Katalog

Urszula Kijek
Język polski, Artykuły

Nie bójmy się "To lubię!"

- n +

Nie bójmy się "To lubię"

Na temat podręczników do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i gimnazjum "To lubię" powiedziano już wiele. Ci, którzy z nimi pracują wiedzą, że są starannie przygotowane i opracowane.

Dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej poznać tych podręczników powiem, że spełniają powierzone im funkcje (informacyjną, transformacyjną, samokształceniową, badawczą) wzorowo.

Każdego roku uczeń ma do dyspozycji dwie książki- To lubię!. Teksty i zadania. (autorki M. Jędrychowska i Z.A.Kłakówna) i Ćwiczenia językowe.(W.Mrazek, M.Potaś).

Z myślą o nauczycielach powstały także książki dla nich, które stanowią całość z podręcznikami uczniów.

Wielu polonistów korzysta z bogactwa treści i sugestii metodycznych (a także merytorycznych) przygotowanych przez autorki.

Przypomnieć należy, że nie są one naukowcami, ale osobami, które pracują w szkołach na II i III etapie kształcenia z młodzieżą, a także uczą studentów jak być "dobrym" nauczycielem (są zatrudnione w Akademii Pedagogicznej w Krakowie).

Książka do kształcenia kulturowo-literackiego "układa" swoje treści tematycznie, porządkuje według kontekstów i motywów. Teksty literackie odpowiadają zainteresowaniom uczniów gimnazjum. Jedna są odległe ("Dzieje Tristana i Izoldy"), inne bliskie (fragmenty "Władcy Pierścieni"). Dotykają spraw ważnych: miłość, żal, przemijanie, pokój i wojna, wina i kara, prawda i kłamstwo. Snują opowieść o modzie, kulturze i subkulturze. Pokazują, że bunt nie oznacza tylko nieposłuszeństwa i oderwania się od korzeni.

Na lekcjach młody człowiek poszukuje swojego miejsca. Gdzie ono właściwie być powinno? W drodze? W labiryncie? Na wyspie szczęśliwej? W jaką rolę wejść? Rycerza? Władcy? Tego, który "ma" czy tego, który " jest"?

W sposób asertywny, ale z pełną odpowiedzialnością za słowo, uczniowie tworzą komunikaty, instrukcje, opinie, reklamy, dłuższe i krótsze formy literackie i publicystyczne. Wypowiadają się poprawnie stylistycznie i ortograficznie - temu służą m.in. "Ćwiczenia językowe".

W tym miejscu warto zacytować słowa jednej z recenzentek książki do III klasy gimnazjum p. dr Alicji Rosy: "Podręczniki z serii "To lubię!" wyznaczyły - jako pierwsze - nowy kierunek tworzenia książek do języka polskiego i najlepiej przyczyniły się reformie oświaty w Polsce.

Tak więc nie bójmy się "To lubię". To nic, że nie ma zagadnień, poleceń do opracowania pod każdym tekstem, że nie ma gotowych rozkładów i scenariuszy lekcji. Zastanówmy się. Oczekujemy od naszych uczniów aktywności, twórczej inwencji. Bądźmy wobec tego i my kreatywni, odejdźmy od szablonów i schematów. Uczmy "to lubienia".

Opracowanie: Urszula Kijek

Wyświetleń: 699


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.