AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Dymowska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zabawy andrzejkowej

- n +

Konspekt zabawy andrzejkowej

Tradycyjne andrzejki przeżywają obecnie jakby swój renesans. W każdym właściwie miejscu, gdzie spotyka się młodzież odbywają się andrzejkowe zabawy, tyle, że już inaczej traktuje się wszelkie wróżby, jako okazję do żartu, zabawy.

Dlatego ja przygotowując andrzejki staram się o stworzenie odpowiedniego nastroju, pewnej tajemniczości, a nawet niesamowitości. Bądź co bądź, mimo żartobliwego potraktowania, jest to wieczór wróżb tajemnych, różnych dziwów, które trzeba oczywiście stworzyć i podać w pełnej symboliki oprawie.

Staram się, żeby każdy dobrze się bawił oraz przestrzegał norm obowiązujących w grupie.

Propozycje zabaw:

"Kopciuszek"
Krzesła ustawione są w kole i dziewczynki siedzą na tych krzesełkach- są Kopciuszkiem. Każdy chłopiec wybiera dziewczynkę i zdejmuje jej bucik. Buty kładziemy na środku koła. Kopciuszki zawiązują oczy królewiczom. na sygnał każdy królewicz musi odszukać bucik swojego Kopciuszka. Kopciuszek może podpowiadać- krzycząc podpowiedzi. Wraca do Kopciuszka -który głośno podpowiada-i zakłada bucik.

"Wesoły rysunek"
Każde dziecko przygotuje kartkę i flamastry. Na określony sygnał zaczynamy rysować na swojej kartce. Na umówiony znak zamieniamy się kartkami na przykład podajemy ją w prawo. Powtarzamy tę czynność aż kartka wróci do dziecka które zaczynało na niej rysować.

"Wspólny rysunek"
Na jednej kartce dwoje dzieci wspólnie trzymając flamaster, wykonują rysunek.

"Mówienie o Tobie"
Każde dziecko na karteczce pisze swoje imię i nazwisko. Te karteczki wrzucamy do czarodziejskiego pudełeczka. Następnie po kolei każde dziecko losuje jedną kartkę i opisuje dziecko, które przed chwilą wylosowało. Reszta próbuje odgadnąć o kim mowa. Kto zgadnie w nagrodę jest następny.

"Pierścień"
Dzieci siedzą w kole. Wszyscy trzymają jeden długi sznurek, z wyjątkiem osoby która stoi w środku. Na sznurek należy nawlec duży pierścień lub nakrętkę . Osoby trzymające sznurek przesuwają wzdłuż niego pierścień (po obwodzie koła )ukrywając go w dłoni. Dziecko będące wewnątrz koła wskazuje kto według niej ma obecnie pierścień. Gdy odgadnie to zamieniają się miejscami.

"Sytuacje"
Dzieci siedzą w kole. Każdy szepnie na ucho osobie z prawej strony jakieś zwierzę np. dżdżownica. Z kolei osobie z lewej strony co się dzieje, co lubię robić np. jem lub gram. Każdy po kolei mówi to co usłyszał od swoich sąsiadów Np. jem dżdżownice.

"Nieruchomy futbol "
Wszyscy zawodnicy(łącznie z bramkarzem) muszą stać na wyznaczonym miejscu(przyklejonej małej kartce papieru) . Przez cały czas muszą jedną stopą stać na tej kartce, a drugą kopią piłkę. Zawodnicy obu drużyn powinni być porozstawiani równomiernie po całym boisku.

"Piłka krzesłonóżka"
Podzielić grupę na dwa zespoły. Zawodnicy siedzą na krzesłach w dwóch rzędach naprzeciw siebie. Celem gry jest wbicie piłki do bramki (za linię krzeseł przeciwników). Zawodnicy muszą trzymać ręce z tyłu za oparciem krzesła, można używać tylko stóp. Grę rozpoczynamy rzucając piłkę na środek. Odległość pomiędzy drużynami powinna być taka, aby stopy zawodników ledwie się stykały przy wyprostowanych nogach.

"Komu obrączka?"
W centralnym punkcie Sali ustawiamy dwa wazony (nie mogą być przezroczyste ). W jednym z nich ukryta jest obrączka. Prowadzący zaprasza kilkanaście osób i prosi o wskazanie, w którym z wazonów znajduje się obrączka. Zaprasza by zainteresowani zebrali się wokół wybranego wazonu. Ci którzy wybrali wazon z obrączką najszybciej wstąpią związki małżeńskie.

"Wydzieranka"
Każdy uczestnik zabawy ma gazetę, którą gniecie. Następnie zamykamy oczy i wydzieramy z gazety jakiś wzór. Wspólnie próbujemy odgadnąć co może oznaczać ten kształt.

"Wróżba z obierzyn jabłek"
Dzieci rzucają za siebie obierzyny z jabłka i z ułożonego na podłodze kształtu odczytują pierwszą literę imienia przyszłego małżonka.

"Buty"
Każdy uczestnik zabawy zdejmuje but z lewej nogi. Prowadzący ustawia buty jeden tuż za drugim, w kierunku drzwi. Który but pierwszy "wyjdzie" za próg, to jego właściciel lub właścicielka pierwsza wyjdzie za mąż. Zawsze staram się ustawiać oddzielnie buty chłopców i dziewczynek.

"Tor przeszkód"
Ustawiamy wspólnie tor przeszkód. Wybrani uczestnicy zabawy muszą zapamiętać ustawienie toru przeszkód. Następnie zawiązujemy im oczy. W tym czasie zabieramy rzeczy stanowiące ten tor. Śmiechu jest wiele gdy uczestnicy zabawy omijają przeszkody których nie ma.

"Taniec z miotłą"
Urozmaiceniem tańców jest taniec z miotłą lub czarownicą (zrobioną z tektury).

Wnioski:
Zaproponowałam tu kilka zabaw, które można wykorzystać w czasie zabawy andrzejkowej. Mogą ją urozmaicić i zachęcić wszystkie dzieci do wspólnej, wesołej zabawy. Ja w mojej klasie staram się zmieniać co roku propozycje wróżb i zabaw.

Opracowanie: Danuta Dymowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1854


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.