Katalog Elżbieta Łytek Ekonomia, Scenariusze Czy zawsze należy inwestować zarobione pieniądze. Metoda: Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. Scenariusz lekcji z ekonomiki handluCzy zawsze należy inwestować zarobione pieniądze?Scenariusz lekcji z ekonomiki handluMetoda aktywizująca : "Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono" METODA: Sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. CELE: rozwijanie umiejętności: - prezentacji określonego punktu widzenia - podejmowania ważnych decyzji - pracy w grupie - komunikowania się ŚRODKI DYDAKTYCZNE: 1. arkusze w sześciu różnych kolorach z objaśnieniami znaczenia poszczególnych kolorów: - żółty - optymizm, nadzieja(dostrzeganie zalet danego rozwiązania); - zielony - możliwości (co można zrobić w danej sytuacji, pomysły, prowokacje); - niebieski - logiczne myślenie (chłodny, dyrygent myślenia z dystansem); - czerwony - emocje, intuicja (odczucia); - czarny - pesymizm; - biały - fakty(czystość faktów). Każdy kolor symbolizuje określony sposób postrzegania problemu, jego analizę, poszukiwania różnych argumentów, wykorzystywanych w dyskusji. 2. arkusze w sześciu kolorach w kształcie kapeluszy. PRZEBIEG PRACY: 1. Uczniowie tworzą 4-5 osobowe grypki i losują przygotowane przez nauczyciela kartki w sześciu kolorach. 2. Każda grupa wybiera lidera, który losuje kapelusz-jeden z sześciu kolorów. Lider dołącza do tej grupy, która odpowiada kolorem jego kapeluszowi. 3. Nauczyciel umieszcza na tablicy arkusz z objaśnieniami znaczenia danego koloru. 4. Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów. Dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć. Lider dba też o to, by wszyscy pracowali czyli przygotowywali do dyskusji swój "kapelusz". 5. Nauczyciel powinien czuwać, by przygotowywane argumentu były zgodne z kolorem wylosowanego kapelusza. 6. Każda grupa wybiera również sekretarza i sprawozdawcę Sekretarz - zapisuje ciekawe pomysły zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązywanym problemem. 7. Sprawozdawca natomiast przedstawia efekt pracy grupy publicznie. Opisuje uczucia, jakie towarzyszyły im w trakcie prezentowania określonego stanowiska. 8. Dyskusja powinna zakończyć się konkretnym wynikiem - wnioskiem. 9. W czasie dyskusji nauczyciel powinien zadbać o to, aby każdy jej uczestników miał do dyspozycji taką samą ilość czasu. Uczniowie nie powinni sobie przerywać i ironicznie komentować wypowiedzi innych. 10. Najbardziej ciekawe i przekonywujące argumenty nauczyciel oceni na zakończenie lekcji. PRZYKŁADY INTERPRETACJI TEMATU W ZALEŻNOŚCI OD "KOLORU KAPELUSZA Edwarda de Bono" BIAŁY: fakty (czystość faktów) - Faktem jest, że nasza firma zarobiła duże pieniądze. Myślę, że fakty przemawiają za tym aby zainwestować te pieniądze. Ciągle jeszcze mamy inflację ,która pewnie znów wzrośnie w związku z kryzysem w Iraku - nie można więc trzymać pieniędzy w gotówce, ale należy je inwestować. Faktem jest również, że nasza firma należy do małych przedsiębiorstw, w rozwój których można a nawet należ inwestować. Skoro już raz zostały "pomnożone" pieniądze, to nie ma przeciwwskazań do dalszego inwestowania. UWAGA! !! 1. "Kolor biały" jest wnioskiem do lekcji który uczniowie zapisują w zeszytach. ŻÓŁTY: optymizm, nadzieja (dostrzeganie zalet danego rozwiązania) - Najważniejsza jest wiara w siebie. Mamy nadzieję, że można zainwestować pieniądze w nieznaną inwestycję (np. nowo powstającą firmę) która na pewno przyniesie zyski. Znamy biznesplan tej firmy który zakłada, uzdrowienie mikro gospodarki. Można więc w takiej sytuacji zainwestować! Optymizm i wiara w sukces dodaje sil, uskrzydla, redukuje stres. Poza tym kierujemy się hasłem "MYŚL POZYTYWNIE". W dzisiejszym świecie należy mieć odwagę ryzykować i zgadzać się na zmiany. Najważniejsze aby nie narzekać i mieć nadzieję na lepsze jutro z dobrze zainwestowanymi pieniędzmi. ZIELONY: możliwości (co można zrobić w danej sytuacji, pomysły, prowokacje) - Możliwości mamy różne, aby zainwestować zarobione pieniądze. Możemy kupić akcje jakiejś spółki lub obligacje skarbu państwa - będą nam przynosiły zyski. Możemy te pieniądze zainwestować jako udziały w innym przedsiębiorstwie. Możemy też zainwestować we własne przedsiębiorstwo np. biorąc w leasing maszyny i urządzenia do najnowszych procesów technologicznych oraz środki transportowe. Możemy też zainwestować w szkolenie kadry pracowniczej, która później będzie pracowała lepiej i wydajniej. NIEBIESKI: logiczne myślenie (chłodny, dyrygent myślenia z dystansem) - Logicznie myśląc, jako właściciel firmy powinienem pamiętać co jest głównym celem zarządzania finansami? W praktyce chodzi przede wszystkim o zwiększenie jej wartości rynkowej. W momencie wzrostu wartości rynkowej firmy, automatycznie zwiększa się stan posiadania jej właściciela lub wspólników. Myślimy więc, że należy zainwestować zarobione pieniądze, ale w sposób bardzo przemyślany ,analizując wszystkie "za" i "przeciw". CZERWONY: emocje, intuicja (odczucia) - Najważniejsze jest to, aby mieć poczucie własnej wartości i Nastawienie się do życia. Nasza intuicja mówi nam, że na giełdzie będzie hossa (czyli zwyżka cen papierów wartościowych), więc możemy zainwestować zarobione pieniądze. Poza tym emocje rosną - coś nam podpowiada, że mimo kryzysu w Iraku, nie będzie krachu na giełdzie. CZARNY: pesymizm - Lepiej nie inwestujmy (w końcu ciężko zarobionych pieniędzy). Chyba nam jest niepotrzebny stres czy flustracja, która może nas doprowadzić do depresji. Zainwestujemy pieniądze, a przecież nie mamy pewności, że są to dobre inwestycje np. papiery wartościowe czy venture capital (inwestycje wysokiego ryzyka). Po co nam takie ryzyko. Teraz na rynku wszystkie przedsiębiorstwa padają, zostają w długach. Nawet w banku nie warto lokować pieniędzy, bo przy takiej wysokiej inflacji czarno to widzę. Róbmy swoje i żyjmy dniem dzisiejszym. Źródło: 1. Opracowanie na podstawie - Cz. Plewka metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych - część 1. 2. Opracowanie własne na podstawie "Wyprawki maturzysty". Opracowanie: mgr inż. Elżbieta Łytek Wyświetleń: 4702
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |