czechowicz(n -l j. polskiego). V. Przygotowanie informacji popartej ilustracjami, fotografiami nt najważniejszych zabytków sztuki w Lublinie. (n-l sztuki) VI. Wyznania i ośrodki ich kultu w Lublinie. (n-l religii) 2. Przerwa. 3. Prezentacja prac grup wg poleceń a) W jaki sposób położenie geograficzno - przyrodnicze wyznaczyło rozwój miasta i określiło jego rolę w kraju? (np. mapa miasta z zaznaczonymi nazwami ważnych obiektów) b) Jakie miejsce w strukturze administracji państwa zajmuje Lublin? (schemat) c) Które wydarzenia (postacie) z przeszłości związane z Lublinem miały istotne znaczenie dla historii naszego kraju? (np. oś czasu z opisem) d) Jaki jest wkład Lublina w rozwój polskiej literatury? (artykuł do gazetki} e) Które zabytki miasta i dlaczego pokazałbyś turyście zwiedzającemu Lublin? (folder) f) Dlaczego Lublin można nazwać miastem wielowyznaniowym? (gazetka ścienna) 4. Przerwa 5. Konkurs składający się z dwóch części: - część I - Konkurs 1, 2, 3 - pytania przygotowali prowadzący. W konkursie biorą udział 2 zespoły 5- osobowe po 1 z każdej klasy; pytania za 1, 2, 3 punkty; koła ratunkowe: pomoc klasy- 1 raz, zajrzenie do źródeł - 1 raz; czas na odpowiedź - 30 sek., z możliwością przedłużenia o następne 30 sek. ale z odliczeniem 1 punktu; grupy mogą przejmować swoje pytania; - część II - w czasie trwania poprzedniego konkursu grupa ekspercka (3 osoby)z każdej klasy przygotuje dla drużyny przeciwnika po 3 pytania; pytania powinny wynikać z zajęć, nie mogą dublować pytań z "konkursu 1, 2, 3", pytający muszą znać odpowiedzi na nie; po części I zadają pytania zespołowi przeciwnika; - wygrywa klasa, której zespół w sumie w obu częściach uzyskał najwięcej punktów. - jury stanowią uczniowie wybrani z obu klas. (3 osoby); konkurs prowadzi uczeń. . 6. Podsumowanie zajęć - opinie uczniów i n - li (wypełnienie arkuszy ewaluacyjnych przez uczniów i zaproszonych n-li) Opracowanie: M. Kozłowska Wyświetleń: 3002
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |