Katalog Jolanta Teresa Matysik Biologia, Scenariusze Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie - scenariusz lekcji biologiiPlan metodyczny lecji biologii w gimnazjumTemat: Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie.Uwagi wstępne: Temat "Krążenie pierwiastków i zawiązków w przyrodzie" zaleca się realizować na dwóch jednostkach lekcyjnych. Pierwsza obejmuje wprowadzenie, podział na grupy i prace grup zgodnie z instrukcją. Druga zaś, to prezentacje wykonanych plansz, pytania do "specjalistów", dyskusja i podanie notatki do zeszytów. Każda z grup otrzymuje instrukcję dotyczącą krążenia innego pierwiastka lub związku. Miejsce tematu w programie: Powyższy temat jest dziesiątym z kolei w dziale "Populacja, biocenoza, ekosystem". Ściśle wiąże się z pojęciami "przepływ energii" i "krążenie materii" uzupełniając je. Cele lekcji: Po zajęciach uczeń potrafi: Wiadomości: - opisać krążenie wody w przyrodzie, - omówić krążenie azotu, - scharakteryzować krążenie węgla, Umiejętności: - czytać teksty ze zrozumieniem, - uzasadnić konieczność oszczędzania wody, - wskazać jaki wpływ mają bakterie na obieg azotu. Postawy: - aktywnie słuchać i współdziałać w grupie, - planować prace indywidualną, - nawiązywać i prowadzić dyskusję na wskazany temat, - podejmować działania w kierunku oszczędzania wody. Metody i techniki pracy: praca z tekstem w podręczniku, prezentacja. Środki dydaktyczne: podręczniki, słowniki biologiczne i ekologiczne, arkusze papieru, taśma klejąca lub magnesy. Przebieg lekcji: I. Faza wstępna: 1. czynności organizacyjne i porządkowe, 2. zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji, II. Faza główna: 1. Nauczyciel nawiązuje do tematu poprzedniej lekcji i przy pomocy uczniów przypomi-na na czy polega przepływ energii i krążenie materii. Wspomina, że wiąże się to ściśle z krążeniem pierwiastków i związków w przyrodzie. 2. Prowadzący dzieli uczniów na trzy grupy. (Uczniowie losują koraliki w trzech kolorach. Każdy kolor stanowi jedną grupę, która siada przy wspólnym stole.) 3. Grupy otrzymują arkusze papieru, flamastry i instrukcje. Jednocześnie nauczyciel przypomina o dokładnym trzymaniu się poleceń zawartych w instrukcji. 4. po wykonaniu zadania przedstawiciele poszczególnych grup przyczepiają do tablicy prace wykonane na arkuszach papieru. 5. "Specjaliści" wybrani spośród członków grupy referują przygotowany temat, a pozostali uczniowie zapisują pytania i uwagi na podręcznych kartkach. Będą mogli zadawać je "specjalistom". 6. Wymiana pytań i uwag między klasą a "specjalistą". (ewentualna dyskusja) 7. Przedstawiciel grupy, która referuje swój temat podaje notatkę do zeszytu pozostałym uczniom. W ten sam sposób postępują kolejne grupy. III. Faza podsumowująca: 1. Nauczyciel sprawdza stopień przyswojonej wiedzy zadając pytania klasie i uzupełniając odpowiedzi uczniów. 2. Prowadzący może również ocenić pracę poszczególnych grup za pomocą stopni szkolnych lub pochwały ustnej. 3. Dla utrwalenia poznanych treści nauczyciel poleca wykonać zadania w zeszycie szkolnym. INSTRUKCJA 1. Przeczytaj uważnie z podręcznika tekst dotyczący krążenia wody w przyrodzie. Pojęcia nieznane sprawdź w słowniku. 2. Spośród członków grupy wybierz tych, którzy będą na podstawie tekstu projektować i rysować planszę pt:" Obieg wody w przyrodzie". Otrzymałeś do tego niezbędne materiały. 3. Poproś aby jedna lub dwie osoby sporządziły notatkę na ten sam temat w swoich zeszytach przedmiotowych. 4. Wybierz jedną osobę - "specjalistę", która zapozna się dogłębnie z tematem, ponieważ będzie go referowała na forum klasy. "Specjalista" będzie również odpowiadał na pytania kolegów. 5. Pamiętaj, że plansza musi być wykonana przejrzyście i estetycznie, a notatka powinna być czytelna dla wszystkich uczniów. Opracowanie: mgr Jolanta Matysik Wyświetleń: 3103
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |