AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Swurka
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz konkursu ekologicznego dla klas IV-VI

- n +

Scenariusz konkursu ekologicznego dla klas 4- 6 "Ekologia i zdrowie"

Szkoła jest doskonałym miejscem do realizacji wielu tematów z zakresu zdrowia. Dzieci nie posiadają jeszcze utrwalonych, nieprawidłowych nawyków w zakresie zachowań zdrowotnych. Ogromną rolę w kształtowaniu świadomości i odpowiedzialności za swe zdrowie mają rodzice i nauczyciele. Szkoła, w której pracuję realizuje wiele działań mających na celu wykreowanie człowieka, któremu nie jest obcy zdrowy styl życia. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w organizowanych: przedstawieniach o tematyce ekologicznej, konkursach mając możliwość pokazania swoich umiejętności i wiadomości. Opracowując scenariusz konkursu podjęłam współpracę z nauczycielem przyrody i matematyki w ramach realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.

Cele konkursu:
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości zdobytych w ciągu roku szkolnego,
- rozbudzenie świadomości ekologicznej,
- przestrzeganie higieny osobistej i otoczenia,
- rozumienie związku między rodzajem żywności a zdrowiem,
- wyrabianie nawyku porządku, segregowania odpadków,
- kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się,
- wykształcenie umiejętności obserwacji środowiska,
- ukazywanie różnorodności zjawisk przyrody,
- podzielenie się własną wiedzą zdobytą w wyniku obserwacji przyrody,
- zwrócenie uwagi na rolę człowieka w kształtowaniu środowiska,
- rozwijanie twórczej aktywności,
- wdrażanie do aktywnego i różnorodnego spędzania czasu wolnego

W konkursie, z każdej klasy biorą udział 2 zespoły: 1 zespół odpowiada na pytania konkursowe, 2 zespół przygotowuje kolekcję do Ekologicznego Pokazu Mody. Dekorację sali przygotowałam wraz z uczniami. Liczbę zdobywanych punktów dzieci mogły śledzić na bieżąco, na przygotowanych tablicach.

Przebieg konkursu

*Część wstępna: powitanie uczestników, podanie celu spotkania, przedstawienie jury w składzie: dyr. szkoły, przedstawiciel SANEPID- u
*Część główna:
1.Podaj nazwy 4 ssaków chronionych w Polsce.
2.Wymień 4 gatunki roślin będących pod ochroną w Polsce.
3.Co to jest kwaśny deszcz ? Jak powstaje i jaki ma wpływ na architekturę zabytkową ?
4.Co to jest efekt cieplarniany ? Wymień zagrożenia, które z niego wynikają.
5.Wymień nazwy 3 Parków Narodowych lub Rezerwatów Przyrody.
6.Do zdjęcia przedstawiającego ptaka dopasuj jego nazwę \ szpak, sikorka bogatka, skowronek, czapla siwa, kos\
7.Na murach starego zamku znajduje się płaskorzeźba. Pod wpływem kwaśnego deszczu uległa zniszczeniu. Znajdź 8 szczegółów różniących 2 płaskorzeźby.
8.Na stolikach znajdują się: 2 rodz. sznurka,tkaniny, art. papiernicze, kawałki
folii, art. wykonane z drewna. Posegreguj zgromadzone przedmioty. Które z
nich są wykonane z naturalnego, a które ze sztucznego tworzywa ? Wymień gałęzie przemysłu będące największym źródłem odpadów ?
9.Rozwiąż zadanie/grupy losują nr zadania /

Zad.1
100 drzew świerkowych zatrzymuje w ciągu roku 3 tony szkodliwych pyłów, zaś 100 drzew bukowych 7 ton. Jaki obszar leśny zatrzymuje więcej pyłów rocznie: 3 lasy świerkowe po 100 drzew każdy, czy 2 lasy bukowe po 100 sztuk każdy?

Zad.2
Jedna tona makulatury, z której można wyprodukować 1 tonę papieru, ratuje przed wycinką 17 drzew! Ile trzeba zebrać makulatury, aby:
A/ wyprodukować 100 ton papieru ?
B/ uchronić przed wycinką 85 drzew ?

Zad.3
Krew człowieka zawiera mnóstwo czerwonych ciałek krwi. W maleńkiej kropelce krwi o objętości 1 mm znajduje się około 5 000 000 krwinek. Organizm ludzki zawiera około 14 razy mniej litrów krwi niż waży człowiek.
A/ Ile litrów krwi zawiera w przybliżeniu organizm chłopca ważącego 43 kg ? Ile to mm ?
B/ Oblicz ile czerwonych ciałek znajduje się we krwi tego chłopca ?
10.Zbuduj piramidę żywienia.
Uczniowie otrzymują kartony na których jest szkic piramidy żywienia. W kopertach otrzymują kartki na których są ilustracje produktów żywnościowych. Uczniowie mają za zadanie nakleić kartki we właściwym miejscu piramidy.
11.Każda drużyna otrzymuje jabłko. Zadaniem dzieci jest przeniesienie jabłka pod brodą, bez pomocy rąk od 1 zawodnika do 3 i z powrotem.
12. Polacy kupują chętnie warzywa i owoce importowane. Ten fakt nie dziwi nikogo, bowiem przez wiele lat były one dla nas niedostępne. Zastanów się, czy nie powinniśmy ograniczyć ilości spożywanych owoców i warzyw importowanych na rzecz rodzimych. Uzasadnij wypowiedź.
13.Wymień 4 przyczyny chorób pasożytniczych.
14.Kalambury. Jeden z zawodników prezentuje wylosowane hasło. Koledzy z jego grupy muszą odgadnąć treść hasła. Hasła brzmiały następująco:

- "Nie łam gałęzi!"
- "Nie strasz zwierząt!"
- "Zakręcaj kran!"
- "Gaś światło!"
- "Segreguj śmieci!"
- "Unikaj miejsc, gdzie pali się papierosy! "
15.Prezentacja przygotowanych strojów- Ekologiczny Pokaz Mody.
Zakończenie konkursu.
Ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i dyplomów.

Opracowanie: Ewa Swurka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2738


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.