Katalog Aleksandra Stachowiak Matematyka, Artykuły Jak aktywizować uczniów?Jak aktywizować uczniów.1) Aktywność- wg W. Okonia aktywność jest właściwością indywidualną jednostki, polegająca na większej niż u innych częstości i intensywności jakiegoś rodzaju działań. - natomiast wg A. Jurkowskiego aktywność to ogół czynników podejmowanych przez jednostkę oraz właściwość indywidualną, wyróżniającą daną jednostkę wśród innych ze względu na dużą częstotliwość i intensywność podejmowanych działań. - Aktywność człowieka ma określony kierunek wyznaczony przez cel, któremu podporządkowany zostaje jej przebieg. Im bardziej cel jest atrakcyjny i ciekawy, tym większą wywołuje motywację i zainteresowanie uczniów. - Zatem podstawowym zabiegiem, jaki powinien nauczyciel wykonać, jest uświadomienie uczniom celu ich działań wraz z umotywowaniem potrzeby jego osiągnięcia. 2) Kiedy uczeń będzie aktywny ? Uczeń będzie aktywny, gdy: - Cel jest dla niego bliski i wyraźny (ma poczucie sensu tego, co robi) - Uwzględnia się jego potrzeby i zainteresowania - Ma poczucie bezpieczeństwa (prawo do błędu, otrzyma konieczne wsparcie) - Działaniom towarzyszą odczucia i emocje - Bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji (coś ode mnie zależy) - Odczuwa satysfakcję (lubi to robić) - Ma poczucie własnej wartości (ja to potrafię) - Dostrzega się jego wkład w pracy, a nie tylko efekt (nauczyciel i grupa dostrzegają jego wysiłek i doceniają go) - Kiedy ma możliwość zrealizowania własnych pomysłów Źródłem aktywności ucznia są odczuwane przez niego potrzeby. Dążąc do ich zaspokojenia, uczeń podejmuje aktywność: - Społeczną - Intelektualną - Emocjonalną - Artystyczną - Twórczą W organizowanym przez nauczyciela procesie nauczania - uczenia się, aktywność odtwórcza uczniów przeplata się z aktywnością twórczą. Chodziłoby o to, żeby aktywność własna ucznia jak najczęściej miała charakter twórczy. AKTYWIZACJA TO PRZEJŚCIE OD STANU AKTYWNOŚCO SŁABSZEJ DO BARDZIEJ INTENSYWNEJ. W każdej klasie są 3 grupy uczniów: wzrokowcy, słuchowcy, czuciowcy. Inaczej reagują na informacje, które najlepiej pamiętają. Tzw. WAK W - wizualny (wzrokowy) A - audytywny (słuchowy) K - kinestetyczny (czuciowo-ruchowy) Ile zapamiętujemy ? 10 % z tego, co słyszymy 20 % z tego, co widzimy 40 % z tego, o czym rozmawiamy 90 % z tego co robimy Dlatego trzeba tak organizować zajęcia, żeby uczniowie angażowali się, badali, doświadczali, działali. W tym celu należy: 1. Ograniczyć stosowanie metod podających, służących przekazywaniu gotowych wiadomości. 2. Stosować metody i techniki aktywizujące. 3. Organizować tak pracę, aby uczniowie mieli okazję zaspokajać swoje potrzeby ( aktywności, bezpieczeństwa, uznania, samorealizacji) 4. Uatrakcyjniać zajęcia poprzez wprowadzenie efektu zaskoczenia, zaciekawienia, nowości, zabawy. 5. Wykorzystać na zajęciach odpowiednio dobrane środki dydaktyczne. 6. Tworzyć małe grupy, które wymuszają aktywność wszystkich jej uczestników. 7. Tworzyć sytuacje, w których uczniowie stają się eksperymentatorami i odkrywcami. 3) Metody aktywizujące 1) Burza mózgów - najprostsza metoda aktywizująca. Jej istotą jest zgromadzenie w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. W czasie burzy mózgów pracuje się indywidualnie, ale na rzecz całego zespołu. W jakim celu stosuję się burzę mózgów ? - jako rozgrzewkę umysłową - dla ustalenia zakresu posiadanej wiedzy - dla utrwalenia wcześniej zdobytej wiedzy - dla znalezienia najlepszego rozwiązania jakiegoś problemu O czym warto pamiętać! !! Zastosowanie na lekcjach burzy mózgów pozwala na: - włączenie wszystkich uczniów do pracy - szybkie zgromadzenie dużej ilości pomysłów i faktów - przeprowadzenie rozgrzewki umysłowej - naukę zwięzłego, precyzyjnego wyrażania myśli - sprawdzenie posiadanej wiedzy 2) Mapa pojęciowa - to metoda wizualnego przedstawienia problemu z wykorzystaniem schematów, rysunków, haseł, zwrotów, symboli itp. Celem stosowania tej metody jest usystematyzowanie świeżo zdobytej wiedzy lub wizualizacja posiadanych wiadomości. Ponadto w trakcie pracy tą metodą uczniowie doskonalą zarówno umiejętności techniczne: czytanie, rysowanie, pisanie, jak i umiejętności umysłowe: planowanie, klasyfikowanie, uogólnianie. Muszą również współdziałać ze sobą, dyskutować, przekonywać o swoich racjach, ale także rezygnować ze swoich pomysłów na rzecz dochodzenia do uzgodnionego porozumienia. O czym warto pamiętać! !!! Praca z mapą pamięciową nie tylko jest dla uczniów atrakcyjna, ale przynosi ogromne korzyści: - uczy samodzielnego zdobywania wiedzy - uczy posługiwania się poznanymi pojęciami - daje okazję doskonalenia czytania ze zrozumieniem - ułatwia zapamiętanie poznanych faktów przez: poszukiwanie, analizowanie, segregowanie wiadomości, przedstawianie w postaci plakatu, a także przez słuchanie innych i oglądanie - uczy dokonywania klasyfikacji i uogólnień - uczy uważnego słuchania - uczy oceny i samooceny - angażuje ucznia w różne dziedziny aktywności - daje szansę wykazania się uczniom o różnych zdolnościach - stwarza możliwości współpracy - uczy zadawania pytań i udzielania odpowiedzi 3) piramida priorytetów Stosujemy ją w dwóch przypadkach: 1. jako sposób zaprezentowania dokonanych wyborów 2. jako efekt pracy grupy Na czym polega praca: Etap 1: zbieranie wiadomości (grupowo, indywidualnie, jako zadanie domowe) Etap 2: zapisywanie zdobytych wiadomości Etap 3: utworzenie piramidy, czyli które wiadomości, fakty są ważniejsze Etap 4: prezentacja O czym warto pamiętać! !! Praca z piramida priorytetów: - stwarza okazję do dyskutowania i argumentowania - uatrakcyjnia przyswajanie wiedzy - jest pretekstem do korzystania ze źródeł wiedzy - dla uczniów klas młodszych jest ćwiczeniem w pisaniu, czytaniu, mówieniu 4) Metoda przypadków Istota tej metody polega na analizie i dyskusji nad zdarzeniem zaprezentowanym przez nauczyciela na piśmie, taśmie magnetofonowej czy magnetowidowej i znalezienie odpowiedzi na postawione pytania typu: - jakie jest inne, możliwe najlepsze rozwiązanie tego problemu - co należałoby zrobić, aby przedsięwzięcie się powiodło - jaką decyzje podjęła byś na miejscu bohatera przypadku Stosując ta metodę, nie podaje się nowego materiału, lecz przedstawia sytuację problemową w taki sposób, aby uczniowie musieli wykorzystać posiadaną wiedzę i doświadczenie w nowych warunkach lub przy podejmowaniu trafnych decyzji. Struktura zajęć: 1. Poznanie danego przypadku (np. czy uczniowie czytają tekst) 2. Zadawanie pytań 3. Analiza opisu zdarzeń 4. Znalezienie optymalnych sposobów rozwiązania problemu 5. Ocena przebiegu zajęć O czym warto pamiętać: Metoda zdarzeń daje możliwość rozwoju następujących umiejętności: - cichego czytania ze zrozumieniem - stawiana jasnych precyzyjnych pytań i twórczego myślenia - stosowania zdobytej wiedzy w praktyce 5) Linia czasu - np. oś liczbowa - zaznaczanie ważnych dat ze swojego życia na osi 6) Metoda projektu Charakteryzuje się tym, że: - ma określone cele i metody pracy - ma określone terminy realizacji całości i poszczególnych etapów - wyznaczone są osoby za jego realizację - znane są kryteria oceny - uczniowie realizują zadania w grupach, rzadko indywidualnie - pracują w znacznym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność - rezultaty pracy są prezentowane publicznie (na forum klasy lub szkoły) - projekt jest zadaniem trwającym kilka dni, a nawet tygodni 7) Drama Głównym sposobem pracy w dramie jest bycie w roli (rozmowa na zadany temat) 8) Grupy zadaniowe Jest to metoda pracy w małych 3 - 4 osobowych grupach, przy czym przedmiotem dyskusji może być to samo zagadnienie dla wszystkich grup lub oddzielny problem, stanowiący element jakiejś całości. W zajęciach prowadzonych ta metodą wyróżniamy 3 fazy: Faza I: - określenie problemu - podział na grupy, wybór lidera - wskazanie grupom źródeł i określenie zadań Faza II: - analiza źródeł informacji pod katem rozwiązania problemu - dyskusja w grupach nad problemem, rozwiązanie problemu - ustalenie sposobu prezentacji rozwiązań Faza III: - prezentacja wyników pracy grup - dyskusja plenarna nad problemem, sporządzenie notatki, wniosków - podsumowanie zajęć O czym warto pamiętać ? Pracę w grupach zadaniowych można stosować na wszystkich przedmiotach nauczania. Jej wartość dydaktyczną upatruje się w: - samodzielnym zdobywaniu wiedzy - uczeniu się od siebie nawzajem - doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, redagowania notatek, wyciągania wniosków, rozwiązywania zadań matematycznych itp. 9) Gry planszowe i nie tylko Znaczenie tworzenia gier: - uczą twórczego myślenia - rozwijają wyobraźnię - nadają sens pracy - zmuszają do współdziałania - uczą planowania pracy - wymuszają precyzyjne redagowanie poleceń - stwierdzeń - stwarzają okazje do rozwijania umiejętności szkolnych - są niekonwencjonalnym sposobem uczenia się - ułatwiają integrowanie różnych dziedzin aktywności - dają satysfakcję z wykonanej pracy - są sposobem na głębokie poznanie problemu - treści ujęte w grach głęboko zapadają w pamięć Literatura: 1. "Jak aktywizować uczniów" Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz Opracowanie: Aleksandra Stachowiak Wyświetleń: 2285
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |