![]() |
![]() |
Katalog Anna Grzelak-Król Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jak radzić sobie na egzaminach? - Stres. Scenariusz lekcji wychowawczejJak radzić sobie na egzaminach? - stresScenariusz lekcji wychowawczejCel główny - doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Cele operacyjne - uświadomienie uczniom bezpośredniej zależności pomiędzy ciałem a stresem; - zachęcanie uczniów do świadomego relaksu- oddziałując na ciało możemy zmniejszyć reakcje stresowe; - zwrócenie uwagi ucznia na to, "jak myśli" -myśleć pozytywnie o sobie to klucz do sukcesu. Pomoce dydaktyczne - kartki z wnioskami, fiszki, kredki. Metody ~ tematyczne rozmowy; ~ psychodrama; ~ "burza mózgów" Formy - zbiorowa, grupowa, indywidualna. Przebieg: I. 1. Ćw. Wywołanie chętnego ucznia do odpowiedzi: - czy ktoś chciałby odpowiadać? (Nie..) -każdy z was coś teraz poczuł. Weźcie kartkę i pokolorujcie tak, aby odpowiadała waszym uczuciom. 2. Wybór kartek, analiza kolorów- co czuł uczeń- wniosek: był zdenerwowany, bał się, był zestresowany. 3. Co to jest stres? - wypowiedzi uczniów;- wyjaśnienia nauczyciela: reakcja organizmu na sytuacje trudne. (termin pochodzi z fizyki- do nauki o zdrowiu został wprowadzony w 1926r. przez Hansa Selye'a). 4. Każdy odczuwa stres w inny sposób. Jak ty go odczuwasz? (zaznaczamy na schemacie ciała narysowanym na tablicy). np.: kołatanie serca (zaznaczmy x okolice serca); drżenie rąk, nóg (zaznaczamy x ręce, nogi....); ból brzucha; suchość w gardle; ucisk w klatce piersiowej... WNIOSEK: sytuację stresową odczuwamy całym ciałem. Wniosek, przygotowany wcześniej przez nauczyciela na dużej kartce, zostaje zawieszony na tablicy. II. 1. Wprowadzenie -pogadanka o egzaminie do nowej szkoły, zdenerwowaniu, związanym z tym doświadczeniem życiowym, o trudnej sztuce opanowania stresu. Stres dotyczy każdego z nas, każdy musi wypracować swoje techniki opanowania stresu. Jest to trudne, ale pomaga w życiu (np. A. Małysz). 2. Omówienie ćwiczeń relaksacyjnych. Uczniowie wykonują niektóre z ćwiczeń : a) pozycja leżąca i wyobrażanie sobie czegoś miłego; b) mruczanka; c) siad krzyżowy i mruczanka (rezonans); d) wytrzepywanie głosu (problemu) z ciała; e) napinanie i rozluźnianie poszczególnych partii mięśni (uwolnienie z mięśni sporo adrenaliny, hormonu wytwarzanego w stresie); f) głęboki wdech i powolne wypuszczanie powietrza (liczenie na wydechu, jak najdłużej liczyć); g) wypuszczanie powietrza "do końca" (max 2-3 razy); WNIOSEK - dzięki relaksowi, przyjemnemu spędzeniu czasu, mniej się denerwujemy ( i jesteśmy bardziej życzliwi dla innych.) 3. Ćw. Napisz, czego się boisz - podrzyj kartkę i wyrzuć (w ten sposób można uwolnić się od części swoich lęków). WNIOSEK - Nie udawaj, że nie odczuwasz leku, zdenerwowania. 4. Ćw. Moje zalety i umiejętności - co dobrze robię? (ktoś inny tego nie umie!)-wypisać na karteczce. WNIOSEK: Myślę pozytywnie o sobie. 5. Ćw. Co myślisz, gdy jesteś w stresie (przed lekcją, klasówką?) - pustka w głowie; - nic nie umiem!... WNIOSEK - wierz w siebie, ufaj sobie - to - mobilizuje do pracy - wycisza emocje. np. nic nie umiem-ale uczyłem się, więc coś wiem, dostanę 1 lub 2 - ale mam 2 tygodnie na poprawę oceny, nie rozumiem tego- przecież tydzień temu z pracy domowej dostałem 4. 6. Ćw. praca w grupach-uczniowie otrzymują zadanie do wykonania -odpowiedzieć na pytanie: Jak skorzystać z wyobraźni, będąc w stresie? Podzielenie się wnioskami pracy - omówienie sposobów wykorzystania wyobraźni do uwolnienia się od lęku. WNIOSEK - Można uspokoić samego siebie myślami. 7. Jakie są Twoje sposoby relaksu, jak odreagowujesz stres? - swobodne wypowiedzi uczniów. III. Podsumowanie 1. Odczytanie wniosków (zawieszonych na tablicy) wyciągniętych w czasie lekcji, dodanie nowych: - znajdź dystans do własnych problemów; - stres jest tym mniejszy, im lepiej jesteś przygotowany do.. .np.: egzaminu; - stres czasami jest potrzebny - mobilizuje organizm do walki, do obrony. 2. Wniosek końcowy podany przez nauczyciela: Jeśli będziecie często stosowali różne sposoby odprężenia, jeśli popracujecie nad własnymi metodami odreagowania stresu, łatwiej wam będzie opanować reakcje stresowe organizmu, rzadziej będziecie się denerwowali, a wasz system nerwowy będzie odporniejszy. (Jeśli zbyt mocno odczuwa się stres, warto zasięgnąć rady u psychologa lub pedagoga). Opracowanie: mgr Anna Grzelak-Król Wyświetleń: 6601
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |