AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Stróżyńska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Rozmawiamy o uczuciach

- n +

Rozmawiamy o uczuciach

Scenariusz godziny wychowawczej

CELE OPERACYJNE:
- uczniowie posługują się szerokim wachlarzem słów określających uczucia;
- potrafią określać uczucia innych osób i wiązać je z nastrojem i zachowaniami.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karty pracy,

MATERIAŁY:
- duże arkusze szarego papieru, flamastry.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Czynności organizacyjne.

2. Część zasadnicza:
a) wprowadzenie:
miniwykład na temat uczuć.
Każdy z nas przeżywa różne emocje. Dzięki nim możemy komunikować (czasem nawet bez słów) otoczeniu, co się z nami dzieje. Czasami nasze uczucia głęboko skrywamy, ale to nie znaczy, że ich nie przeżywamy. Nasze działania i myśli są zdominowane przez uczucia. Dzięki nim jesteśmy w stanie zrozumieć drugiego człowieka. Osoby, które potrafią się wczuwać w stany emocjonalne innych osób, są określane jako empatyczne.

b) Ćwiczenie 1.
Wspólnie tworzymy listę uczuć. Ktoś liczy, ile nazw udało się wypisać. Podkreśla uczucia, które są przyjemne. Sprawdzamy, jaki jest stosunek liczbowy nazw uczuć trudnych do przyjemnych.

Uwaga:
Uczniowie dowiadują się, że nie ma uczuć negatywnych, złych. Wszystkie są dla nas ważne, pozwalają nam identyfikować nasze stany, pogłębiać samoświadomość, wybierać wzorce zachowań. Są uczucia trudne, nad którymi człowiek powinien konstruktywnie pracować. Uczucia są informacją o naszym stanie emocjonalnym. Uświadomione pozwalają na refleksję i podjęcie przemyślanych działań. Często sami oceniamy nasze uczucia jako negatywne, złe i staramy się je stłumić, zepchnąć w nieświadomość. Jednak stłumione uczucie nienawiści pozostawia człowieka dalej w nienawiści. Zdiagnozowane - pozwala coś z nią zrobić. Nazwane - jest punktem wyjścia do rozwiązania, pozwala na zmianę działań.

c) Ćwiczenie 2.

Ćwiczenie składa się z trzech etapów.
Każda część w oparciu o karty pracy (w załączniku):

Część pierwsza:
- uczniowie otrzymują karty z różnymi twarzami i mają określić uczucia, które są na nich wyrysowane;
- w rundce porównujemy, czy dla wszystkich ta sama twarz wyraża to samo uczucie.

Część druga:
- uczniowie określają - na kolejnych kartach - myśli osób, które emanują określonymi przez nich uczuciami;
- w rundce biorą udział ci, którzy chcą się podzielić efektem swojej pracy.

Część trzecia:
- uczniowie przypisują działania osobom, które myślą i czują się
w określony sposób.
- w rundce dzielą się efektami swojej pracy.

Podsumowanie ćwiczenia:
Uczniowie odpowiadają na pytanie:

- Czy po tym ćwiczeniu jasny jest dla was związek pomiędzy naszymi uczuciami a myśleniem i działaniem? Odpowiedź - zarówno przytakującą jak zaprzeczającą - mogą rozwinąć o swoją interpretację.

3. Podsumowanie zajęć:
- W jaki sposób możemy wpływać na nasze działania, czyli jak możemy zmienić nasza postępowanie, wybrać inne wzory zachowania?

- W jaki sposób możemy sobie radzić z trudnymi emocjami? - wszystkie sposoby zapisujemy na dużym arkuszu papieru, po czym podkreślamy te, które są społecznie pożądane, akceptowane.

Załącznik 1
Załącznik 2

Bibliografia
1. "Gry i zabawy przeciwko agresji" - Rosemarie Portmann
2. "Praca metodami psychoaktywnymi" - Jerzy Kopeczek

Opracowanie: Halina Stróżyńska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7841


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.