![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Pedrycz Informatyka, Program nauczania Autorski program nauczania informatyki wraz ze ścieżkami edukacyjnymi dla szkoły podstawowejAutorski rozkład materiału z informatykiszkoła podstawowa: kl. IV, V, VI.(PROPOZYCJA WRAZ ZE ŚCIEŻKAMI EDUKACYJNYMI) SZKOŁA PODSTAWOWA : KLASA IV,V 2 GODZINY. I. Technika komputerowa. Praca z komputerem. 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem. e. prozdr. - higiena miejsca pracy, podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich. 2. Regulamin pracowni komputerowej. e. prozdr. - higiena miejsca pracy, podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich. 3. Komputer - skład typowego zestawu komputerowego. e. czyt.-med. - wydawnictwa informacyjne, literatura, proces porozumiewania się, jego składniki. 4. Komputery w życiu człowieka. Prawa użytkownika. e. ekologiczna - wpływ codziennych czynności i zachowań w szkole i domu. 5. Co to jest dysk? Rodzaje dysków. e. czyt.-med. - rozwijanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych. 6. Przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej i ich zastosowanie. e. czyt.-med. - wprowadzenie do samodzielnego posługiwania się narzędziami. 7/8. Sposoby komunikacji z komputerem - ćwiczenia związane z obsługą środowiska. e. czyt.-med. - sposoby i proces komunikowania się ludzi, rozpoznawanie różnych komunikatów medialnych. 9/10. Wyszukiwanie i uruchamianie programów - ikony, skróty, uruchamianie dowolnego programu edukacyjnego, gry; prawidłowe zakończenie pracy z programem. e. regionalna - język regionu, gwara i nazewnictwo. 11/12. Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem - notatnik. e. czyt.-med. - wprowadzanie do samodzielnego posługiwania się narzędziami medialnymi. 13.Podsumowanie i sprawdzenie przerobionych wiadomości. II. Praktyczne zastosowania komputera. 14/15. Wykonywanie obliczeń - poznanie klawiszy kalkulatora, proste i złożone operacje arytmetyczne. e. czyt.-med. - kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów kalkulatora, kształcenie nawyków kulturalnego obcowania z nośnikami informacji. 16. Ćwiczenia z wykorzystaniem pamięci kalkulatora. e. czyt.-med. - kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów kalkulatora, kształcenie nawyków kulturalnego obcowania z nośnikami informacji. 17/19. Operowanie kolorem - program graficzny zawierający gotowe elementy do wypełnienia kolorem. Zasady wyboru plansz obiektów, kolorów za pomocą myszy. e. czyt.-med. - rozwijanie zainteresowań, kształcenie umiejętności samodzielnego..... 20/21. Rysowanie na ekranie - ołówek, tworzenie rys. na zadany temat z użyciem prostych elementów graficznych. e. regionalna - najbliższe otoczenie domu rodzinnego i sąsiedztwa oraz szkoły. 22/24. Malowanie na ekranie - paleta kolorów, wypełnienie kolorem, zmiany w pracy. e. ekolog. - wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, itp. Na stan środowiska naturalnego. 25/28. Klawiatura jako narzędzie do pisania. Uruchomienie wybranego edytora tekstu, układ i przeznaczenie klawiszy, zapis tekstu na dysku. e. regionalna - język regionu, gwara i nazewnictwo lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje. 29/31. Praca z gotowym tekstem, podstawowe elementy strony dokumentu, odczytywanie tekstu z dysku, poprawki do tekstu, usuwanie błędów DEL i BACKSPACE, zapis tekstu. e. czyt.-med. -samodzielne korzystanie ze zbiorów bibliotecznych, obcowanie z książką. 32/34.Redagowanie tekstu: rodzaje czcionek i ich atrybuty, przepisywanie i wprowadzanie zmian do tekstu, redagowanie tekstu, proste operacje na fragmentach tekstu. e. prozdr. - organizacja odrabiania lekcji i czasu wolnego, prawidłowa postawa ciała. 35/37. Drukowanie prac - obsługa drukarki, podgląd wydruku. e. czyt.-med. - sposoby i proces komunikowania się ludzi, rozpoznawanie różnych komunikatów medialnych. 38. Powtórzenie wiadomości z przerobionego materiału. 39. Sprawdzian wiadomości z rozdziału zastosowanie komputera. III. Komputer jako źródło wiedzy i rozrywki. 40/43. Wykorzystanie prostych programów dydaktycznych do wspomagania uczenia się. e. ekolog. - przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu w których obserwuje się korzystne lub niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym. 44/48. Wykorzystanie informacji ze zbiorów multimedialnych. Encyklopedia, poradniki multimedialne. e. wych.Patriotyczne i Obywatelskie - sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków). 49/52. Powtarzamy wiadomości z przerobionych rozdziałów - ćwiczenia. 53. Test sprawdzający. 54/57. Rozrywka z komputerem - poznanie zasad zabaw korzystając z instrukcji. e. prozdr. - bezpieczeństwo na drodze podczas gier i zabaw ruchowych. 58. Poznanie zagrożeń dla zdrowia i rozwoju wynikające z niewłaściwego wyboru gier komputerowych. e. prozdr. - kształtowanie właściwego stosunku do własnych pozytywnych i negatywnych emocji, umiejętność szukania pomocy. IV. Trochę trudniejsze... 59/61. Pliki - sposoby wyszukiwania zagubionych plików. e. regionalna - język regionu, gwara i nazewnictwo... 62/63. Edytor grafiki - projekt okładki na płytę CD - ROOM. e. czyt.-med. - rozwijanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych. 64/65. Do czego służą skróty, czym są i jak je założyć. e. czyt.-med. - sposoby i proces komunikowania się ludzi, rozpoznawanie różnych komunikatów medialnych. 66/69. Łączenie tekstu i grafiki, umieszczanie rysunku w dokumencie zredagowanym w używanym edytorze tekstu. Ćwiczenia w łączeniu tekstu i grafiki. e. czyt.-med. -samodzielne korzystanie ze zbiorów bibliotecznych, obcowanie z książką. 70/72. Przepisy o ruchu drogowym, bezpieczne spędzanie wakacji, BEDRE. e. prozdr. - bezpieczeństwo na drodze podczas gier i zabaw ruchowych. 73/76. Rozrywka z komputerem - gry i zabawy na wesoło. e. czyt.-med. - selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. Proces porozumiewania się, jego składniki i kontekst społeczny. KLASA VI 1 GODZINA. I. Technika komputerowa w życiu człowieka. Praca z komputerem. 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem - regulamin pracowni komputerowej. e. prozdr. - higiena miejsca pracy, podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich. 2. Komputer - skład typowego zestawu. Prawa użytkownika - licencja. e. czyt.-med. - proces porozumiewania się, jego składniki. 3. Wyszukiwanie i uruchamianie programów - ikony, skróty - prawidłowe zakończenie pracy z programem. e. regionalna - język regionu, gwara i nazewnictwo. 4. Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem. e. czyt.-med. - wprowadzanie do samodzielnego posługiwania się narzędziami medialnymi. II. Praktyczne zastosowanie komputera. 5. Wykonywanie obliczeń - kalkulator, klawisze kalkulatora, pamięć. e. czyt.-med. - kształtowanie samodzielnego korzystania ze zbiorów kalkulatora. 6. Wykonywanie prostych i złożonych obliczeń, operacje arytmetyczne - ćwiczenia. e. czyt.-med. - kształtowanie samodzielnego korzystania ze zbiorów kalkulatora. Obliczenia za pomocą kalkulatora - kartkówka. e. czyt.-med. - kształtowanie samodzielnego korzystania ze zbiorów kalkulatora. 7. Operowanie kolorem, posługiwanie się myszką przy wyborze koloru, wypełnianie kolorem. e. region. - najbliższe otoczenie(domu, sąsiedztwa, szkoły). e.ekol. - wpływ codziennych czynności i zachowań w domu... 8. Zapisywanie i odczytywanie prac na dysku. e.czyt.-med. - samodzielne posługiwanie się narzędziami... 9. Rysowanie - linie, krzywe, ołówek i gumka. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 10. Rysowanie prostych figur geometrycznych - plan poziomy mieszkania. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 11. Powielanie wyk. elementów graficznych za pomocą poleceń: \kopiuj\ obróć\ wklej\. e. czyt.-med. - wydarzenia z życia osobistego i społecznego jako inspiracja do samodzielnych rejestracji i twórczości.. 12. Malowanie - komputerowy pędzel. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 13. Paleta kolorów, jej zastosowanie- wypełnianie obszarów kolorem. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 14. Dokonywanie zmian w pracy i zapis zmian na dysku. e. prozdr. - organizacja odrabiania lekcji, czasu wolnego. 15. Powtórzenie wiadomości z przerobionego rozdziału. 16. Sprawdzian wiadomości. 17. Poprawa sprawdzianów - omówienie. 18. Klawiatura jako narzędzie do pisania tekstów - ENTER. e.region. - miejscowe podania, przysłowia, tradycje, muzyka... e.czyt.-med. - posługiwanie się narzędziami medialnymi. e.prozdr. - ochrona przed zagrożeniami naturalnymi. 19. Małe i wielkie litery, pisanie polskich znaków - ćwiczenia. e.region. - miejscowe podania, przysłowia, tradycje, muzyka... 20. Przepisywanie krótkich tekstów - zapis na dysku - jadłospis. e.region. - miejscowe podania, przysłowia, tradycje, muzyka... 21. Praca z gotowym tekstem, strona dokumentu, odczytywanie dokumentu z dysku. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 22. Usuwanie błędów z tekstu - klawisze: DEL i BACKSPACE. e.czyt.-med. - posługiwanie się narzędziami medialnymi. 23. Zapis własnych tekstów na dysku. e. region. - najbliższe otoczenie(domu, sąsiedztwa, szkoły). 24. Redagowanie tekstu - rodzaje czcionek i ich atrybuty. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 25. Proste operacje na fragmentach tekstu: zaznaczanie, kopiowanie, przenoszenie i usuwanie - ćwiczenia. e. region. - najbliższe otoczenie(domu, sąsiedztwa, szkoły). 26. Poznajemy obsługę drukarki w szkolnej pracowni komputerowej. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 27. Drukowanie gotowych dokumentów, podgląd wydruku. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 28. Zmiany do wykonanych prac - drukowanie. e.region. - miejscowe podania, przysłowia, tradycje, muzyka... 29. Powtórzenie wiadomości z rozdziału zastosowanie komputera. 30. Sprawdzian wiadomości z działu zastosowanie komputera. 31. Omówienie sprawdzianów. III. Komputer jako źródło wiedzy i rozrywki. 32. Programy dydaktyczne - uczymy się i sprawdzamy własne osiągnięcia. e.wych. Patriotyczne i Obywatelskie - selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. e. region. - funkcja i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych, multimedialnych. 33. Zbiory multimedialne (encyklopedia). e. region. - funkcja i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych, multimedialnych. 34. Gromadzenie wyszukanych informacji i ich wykorzystanie. e.wych. Patriotyczne i Obywatelskie - selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. 35. Do czego służy Internet? e. region. - funkcja i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych, multimedialnych. 36. Wyszukiwanie informacji w Internecie. e. region. - funkcja i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych, multimedialnych. 37. Edytor tekstu i edytor grafiki - łączenie tekstu z rysunkiem o tematyce wakacyjnej, bezpieczne spędzanie wakacji. Powtarzamy materiał przerobiony w klasie VI. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 38. Test z przerobionego materiału. 39. Omówienie testów. 40. Rozrywka z komputerem - gry i zabawy, zasady używania gier komputerowych. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 41. Uczymy się za pomocą gier i zabaw komputerowych. e.czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi 42. Jak bezpiecznie spędzić wakacje - BERDE. e. czyt.-med. - rozwijanie swoich zainteresowań, samodzielne korzystanie z narzędzi. e. region. - funkcja i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych, multimedialnych. Opracowanie: mgr Katarzyna Pedrycz Wyświetleń: 6787
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |