Katalog

Bożena Witczak
Ekonomia, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego Bożeny Witczak w okresie od 1.09.2000 r. do 31.05.2003 r. w związku z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego Bożeny Witczak w okresie od 1.09.2000 r. do 31.05.2003 r. w związku z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego

Opracowanie zawiera:

A. Sprawozdanie z realizacji poszczególnych zadań w zakresie:
I - działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy,
II - działań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe,
III - działań służących doskonaleniu zawodowemu oraz rozwojowi własnemu.
B. Wnioski z realizacji planu.

A. Realizacja poszczególnych zadań:

I. W zakresie doskonalenia warsztatu i metod pracy.

1. Wprowadzałam nowe rozwiązania w nauczaniu moich przedmiotów: zasady rachunkowości, elementy rachunkowości, rachunkowość handlowa oraz rachunkowość przedsiębiorstw.
- Do wielu działów, które obowiązują moich uczniów coraz częściej stosuję nauczanie metodą projektów (projektowanie zakładowego planu kont w klasach trzecich LE, przygotowanie dokumentacji dotyczącej określonych zagadnień problemowych, jak dokumentowanie działalności w jednostce handlowej w klasie II LE, obrót materiałowy - klasa III LE, obrót towarami w detalu - klasa IV LE, wytwarzanie i sprzedaż produktów - klasa IV LE, system podatkowy - klasa IV LT).
- Przygotowałam we współpracy z koleżankami opracowanie autorskie "Program realizacji praktyki zawodowej w firmie symulacyjnej".
- Przygotowałam kilka scenariuszy lekcji rachunkowości do realizacji w pracowni komputerowej, wykorzystując m.in. laptop z rzutnikiem.
- Jestem w trakcie tworzenia autorskiego programu nauczania dla klasy czwartej i piątej o specjalizacji zawodowej "finanse i rachunkowość" w roku szkolnym 2003/2004.
- Jako absolwentka kursu dotyczącego metod aktywizujących na bieżąco stosuję te metody w swojej pracy, co sprzyja nabywaniu kwalifikacji zawodowych.
- Systematycznie doskonalę przedmiotowy system oceniania z rachunkowości w celu zwiększenia motywacji uczniów do nauki.
- Stale wzbogacam swoją biblioteczkę zawodową o nowe materiały (prace dyplomowe, czasopisma, podręczniki, opracowania własne, przepisy prawne).
- Aby wzbudzić zainteresowanie uczniów rachunkowością rozpoczęłam zbieranie starych dokumentów, opracowań książkowych i dawnych środków technicznych wykorzystywanych wcześniej w ekonomii.

2. Przygotowywałam uczniów do końcowego egzaminu z przygotowania zawodowego.
- W trakcie nauczania swojego przedmiotu poruszałam kwestie związane z egzaminem końcowym: przepisy prawne, formy zdawania egzaminu itp.
- Omawiałam zagadnienia merytoryczne dotyczące egzaminu, określając obowiązujące zagadnienia programowe.
- Rozwiązywałam z uczniami zadania typu egzaminacyjnego.
- Prowadziłam prace dyplomowe z przygotowania zawodowego.

3. Podjęłam działania związane z przygotowaniem uczniów do egzaminu maturalnego jako wychowawca klasy - matura 2002 r. (z uwzględnieniem przepisów dotyczących nowej matury).
- Wspólnie z dyrekcją i innymi wychowawcami zorganizowałam zebranie rodziców uczniów klas trzecich poświęcone przyszłorocznej maturze - maj 2001 r.
- Przekazywałam regularnie informacje na temat nowej matury 2002 r. moim wychowankom, ich rodzicom, wychowawcom klas maturalnych, a także prowadziłam ścienną gazetkę szkolną na ten temat.

4. Dzieliłam się swoją wiedzą i umiejętnościami zawodowymi z innymi pracownikami szkoły.
- Pełniłam funkcję opiekuna stażu dwóch nauczycielek kontraktowych.
- Przeprowadziłam wspólnie z koleżankami rady szkoleniowe dotyczące: opracowania szkolnego programu wychowawczego, szkolnictwa ponadgimnazjalnego, przedmiotowych systemów oceniania.
- Prowadziłam lekcje otwarte metodami aktywizującymi.
- Udostępniałam materiały pozyskane podczas szkoleń i kursów.
- Wywieszałam na tablicy w pokoju nauczycielskim artykuły z prasy dotyczące zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym.
- Przygotowywałam we współpracy z koleżankami zadania egzaminacyjne na egzaminy z przygotowania zawodowego.
- Przygotowałam i przekazałam do biblioteki propozycje ankiet dotyczących przedmiotowych systemów oceniania dla ucznia i nauczyciela.

5. Korzystałam z doświadczeń innych koleżanek i kolegów.
- Uczestniczyłam w lekcjach otwartych.
- Wykorzystywałam w pracy materiały pozyskane podczas szkoleniowych rad pedagogicznych.
- W celu doskonalenia warsztatu pracy gromadziłam materiały z Internetu, prasy, kursów, które wykorzystywałam w miarę potrzeb.
- Stosowałam rozwiązania proponowane przez wykładowców studiów podyplomowych, prowadzących zajęcia na kursach, szkoleniach, konferencjach.

6. Nawiązałam, bądź kontynuowałam współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami:
- Kontynuowałam współpracę ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce Oddział w Gorzowie Wlkp..
- Korzystałam z materiałów oraz pomocy fachowej pracowników Urzędu Skarbowego w Międzyrzeczu.
- Korzystałam z doświadczeń i materiałów pracowników różnych banków z Międzyrzecza i Gorzowa Wlkp.
- Korzystałam z materiałów oraz pomocy fachowej: biur podatkowych i rachunkowych oraz głównych księgowych z różnych placówek.
- Współpracowałam z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp. i w Międzyrzeczu.

7. W zakresie pracy wychowawczej i opiekuńczej:
- Opracowałam plan wychowawczy szkoły wspólnie z koleżankami.
- Wykorzystując inwencję uczniów ułożyłam wraz z nimi klasowy plan wychowawczy, który zrealizowaliśmy w ścisłej współpracy.
- Na bieżąco obserwowałam i analizowałam sytuację w klasie (ankiety, rozmowy z uczniami i rodzicami).
- Po przeprowadzonym badaniu socjometrycznym w klasie podjęłam działania mające na celu poprawę relacji między uczniami.
- Regularnie współpracowałam z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką oraz z dyrekcją w zakresie rozwiązywania problemów uczniów.
- Starałam się o uzyskanie pomocy finansowej dla najuboższych uczniów oraz stypendia ze Stowarzyszenia "Wspieramy Młode Talenty" dla uczniów zdolnych.
- Zajmowałam się organizacją pomocy koleżeńskiej dla uczniów z trudnościami w nauce.
- Służyłam wsparciem moim uczniom w trudnych sytuacjach życiowych (choroba, bezrobocie, ciąża).
- Pomogłam zaplanować dalszą edukację swoim wychowankom organizując spotkania z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy oraz absolwentami szkoły, organizując badania pod kątem predyspozycji zawodowych oraz przekazując oferty dotyczące dalszej nauki.

II. W zakresie działań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe.

1. W trakcie stażu pełniłam rolę opiekuna nauczycielek kontraktowych: pani............................. oraz pani ......................................
- Opieka trwająca trzy lata (wrzesień 2000 r. - maj 2003 r.) oparta była na zasadach zawartych w kontrakcie. Wspierałam koleżanki w zakresie organizacji zajęć dydaktycznych, a także imprez klasowych i szkolnych. Pomagałam w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Na bieżąco służyłam im radą i wsparciem.
- Zorganizowałam nagrody na szkolne konkursy matematyczne: "Z matematyką za pan brat" oraz "III szkolny konkurs matematyczny", których były organizatorkami.
- Opracowałam projekty oceny dorobku zawodowego za okres stażu wyżej wymienionych nauczycielek.

2. Wspierałam szkołę materialnie i organizacyjnie:
- Zajmowałam się nieodpłatnie hospitowaniem praktyk zawodowych uczniów według harmonogramu.
- Byłam członkiem komisji przeprowadzających egzaminy z przygotowania zawodowego, opracowywałam zestawy zadań na te egzaminy.
- Systematycznie przygotowywałam na własnym sprzęcie komputerowym materiały potrzebne do zajęć i przekazywałam je nieodpłatnie uczniom, np. zadania przedmiotowe, testy, ankiety, kartki z ocenami, zawiadomienia.
- Zakupywałam książki i upominki dla uczniów z okazji konkursów, quizów oraz jako nagrody za pracę w roku szkolnym.

- Wspólnie z koleżanką. ........................................ zorganizowałam III Powiatowy Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej -kwiecień 2003 r
- Sprawowałam opiekę nad gabinetem rachunkowości (uzupełnianie wyposażenia, gazetki okolicznościowe, dekoracje). Wspólnie z uczniami oraz ich rodzicami pomalowaliśmy pracownię oraz odnowiliśmy meble.
- Redagowałam teksty do Kuriera Międzyrzeckiego informujące o wydarzeniach w Zespole Szkół Ekonomicznych w Międzyrzeczu, które miały także promować szkołę w środowisku.

- Uczestniczyłam w pracach szkolnej komisji socjalnej (m.in. zorganizowałam wycieczkę do Pragi i Wiednia dla pracowników ZSE - październik 2002 r.)
- Współpracowałam z pielęgniarką szkolną między innymi w zakresie: materialnego wspierania uczniów z rodzin ubogich, zbierania pieniędzy dla osób przewlekle chorych, organizowania imprez promujących zdrowy styl życia.
- Ukończyłam studia podyplomowe z rachunkowości na Uniwersytecie Szczecińskim na własny koszt.

3. Działania na rzecz uczniów w celu podnoszenia ich wiedzy i umiejętności zawodowych.
- Pracowałam z uczniem zdolnym - przygotowałam uczniów do: Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, Konkursu Wiedzy Ekonomicznej, Konkursu Umiejętności Zawodowych.
- Uczennice klasy czwartej uczestniczyły wraz ze mną w VI Zjeździe Delegatów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Oddział Okręgowy w Gorzowie Wlkp.
- W celu podniesienia motywacji uczniów do nauki wykorzystywałam w swojej pracy nowoczesną technologię komputerową, przygotowywałam quizy, gry dydaktyczne, atrakcyjne zajęcia grupowe.

- Zapraszałam na lekcje gości - przedstawicieli banków i instytucji, którzy zapoznawali uczniów z aktualnymi problemami ekonomicznymi (pan Ryszard Szot - dyrektor oddziału PKO BP S.A. w Gorzowie Wlkp., pan Robert Taborowski - główny księgowy Banku PEKAO S.A. oddział w Międzyrzeczu, pani Danuta Suchowska - inspektor ZUS oddział w Międzyrzeczu, pani Anna Kałuska - inspektor ZUS oddział w Międzyrzeczu, pan Mariusz Farat - główny księgowy oraz absolwenci ZSE w Międzyrzeczu).
- Sprawowałam opiekę nad uczniami przygotowującymi prace dyplomowe z przygotowania zawodowego.

- Prowadziłam konsultacje dla uczniów z problemami w zakresie przedmiotu rachunkowość.
- Redagowałam ścienną gazetkę szkolną o treści ekonomicznej.

- Systematycznie uzupełniałam o nowe wydania biblioteczkę podręczników oraz pozyskiwałam materiały do pracowni rachunkowości.
- Zajmowałam się organizowaniem korzystnego zakupu podręczników dla uczniów mojej szkoły. Z prowizji nabywałam książki dla uczniów, którzy nie byli w stanie sobie ich sfinansować.

4. Rejestrowałam życie klasowe i szkolne (a szczególnie spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy, olimpiady) na zdjęciach, kasetach wideo oraz płytach CD. Zebrany materiał wykorzystywałam i będę wykorzystywać w mojej pracy zawodowej.

5. Jako opiekun kroniki szkolnej, redagowałam teksty, robiłam zdjęcia, zbierałam wycinki prasowe oraz inne materiały.

6. Przeanalizowałam przypadki: 1) Losy absolwentów ostatniego rocznika - matura 2002, 2) Sukcesy uczniów w konkursach przedmiotowych - rok szkolny 2002/2003.

7. Działam na rzecz uczniów mojej szkoły i nie tylko, współpracując z Międzyrzeckim Kołem Wspieramy Młode Talenty Gorzowskiego Stowarzyszenia Pomocy Szkole.

III. W zakresie działań służących doskonaleniu zawodowemu i rozwojowi własnemu.

1. Przystąpiłam do realizacji procedury związanej z podwyższeniem stopnia awansu zawodowego:
- Wzięłam udział w szkoleniach dotyczących awansu (rada pedagogiczna, konferencja metodyczna), śledziłam publikacje na ten temat.
- Zredagowałam plan rozwoju zawodowego dokonując wcześniej samooceny oraz autorefleksji.
- Realizowałam zadania zawarte w planie rozwoju starając się dotrzymać terminów.
- Po zakończeniu stażu przeanalizowałam miniony okres pracy oraz wyciągnęłam wnioski na przyszłość.

2. Wzięłam udział w kursach oraz warsztatach:
- kurs "Praktyczna umiejętność projektowania i realizowania programu wychowania w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej"
- kurs "Kształcenie prozawodowe i zawodowe w liceum profilowanym"
- kurs "Przedmiotowy system nauczania i oceniania w technikum i w szkole zawodowej w kontekście wymagań zewnętrznego egzaminu zawodowego"
- II Polsko - Niemieckie Seminarium dla multiplikatorów zawodów handlowych w ramach projektu: "Samodzielny przedstawiciel handlowy - Kupiec 2000" we Frankfurcie
- kurs "Zakładanie i prowadzenie firmy symulacyjnej"
- kurs komputerowy wspomagający proces doskonalenia nauczycieli technikami informatycznymi
- szkolenie liderów: INTEL3015 - NAUCZANIE KU PRZYSZŁOŚCI, uzyskując uprawnienie do prowadzenia zajęć z nauczycielami zorganizowane przez Ośrodek Szkoleniowy OFEK w Poznaniu
- kurs "Główny księgowy" zorganizowany przez Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego w Poznaniu.

3. Zdobytą wiedzę i umiejętności natychmiast stosowałam w swojej pracy zawodowej:
- Materiały z kursu "Przedmiotowy system nauczania i oceniania..." wykorzystałam na szkoleniowej Radzie Pedagogicznej w dniu 11.03.2003 r., a także na ich podstawie dokonałam korekt w przedmiotowym systemie oceniania z rachunkowości. Przekazałam do biblioteki szkolnej zestaw materiałów wypracowanych na tym kursie ("Zbiór zadań do przedmiotów ekonomicznych" opracowany wspólnie z koleżanką .................................. jako projekt edukacyjny, przykładowy system oceniania, przykład testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zasad rachunkowości i inne opracowania do wykorzystania przez zainteresowanych nauczycieli).
- Umiejętność posługiwania się technologią komputerową i informacyjną rozwijałam stopniowo uczestnicząc w kolejnych kursach, a następnie wykorzystywałam ją na bieżąco w swojej pracy. Na komputerze przygotowywałam plany wynikowe, scenariusze zajęć, pisma, notatki, materiały potrzebne do organizacji imprez, konkursów, zajęć lekcyjnych i wiele innych.

- Uczestnicząc w programie "INTEL - nauczanie ku przyszłości" przeprowadziłam nieodpłatnie dwa czterdziestogodzinne szkolenia nauczycieli oraz uzyskałam certyfikat z tytułem "Lidera", uprawniający do nauczania technologii komputerowej innych nauczycieli.

- Wiedzę i umiejętności z kursu "Praktyczna umiejętność projektowania i realizowania programu wychowania..." wykorzystałam opracowując szkolny system wychowawczy, przeprowadzając wspólnie z koleżanką ............................................. radę szkoleniową, modyfikując klasowy plan wychowawczy, przeprowadzając badania socjometryczne w mojej klasie i dokonując działań naprawczych z nich wynikających. Materiały oraz umiejętności zdobyte podczas kursu przekazałam także koleżankom.
- W związku ze zmianą przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości wzięłam udział w kursie "Główny księgowy". Pozyskaną na nim wiedzę oraz umiejętności wykorzystałam podczas prowadzenia zajęć oraz planując pracę w szkolnej firmie symulacyjnej.
- Wiedzę i umiejętności z kursu "Zakładanie i prowadzenie firmy symulacyjnej" zastosowałam opracowując wspólnie z koleżankami "Program realizacji praktyki zawodowej w firmie symulacyjnej".

4. W trakcie stażu prowadziłam notatnik, który służył mi przede wszystkim do zapisywania kolejnych wydarzeń, a także pozwolił na zachowanie pewnego ładu w bardzo bogatym w wydarzenia czasie.

5. Systematycznie zapoznawałam się z docierającymi do mnie zeszytami z Biblioteczki Reformy.

6. Zapoznałam się z wieloma opracowaniami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli, a w szczególności materiałami z Biblioteczki OUPiS - ZNP. Jako prezes szkolnego ogniska ZNP i opiekun stażu, materiały te na bieżąco przekazywałam moim koleżankom.

7. Rozpoczęłam systematyczne ćwiczenia pogłębiające umiejętność posługiwania się językiem niemieckim i angielskim.

B. Wnioski z realizacji planu:

Osobiście mam dużą satysfakcję z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Zadania zawarte w planie udało mi się zrealizować niemalże w stu procentach. Uzyskałam oczekiwane wsparcie ze strony dyrekcji, dzięki czemu mogłam zrealizować plany dotyczące mojego dokształcania się.

Zdobywana podczas kursów wiedza okazała się niezwykle cenną ze względu na zmiany związane z reformą szkolnictwa ponadgimnazjalnego oraz istotną rolą ekonomii w otaczającej rzeczywistości.

Plany związane z uruchomieniem firmy symulacyjnej zachęciły mnie do pogłębienia swojej wiedzy w zakresie technologii komputerowej i informacyjnej. Skorzystała na tym zarówno szkoła jak i uczniowie.

Swoją działalnością przyczyniłam się do promocji szkoły, co potwierdziły między innymi liczne zgłoszenia kandydatów do klas pierwszych. Istotnym jest bowiem, aby szkoła wychodziła naprzeciw oczekiwaniom środowiska oraz zaspokajała potrzeby uczniów.

Staż trwający 2 lata i 9 miesięcy przyczynił się w moim przypadku do dokładnego planowania zamierzeń oraz realizowania ich zgodnie z planem. Nauczyłam się również odważnie podejmować decyzje dotyczące mojej pracy zawodowej (kursy, szkolenia, inicjatywy). Przekonałam się, że nauczyciel w swoich działaniach niekoniecznie musi być sam. Skutecznym okazało się w moim przypadku zachęcanie okolicznych firm i instytucji do wspierania podejmowanych przeze mnie przedsięwzięć.

Opracowanie: mgr Bożena Witczak

Wyświetleń: 11478


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.