Katalog

Anna Szreder
Matematyka, Artykuły

Drama na lekcji matematyki

- n +

Drama na lekcji matematyki.

"DOPIERO W AKCJI WIDAĆ CO MOŻE ZROBIĆ Z IDEI REŻYSERIA"

Kiedy zastanawiamy się jak uatrakcyjnić lekcję matematyki, a wykorzystaliśmy już wszelakiego rodzaju krzyżówki, domina, kryptarytmy polecam sięgnąć, co by tu nie mówić do mało popularnej formy na lekcji matematyki - dramy. Nie zawsze jesteśmy obdarzeni talentem pisarskim (nie można mieć wszystkiego), ale można skorzystać z doświadczenia kolegów, doradców metodycznych, podeprzeć się literaturą i przejrzeć zasoby Internetu. W trzecim roku swojej pracy dydaktycznej pokusiłam się o takie przedsięwzięcie. Pomyśleliście sobie pewnie: młoda, takim to jeszcze się chce....,ale niesłusznie! Mam szczęście pracować z takim gronem pedagogicznym, które prze naprzód i jest otwarte na wszelakie metody nauczania. Scenariusz przedstawienia nie był mojego autorstwa (poskąpiono mi tego talentu, może kiedyś...), ale wiedziałam, do kogo się zwrócić - doradca metodyczny. Niejednokrotnie uczestniczyłam w warsztatach, czy kursach przygotowanych przez doradców metodycznych i to oni zainspirowali mnie do działania w tym kierunku.

Nie wspomniałam jeszcze, co to za przedstawienie: "Klasyfikacja trójkątów i nie tylko..." przygotowane z klasą piątą. Tematyka dramy przedstawiała podział trójkątów ze względu na boki, podział ze względu na kąty, suma kątów wewnętrznych w trójkącie i jako ciekawostka twierdzenie Pitagorasa.

Wspólnie wykonaliśmy plansze trójkątów przedstawiające różne rodzaje trójkąta. Przypomnieliśmy wiadomości o kątach i także wykonaliśmy odpowiednie kolorowe plansze. W przedstawieniu wziął udział każdy uczeń. Była prawdziwa Wróżka i Pitagoras, który wprowadził nas w klimat tamtejszej Grecji.

Inną nietypową rzeczą obok przedstawienia na matematyce było to, że wykorzystałam to przedstawienie jako wprowadzenie do tematu o trójkątach. Przygotowując spektakl dzieci zadawały mnóstwo pytań na temat trójkątów, na które wspólnie szukaliśmy odpowiedzi przy okazji realizując materiał nauczania. Z naszym przedstawieniem wystąpiliśmy przed kolegami z klas szóstych dla których ten materiał był doskonałym przypomnieniem wiedzy o trójkątach.

Nawet do tej pory jak powtarzam materiał o trójkątach z uczniami będącymi teraz w klasie szóstej nie mają żadnych problemów z przypomnieniem sobie podstawowych wiadomości.

W tym roku szkolnym ponownie pokusiłam się o dramę. Także w klasie piątej. Przedstawienie pt. "Ekspresem po osi byle nie po oczach" (udostępnione przez doradcę metodycznego) było tym razem powtórką materiału przed sprawdzianem. Powtórzyliśmy (świetnie się bawiąc): Co to są liczby całkowite? Przeciwne? Dlaczego zero nie jest ani dodatnie ani ujemne? Gdzie na osi znajdują się liczby ujemne, gdzie dodatnie? Przy okazji nauczyliśmy się nowego pojęcia "wartość bezwzględna liczby". Jak zwykle nie zabrakło wspólnie przygotowanych materiałów: oś liczbowa, hasła dla uczniów, plansze wyjaśniające brak znaku przy cyfrze 0.

Drama jest środkiem ułatwiającym realizację celów wychowawczo-dydaktycznych, ponieważ uatrakcyjniają zajęcia dzieci, zwiększają zainteresowanie nauką, są wreszcie doskonałym sposobem włączenia wszystkich dzieci do pracy.

Niebagatelną rolę odgrywają także warunki organizacyjne. Nie ma się, co oszukiwać, takie przedsięwzięcie wymaga od uczniów wykazaniem się dużym zasobem samodyscypliny i poświęceniem wolnego czasu od obu stron: nauczyciela i uczniów. Rezultaty jednak rekompensują wszystko!

Już szukam scenariusza na następną lekcję na której wykorzystam dramę.

Opracowanie: Anna Szreder

Wyświetleń: 1919


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.