Katalog Ewa Stępniewska Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze O radości płynącej z przyjaźniO radości płynącej z przyjaźniScenariusz zajęć z Wiedzy o życiu seksualnym człowieka w klasie II gimnazjum.Cele: 1. Wyjaśnienie znaczenia słowa przyjaźń. 2. Poznanie sposobów nawiązywania kontaktów międzyludzkich i rozwijanie ich. 3. Uwrażliwienie na potrzeby i odczucia drugiego człowieka. 4. Kształtowanie umiejętności słuchania tego, co chcą nam powiedzieć inni. Treści: 1. Pojęcie empatii i jej znaczenie w rozwoju przyjaźni. 2. Okoliczności, w jakich może zrodzić się przyjaźń. 3. Co umożliwia zawiązywanie się przyjaźni? 4. Jak pielęgnować przyjaźń? 5. Dlaczego przyjaźń czyni nas lepszymi? Metody i formy pracy z uczniami: - pogadanka - praca w grupach - prezentacja wyników pracy grup - dyskusja Osiągnięcia: uczniowie zrozumieją na czym polega prawdziwa przyjaźń, odczują potrzebę nawiązywania bliższych relacji z drugim człowiekiem. Przebieg zajęć 1. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć. 2. Wywieszenie plansz z wybranymi przysłowiami, fragmentami literatury dotyczącymi przyjaźni. "Możesz zgromadzić przeróżne skarby, ale najcenniejszą rzeczą jest prawdziwy przyjaciel" [ Jan Chryzostom ] "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie" [Adam Mickiewicz ] "I tak ciągnęliśmy razem, ja i miły Puchatek, Miś i jego przyjaciel, czyli Kubuś i ja. Bo to zawsze raźniej czy to zimą czy latem, gdy we dwójkę jesteśmy, ja i Kubuś Puchatek" [A. A. Milne - Ja i Puchatek ] "Przyjaciel.... gdy on się zwierza, otwórz nim swa duszę. Kiedy on milczy, niech twoje serce przestaje go słuchać, ponieważ w przyjaźni każda myśl, pragnienie, nadzieja budzi się w ciszy, a jest dzielona w radości" [Kahil Gibran, Prorok] 3. Analiza przytaczanych cytatów. 4. Nauczyciel wywiesza dużą planszę z napisem "Przyjaźń to" i prosi uczniów, aby napisali, co kojarzy im się z tym słowem. Uczniowie najczęściej wskazują: troska, tolerancja, zaufanie, umiejętność słuchania, wspólne spędzanie czasu, akceptacja 5. Prowadzący akcentuje najważniejsze cechy prawdziwej przyjaźni wymienione przez uczniów, wypisuje je na tablicy: a) Akceptacja b) Wspólnie spędzany czas c) Zaufanie d) Pamięć e) Zrozumienie, pomoc w trudnych chwilach f) Wzajemne poznawanie siebie Następnie dzieli uczniów na 6 zespołów, każdemu przypisuje jedną z wcześniej wskazanych cech. Zadanie uczniów polega na podaniu przykładów zachowań odpowiadających każdej z nich. Najczęstsze odpowiedzi to: Ad a) stawanie w obronie, tolerowanie wad Ad b) zapraszanie do siebie, wspólne wyprawy np. do kina, rowerowe wycieczki Ad c) częste rozmowy, szczerość, zatrzymanie tylko dla siebie powierzonych tajemnic Ad d) pisanie listów, kartek z wakacji Ad e) pomaganie w lekcjach, pocieszanie w smutku Ad f) rozmowy, mówienie sobie prawdy 6. Zachęca uczniów do dyskusji poprzez stawianie kolejnych pytań: Kto może być prawdziwym przyjacielem? Jak szukać przyjaciół? Jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel? 7. Podsumowanie lekcji, podanie literatury. Literatura: McGinnis A. L., Sztuka przyjaźni, Warszawa 1991. Mellibruda J., Ja - Ty - My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Warszawa 1980. Powell J., Jak kochać i być kochanym? Pelplin 1990. Opracowanie: Ewa Stępniewska Wyświetleń: 5871
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |