Katalog

Teresa Lewandowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Co to znaczy dobry zespół klasowy?" - scenariusz zajęć otwartych - lekcja wychowawcza

- n +

Co to znaczy dobry zespół klasowy?<

Kompetencje:
- główna - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
- poboczna - budowanie więzi międzyludzkich

Cele:
Uczeń:
- formułuje problemy
- potrafi w krótkim czasie zdefiniować problem
- umie zanalizować i ocenić dany problem
- prezentuje swój wniosek i broni go w dyskusji
- rozwija sprawność umysłową; kojarzy fakty, wyciąga wnioski w stosunku do swojej osoby.

Środki dydaktyczne:
Małe karteczki, ołówki, pudełko, duże arkusze papieru (6 szt.), mazaki, kartki z niedokończonymi zdaniami, kwadraciki czerwone i czarne.

Metody:
Otwarte ucho, mapa skojarzeń, graffiti.

Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca całą klasą
- praca w grupach

Przebieg lekcji

1. Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie karteczki i prosi o napisanie na każdej kartce odpowiedzi na pytanie z tablicy: "Co to znaczy dobry zespół klasowy?" Następnie uczniowie wrzucają karteczki do pudełka.
(Metoda: otwarte ucho-wariant pisemny)

2. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyodrębniają i porządkują obszary zgranego zespołu klasowego.

3. Po wyczerpaniu karteczek uczeń odczytuje zapis z tablicy np.: akceptacja, wzajemna pomoc, kulturalne zachowanie, zaufanie, podejmowanie decyzji, przyjaźń, tolerancja, odpowiedzialność, łagodzenie konfliktów itp.(Metoda: mapa skojarzeń).

4. Uczniowie, którzy ładnie piszą, tytułują każdy plakat nazwą obszaru i zawieszają go w klasie.

5. Nauczyciel dzieli klasę na 4 lub5-osobowe grupy i każdej wręcza kartkę z niedokończonymi zdaniami. (załącznik nr 1)
(Metoda: graffiti wariant nr 2).

6. Po uzupełnieniu zdań grupy prezentują swoją pracę.

7. Uczniowie podsumowują lekcję, jakie obszary według nich świadczą o zgranym zespole?

8. Uczniowie oceniają lekcję. Na ławce leżą dwukolorowe kartoniki (czerwone i czarne). Uczeń wybiera jeden. Czerwony kartonik oznacza - jestem zadowolony, było O.K. Czarny kartonik oznacza - nie podobało mi się, strata czasu. Uczniowie wrzucają kartoniki do pudełka.

Załącznik nr 1

Nie myślałem, że w mojej klasie.....................
.........................................................
.........................................................
.........................................................

Nie spodziewałem się, że..........................................
..........................................................
..........................................................
..........................................................

Zależy mi na................................................
..........................................................
..........................................................
..........................................................

Dzisiejsza lekcja........................................
..........................................................
..........................................................
..........................................................

Opracowanie: Teresa Lewandowska

Wyświetleń: 15350


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.