Katalog

Mirosława Wilkosz, Grażyna Długosz
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz obchodów Dnia Ziemi

- n +

Scenariusz obchodów dnia ziemi

1. ZIELONY KOROWÓD PRZEBIERAŃCÓW W KLASACH I- III.

2. ZIELONY DZIEŃ -UCZNIOWIE KLAS IV- VI UBIERAJĄ SIĘ NA ZIELONO I W NAGRODĘ OTRZYMUJĄ OD CZŁONKÓW KOŁA EKOLOGICZNEGO SŁODKI POCZĘSTUNEK.

3. UROCZYSTA AKADEMIA Z OKAZJI DNIA ZIEMI.

SCENARIUSZ AKADEMII :

OSOBY: ZIEMIA, LEKARZ, PIELĘGNIARKA, DZIECI (I,II,III,IV,V,VI) , SPRAWOZDAWCA, CHÓR, ZESPÓŁ TANECZNY.

PIOSENKA: pt. "Nie odnajdą ptaki nas"

I
Brudna mgła spowiła ziemię,
w jej wyziewach pęka głowa,
nie patrz w niebo, bo w tym niebie
rośnie dziura ozonowa.
Kwaśne deszcz niszczą ziemię,
uśmiercają lasy, pola,
by następne pokolenie
dziedziczyło pustkę po nas.

Ref:

Nie odnajdą ptaki gniazd
z chorej flory padnie fauna,
pozostanie tylko mgła,
którą rozwój wiedzy dał nam.
Nie zakwitnie martwy las,
zbóż nie zrodzi ziemia święta,
nie odnajdą ptaki gniazd,
gdy się świat nie opamięta.

ZIEMIA: (Podkład muzyczny)

Ziemia to ja - maleńka odrobina we wszechświecie.
Ziemia to ja - błękitna planeta, unosząca się w morzu mroku i promieniująca życiem i kruchością.
Ziemia to ja -matka wszystkich zwierząt: maleńkich pantofelków i wielkich słoni.
Ziemia to ja -kolebka i matka człowieka.
Jestem piękna, wiecznie zielona, w lasach Amazonii i w wiosennej zieleni polskich pól i lasów. Jestem piękna przykryta białym puchem, piękna o wschodzie i zachodzie letniego słońca, piękna o poranku, piękna w burzy i sztormowej fali. Piękna, groźna i silna.
Maleńki, wielki człowieku!
Doceń tę moc i potęgę. Czerp siły z moich żywiołów. Wchłaniaj w siebie fluidy, które wysyłam. Maleńki, wielki człowieku! Doceń to, że trzeba było paru miliardów lat, bym w takiej postaci jak dziś mogła ci służyć.

DZIECKO I:

Ja Matko Ziemio doceniam to. Jestem Ci wdzięczny za piękne widoki z naszej góry, za błękitną wodę w rzece, za las za domem, za smaczne owoce w sadzie, za wonne powietrze, za ptaki w lesie, za mrówki, za biedronki.

DZIECKO II:

Matko Ziemio, ja mieszkam w takiej niedużej wiosce, u nas jest tak jak mówię, ale Matko Ziemio, wiem że nie jest tak wszędzie.

PIOSENKA: pt. "Nie odnajdą ptaki nas"

II
Postęp włożył na nas brzemię,
który barki nam przygniata,
nie uleci z nas marzenie,
ropa zlepia skrzydła ptaka.
Brudna mgła spowiła ziemię,
w całun wszechobecnej śmierci,
gdy nie zbudzi nas sumienie,
my umrzemy jako pierwsi.
Ref.

DZIECKO II:

Matko Ziemio niepokoję się w telewizji pokazują, w radiu mówią, w gazecie piszą, że twój stan zdrowia się pogarsza. Co jest przyczyną? Jak Ci pomóc?

TANIEC (tancerze w czarnych strojach, muzyka wzbudzająca strach,)

{Dzieci wbiegają na scenę, zabierają rośliny, śmiecą, ustawiają połamane drzewa.
Matka Ziemia osuwa się na krzesło zemdlona.}

DZIECKO I:

Na pomoc! Na pomoc! Potrzebny jest lekarz!

(Wchodzi lekarz i pielęgniarka)

LEKARZ:

Jestem lekarzem ziemi kto mnie wzywał?

DZIECKO I:

To ja doktorze. Ratuj Matkę Ziemię!

LEKARZ:

Zbadamy co dolega naszej pacjentce. Sprawdzimy wszystkie organy, zaczniemy od płuc.
(osłuchuje słuchawkami) Och! Niedotlenione! Proszę ogłosić komunikat.

SPRAWOZDAWCA:

Matka Ziemia jest niedotleniona. Czym ona oddycha? Dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, fenol, ołów, pył.
Uwaga! Stan zagrożenia życia, coraz mniej drzew, coraz mniej lasów. Skąd brać tlen?

LEKARZ:

Badamy dalej - siostro proszę termometr, zbadamy temperaturę.

PIELĘGNIARKA:

Och podwyższona!

SPRAWOZDAWCA:

Uwaga! Uwaga! Temperatura ziemi podwyższona, tzw. efekt cieplarniany.

PIELĘGNIARKA:

Jak przedstawia się stan skóry naszej pacjentki? Niedobrze! Rany, blizny, dziury, wysypka wrzody. Proszę ogłosić komunikat.

SPRAWOZDAWCA:

Uwaga! Stan skóry ziemi bardzo niedobry, głębokie uszkodzenia: rany, blizny, wysypka. Przyczyna - kwaśne deszcze. Wrzody - to wielkie wysypiska śmieci i hałdy. Stan zagrożenia dla życia.

LEKARZ:

Teraz zbadamy stan komórek, jakość krwi i płynów ustrojowych. Siostro, proszę mikroskop!
(zagląda pod mikroskop) Och, odwodnione, zanieczyszczone, zatrute. Proszę ogłosić komunikat.

SPRAWOZDAWCA:

Stan wody w komórkach organizmu ziemi jest następujący: za mało czystej wody, za dużo ścieków, wody przeżyźnione między innymi z proszków do prania, nawozów sztucznych. Wody obumierają. Stan groźny dla życia.

LEKARZ:

Przewód pokarmowy. Siostro, proszę zdjęcie RTG. Ogromne ilości śmieci zgromadzone w żołądku: puszki, butelki z tworzyw, reklamówki, przedmioty metalowe, szkło, papiery.
Proszę ogłosić komunikat.

SPRAWOZDAWCA:

Ogromne ilości śmieci spowodowały przewlekły nieżyt układu pokarmowego ziemi. Stan alarmowy - groźny dla życia.

LEKARZ:

Układ kostny i mięśniowy.
Oho ho też niedobrze: naruszony wydrążone chodniki, tunele, czyżby to ślady po wydobytym węglu? Zupełnie nie zabliźnione - no tak, bo nie leczone.

SPRAWOZDAWCA:

Komunikat: Struktura kostno- mięśniowa ziemi naruszona.

LEKARZ:

Siostro, proszę zdjęcie RTG.
Układ wydalniczy przeciążony, za dużo substancji szkodliwych do przetworzenia i usunięcia.

SPRAWOZDAWCA:

Komunikat: Stan groźny dla życia- za dużo substancji szkodliwych do zneutralizowania.

LEKARZ:

Popatrzmy jeszcze na zewnętrzną otoczkę naszej pacjentki.

SPRAWOZDAWCA:

Za dużo freonów (dezodorantów z lodówek) za dużo promieniowania kosmicznego dociera do ziemi. Stan groźny dla życia i zdrowia.

LEKARZ:


Stan nerwów fatalny: melancholia, płaczliwość, smutek.
Cóż....Sam nic nie poradzę, za dużo schorzeń, muszę zwołać konsylium, może wspólnie coś zaradzimy. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do siebie.

(Dzieci ktoś cały czas siedziały na scenie, odzywają się po kolei)

DZIECI:

- Tu jesteśmy!
- Tu czekamy!
- Tutaj zapraszamy do nas doktorze!
- Jest nas tylu!
- Jesteśmy zaniepokojeni
- Chcemy pomóc!
- Jesteśmy przejęci!

LEKARZ:

Widzę, że jest was tak wielu, może wspólnie coś zaradzimy.

DZIECKO I: (W tle słychać nastrojową muzykę).

Duchu miłości który powodujesz deszcz opływając nasze ciało, przenikasz skórę i wnikasz w trawy nie licząc się z żadną ludzką granicą i szeroko otwierasz wrota życia- modlę się do Ciebie tą pieśnią uratuj ginącą ziemię.

DZIECKO II:

Duchu rozbijający w proch naszą małą jaźń- dumne oczy wysychają, serca zmieniają się w pył by stać się cząstką innych ciał - ratuj tę ziemię, ziemia ginie. Modlę się do Ciebie tą pieśnią.

DZIECKO III:

Duchu, który słyszysz każdego z nas, słyszysz wszystko- słuchasz, słuchasz i wysłuchujesz daj nam siłę! Własne nasze tętno pulsuje w gardłach wszystkich istot, a także tu, wśród kwiatów ziemi na której stoimy i - naucz nas słuchać! Możemy je słyszeć w śród wody, w drzewach a nawet w kamieniu. Jesteśmy ziemią tej ziemi, jej krwią i kośćmi. Modlę się do Ciebie tą pieśnią, ponieważ zapomnieliśmy o tym i dlatego ta ziemia ginie.

(Głośna muzyka dzieci naradzają się).

LEKARZ:

Co postanowiliście? Co uradziliście?

DZIECI: (Kolejno)

- Jesteśmy za młodzi by pomóc tak schorowanej ziemi.
- Nie zasypiemy przecież wydrążonych chodników pod ziemią.
- Nie zalepimy przecież dziury ozonowej.
- Nie przefiltrujemy powietrza.
- Nie oczyścimy rzek.

LEKARZ:

Dosyć, dosyć musimy mówić co potrafimy, co możemy, mimo że tak mało mamy lat.

DZIECI: (Kolejno)

- W porządku. Coś chyba da się zrobić.
- Nie będziemy śmiecić i deptać trawników.
- Będziemy oszczędzać wodę, np. przy myciu zębów, zakręcę kran, by woda nie lała się przez cały czas.
- Będę pilnował, by ktoś nie wypalał suchych traw, bo to zabija zwierzęta, niszczy nasiona traw i może spowodować pożar.
- Ja dokarmiałam ptaki w ziemie i znowu będę.
- Nie będę niszczył grzybów trujących w lesie, bo są pożyteczne.
- Nie będę zrywał niepotrzebnie roślin ani łamał gałęzi.
- Ja posadzę drzewa lub krzewy, albo jakieś inne rośliny koło bloku.
- Ja będę zbierał makulaturę.
- Ja nie będę używał dezodorantów z freonem.
- Ja spacerując po lesie, gdy zobaczę butelki albo puszki zabiorę je by wyrzucić do kosza.
- Ja nigdy nie będę paliła papierosów (nawet jak dorosnę, by nie zanieczyszczać powietrza i nie szkodzić sobie).
- Ja będę oszczędzał energię np. wyłączając niepotrzebnie świecące się żarówki.
- Ja butelki będę odnosił do punktu skupu, a nie na śmietnik.
- Ja nie będę używał reklamówek zbyt często, bo jeszcze nie wiem czy potrafię z nich całkowicie zrezygnować, a to byłoby dla ziemi najlepsze.
- Ja nie będę kupował napoi w plastikowych butelkach - to bardzo szkodzi Matce Ziemi. Urosną góry śmieci na śmietnikach do tego przyczyniają się także plastikowe opakowania.

LEKARZ:

- Muszę przyznać, że macie sporo pomysłów może już teraz pomożemy Matce Ziemi.

(Dzieci sprzątają stawiają blisko ziemi rośliny) Ziemia ożywa.

TANIEC KWIATÓW (Pogodna, wesoła muzyka- dzieci tańczą i na koniec obdarowują Ziemię kwiatami).

ZIEMIA:

- Czuję się znacznie lepiej i nie jest mi już tak smutno. Czyja to zasługa?

PIOSENKA pt. "Ratujmy krajobrazy"

I
W kurzu ulicy szare wszystko,
Głowa w aureoli spalin,
Nasze myśli krążą nisko,
Jasne słońce coraz dalej.

W naszych oczach chmurne światło
Głos nasz ginie w miejskim gwarze
Jakby miejsca nam zabrakło
Na przestrzeni naszych marzeń.

Ref:

Ratujmy krajobrazy
Które uśmiechu uczą
Ratujmy krajobrazy
Cokolwiek nam się zdarzy.

Ratujmy krajobrazy
Od gór do morza nasze
Ratujmy krajobrazy przed ogniem
Pośpiesznych ludzkich dni.

DZIECKO IV


Matko Ziemio: nie jesteś sama, masz wielu młodych przyjaciół, którzy już teraz są w stanie Ci pomóc, dla których mimo tylu ran, schorzeń i dolegliwości i tak jesteś piękna. Oni teraz w miarę swoich możliwości a potem w dorosłym życiu zrobią wszystko, by twoje rzeki były czyste i tętniące życiem, by nie zabrakło nam wody, by gleba była żyzna i rodziła zdrowe plony, by powietrze było przejrzyste i nie zasłaniało ziemi słońca. Aby zieleń służyła pięknu i zdrowiu miast, by nie zasypały nas śmieci, by i nasze dzieci mogły cieszyć się tym, że jesteś taka piękna.

DZIECKO V
(Wiersz)

Do całej ziemi szczęśliwej,
Jak wielka i bogata.
Do wszystkiego co wolne i żywe
Na wszystkich krańcach świata.
Do drzew w lesie
Do ptaków nad polem
Do ludzi, do zwierząt i do skał
I do słońca, które jak snopy żyta
Roztacza swe promienie.
Do wszystkich wołam:
Ziemię macie tylko jedną,
Ziemię piękną, Ziemię bogatą,
Ziemię jedyną!
Nikt jej nie powtórzy.

Piosenka na zakończenie: pt. "Tolerancja" Stanisława Sojki
(Wszyscy klaszczą w rytm muzyki).

Opracowanie: mgr Grażyna Długosz
mgr Mirosława Wilkosz

Wyświetleń: 4709


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.