Katalog

Jolanta Teresa Matysik
Biologia, Scenariusze

Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie - scenariusz lekcji biologii

- n +

Plan metodyczny lecji biologii w gimnazjum

Temat: Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie.

Uwagi wstępne: Temat "Krążenie pierwiastków i zawiązków w przyrodzie" zaleca się realizować na dwóch jednostkach lekcyjnych. Pierwsza obejmuje wprowadzenie, podział na grupy i prace grup zgodnie z instrukcją. Druga zaś, to prezentacje wykonanych plansz, pytania do "specjalistów", dyskusja i podanie notatki do zeszytów. Każda z grup otrzymuje instrukcję dotyczącą krążenia innego pierwiastka lub związku.

Miejsce tematu w programie: Powyższy temat jest dziesiątym z kolei w dziale "Populacja, biocenoza, ekosystem". Ściśle wiąże się z pojęciami "przepływ energii" i "krążenie materii" uzupełniając je.

Cele lekcji:
Po zajęciach uczeń potrafi:
Wiadomości:
- opisać krążenie wody w przyrodzie,
- omówić krążenie azotu,
- scharakteryzować krążenie węgla,
Umiejętności:
- czytać teksty ze zrozumieniem,
- uzasadnić konieczność oszczędzania wody,
- wskazać jaki wpływ mają bakterie na obieg azotu.
Postawy:
- aktywnie słuchać i współdziałać w grupie,
- planować prace indywidualną,
- nawiązywać i prowadzić dyskusję na wskazany temat,
- podejmować działania w kierunku oszczędzania wody.

Metody i techniki pracy: praca z tekstem w podręczniku, prezentacja.

Środki dydaktyczne: podręczniki, słowniki biologiczne i ekologiczne, arkusze papieru, taśma klejąca lub magnesy.

Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna:
1. czynności organizacyjne i porządkowe,
2. zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji,
II. Faza główna:
1. Nauczyciel nawiązuje do tematu poprzedniej lekcji i przy pomocy uczniów przypomi-na na czy polega przepływ energii i krążenie materii. Wspomina, że wiąże się to ściśle z krążeniem pierwiastków i związków w przyrodzie.
2. Prowadzący dzieli uczniów na trzy grupy. (Uczniowie losują koraliki w trzech kolorach. Każdy kolor stanowi jedną grupę, która siada przy wspólnym stole.)
3. Grupy otrzymują arkusze papieru, flamastry i instrukcje. Jednocześnie nauczyciel przypomina o dokładnym trzymaniu się poleceń zawartych w instrukcji.
4. po wykonaniu zadania przedstawiciele poszczególnych grup przyczepiają do tablicy prace wykonane na arkuszach papieru.
5. "Specjaliści" wybrani spośród członków grupy referują przygotowany temat, a pozostali uczniowie zapisują pytania i uwagi na podręcznych kartkach. Będą mogli zadawać je "specjalistom".
6. Wymiana pytań i uwag między klasą a "specjalistą". (ewentualna dyskusja)
7. Przedstawiciel grupy, która referuje swój temat podaje notatkę do zeszytu pozostałym uczniom. W ten sam sposób postępują kolejne grupy.
III. Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel sprawdza stopień przyswojonej wiedzy zadając pytania klasie i uzupełniając odpowiedzi uczniów.
2. Prowadzący może również ocenić pracę poszczególnych grup za pomocą stopni szkolnych lub pochwały ustnej.
3. Dla utrwalenia poznanych treści nauczyciel poleca wykonać zadania w zeszycie szkolnym.

INSTRUKCJA
1. Przeczytaj uważnie z podręcznika tekst dotyczący krążenia wody w przyrodzie. Pojęcia nieznane sprawdź w słowniku.
2. Spośród członków grupy wybierz tych, którzy będą na podstawie tekstu projektować i rysować planszę pt:" Obieg wody w przyrodzie". Otrzymałeś do tego niezbędne materiały.
3. Poproś aby jedna lub dwie osoby sporządziły notatkę na ten sam temat w swoich zeszytach przedmiotowych.
4. Wybierz jedną osobę - "specjalistę", która zapozna się dogłębnie z tematem, ponieważ będzie go referowała na forum klasy. "Specjalista" będzie również odpowiadał na pytania kolegów.
5. Pamiętaj, że plansza musi być wykonana przejrzyście i estetycznie, a notatka powinna być czytelna dla wszystkich uczniów.

Opracowanie: mgr Jolanta Matysik

Wyświetleń: 3103


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.