Katalog

Małgorzata Derechowska
Język francuski, Artykuły

Ćwiczenia ze słuchu uporządkowane według wybranych tematów

- n +

Ćwiczenia ze słuchu uporządkowane według wybranych tematów

W każdej metodzie nauczania języka francuskiego dostępnej na rynku znajduje się pewna ilość ćwiczeń ze słuchu. Na ogół jest to jedno ćwiczenie do jednego tematu. Chcąc doskonalić u uczniów sprawność rozumienia ze słuchu, sięgałam często do różnych metod w poszukiwaniu pokrewnych ćwiczeń ze słuchu uzupełniających dany temat. Stąd pomysł, aby tematycznie zgrupować podobne ćwiczenia z najczęściej używanych w szkołach podręczników. Wykaz można uzupełniać w miarę pojawiania się nowych metod, można też rozszerzać jego zakres tematyczny.

Na początku podaję spis podręczników, z których pochodzą ćwiczenia oraz wykaz wziętych pod uwagę tematów. Przy każdym ćwiczeniu umieściłam krótki komentarz pozwalający zorientować się, bez sięgania po książkę, czy dane ćwiczenie może być przydatne w planowanej lekcji.

Metody Le Nouveau Sans Frontières i Panorama podają transkrypcje ćwiczeń ze słuchu w książce dla nauczyciela, DELF Adolescents, w dodatku Corrigé, a Accord i Campus na końcu samego podręcznika. Tylko w przypadku Bien joué są to dialogi z podręcznika dla uczniów. W poniższym opracowaniu wzięłam pod uwagę różnego rodzaju nagrania, lecz bez ćwiczeń na wymowę i intonację.

Wybrane tematy

1. Alfabet, literowanie
2. Liczebniki
3. Gusta i upodobania
4. Opis fizyczny i psychologiczny osób
5. Jedzenie, przepisy, restauracja
6. Opis drogi
7. Mieszkanie
8. Informacje radiowe lub telewizyjne
9. Rozkład dni
10. Opowiedzieć o swoim strach

Uwzględnione podręczniki

1. Accord - 1, 2; éd. Didier, (D. Berger, N. Spicacci)
2. Bien joué - 1; éd. Hachette, (C. Gislon, M.G. Selle, M-Ch. Jamet, A. Gruneberg)
3. Campus - 1; éd. Clé International, (J. Girardet, J. Pécheur)
4. DELF Adolescents - A1-A4, Le Nouvel Entraînez-vous, (250 activités), éd. Clé International
5. Le Nouveau Sans Frontières - 1, 2, 3; éd. Clé International, (J. Girardet, J-M. Cridlig, Ph. Dominique)
6. Panorama - 1, 2, 3; éd.Clé International, (J.Girardet, J-M.Cridlig)

Temat 1 - Alfabet, literowanie

Accord 1
str. 13, ćw. 20 (transkrypcja - str. 142)
Alfabet nagrany jest jako piosenka, uczniowie obserwują jego zapis z transkrypcją fonetyczną.

str. 13, ćw. 21 (trans. - str. 142)
Trzy minidialogi, w których kolejne osoby przedstawiają się i literują swoje imiona i nazwiska.

str. 13, ćw.23 (trans. - str. 142)
Należy wpisać do podanego w podręczniku formularza, imię i nazwisko nadawcy oraz adresata przesyłki, literowane według zasady A jak Andrzej itd.

Bien joué 1
str. 107, rubryka "Son et orthographe"
Uczniowie mają powtórzyć nagrany alfabet i słowa zawierające cytowaną literę.

Temat 2 - Liczebniki

Accord 1
str. 9, ćw. 10 (trans. - str. 142)
W podanej w podręczniku tablicy z liczebnikami uczniowie mają podkreślić usłyszane w 9 zdaniach cyfry.

str. 10, ćw. 11 (trans. - str.142)
Należy zanotować numery telefonów podane w reklamowanych usługach.

str. 10, ćw. 12 (trans. - str. 142)
Należy zanotować ceny autostrad na wymienionych trasach. Dokumentem pomocniczym jest mapka Francji
z siecią autostrad.

str. 10, ćw. 14 (trans. - str.142)
Należy wypełnić wzór czeku podany w podręczniku, wpisując sumę wymienioną w nagraniu.

str. 62, ćw.13 (trans. - str. 147)
Należy uzupełnić stronę z programem telewizyjnym podając przy tytule programu godzinę jego emisji.

Campus 1
str. 21, rubryka "Apprenez" (trans. - str. 170)
Cztery osoby podają sekretarce swoje dane (adres, wiek, numer telefonu). Należy wpisać je do podanej tabelki.

str. 31, ćw. 2, rubryka "Entraînez-vous" (trans. - str.170)
Należy zanotować liczbę mieszkańców 10 dużych miast we Francji.

str. 34, ćw. 1, rubryka "Exercez-vous"
Należy zapisać daty urodzeń i śmierci czterech znanych postaci - Jeanne d'Arc, Louis XIV, Napoléon I, Charles de Gaulle.

str. 37, ćw. 3 (trans. - str. 171)
Należy zanotować godziny podane przez zegarynkę.

DELF Adolescents
str. 6, ćw. 1 (trans. - str. 4)
Podany dialog należy uzupełnić wysłuchanymi liczbami lub poprawić te, które są błędnie podane w nagranym tekście.

str. 6, ćw. 2 (trans. - str. 4)
Podaną tabelkę należy wypełnić wpisując dla każdego sportowca dyscyplinę, którą uprawia, przebyty dystans, osiągniętą szybkość, uzyskany czas oraz datę rekordu.

Temat 3 - Gusta i upodobania

Accord 1
str. 19, ćw. 14 (trans. - str. 143)
Należy zanotować co lubią, a czego nie lubią dwie rozmawiające ze sobą osoby.

Bien joué 1
str. 44, dial. 2 oraz str. 52, dial. 1
Należy zanotować jakie są upodobania muzyczne i sportowe osóbwystępujących w dialogach.

Campus 1
str. 24, ćw. 3 (trans. - str. 170)
Należy uzupełnić kwestionariusz podany w podręczniku wpisując upodobania rozmawiających osób.

NSF 1
str. 31, ćw. 11 (trans. - str. 30)
Należy wypełnić kwestionariusz z podręcznika, podając sposoby spędzania wolnego czasu przez aktorkę, z którą przeprowadzany jest wywiad.

NSF 2
str.157, ćw. 4 (trans. - str. 125)
Należy zanotować w jaki sposób trzy osoby z dialogu spędzają wolny czas i z jaką częstotliwością oddają się danej aktywności.

NSF 3
str. 122, ćw. 10 (trans. - str.99)
W monologu artystki zidentyfikować wszystkie rodzaje aktywności, o jakich mówi i wpisać je do podanej
w podręczniku tabelki (aktywność, powody zainteresowania, zaniechana aktywność, powody rezygnacji).

Panorama 1
str. 26, ćw. 2 (trans. - str. 36)
Uczniowie mają zanotować upodobania każdej z osób oraz podać czasowniki jakich używają one do opisu swoich gustów.

Temat 4 - Opis fizyczny i psychologiczny osoby

Bien joué 1
str. 62, dial. 1
Należy zanotować wszystkie szczegóły opisu osób, o których jest mowa (wiek, kolor oczu, włosów, zarost, okulary, ogólna ocena urody).

Campus 1
str. 95, rubryka "Mettez un nom sur les visages" (trans. - str. 174)
Należy dopasować zdjęcia do opisu osób z nagranego dialogu i podać te szczegóły, które pozwoliły je zidentyfikować (Jean Reno, Christian Clavier, Muriel Robin, Isabelle Huppert).

str.102, ćw. 4 (trans. - str. 174)
Na podstawie podanego wzoru, zredagować ogłoszenie do agencji matrymonialnej dla osoby, która wypowiada się w nagranym tekście.

NSF 1
str. 47, ćw. 10 (trans. - str. 45)
Na podstawie rysunków z podręcznika, zidentyfikować osoby opisane w nagraniu.

str. 111, ćw.12 (trans. - str. 91)
W oparciu o wypowiedź szefa, mówiącego o swoim personelu, należy wypełnić tabelkę, podając dla poszczególnych osób ich wady, zalety i ewentualne inne informacje.

NSF 2
str. 175, ćw. 11 (trans. - str. 143)
Należy sporządzić portret roboczy szpiega, na podstawie zeznań naocznych świadków tzn. najpierw wynotować cechy charakterystyczne opisu fizycznego, a następnie narysować portret.

NSF 3
str 67, ćw. 7 (trans. - str. 54)
Należy zanotować cechy charakteru i sposób zachowania osób, o których plotkuje na przyjęciu dwójka gości.

str.142, ćw. 8 (trans. - str. 116)
Stworzyć portret psychologiczny osoby, o której rozmawiają jej dwie znajome, na podstawie przedmiotów, którymi się otacza w swoim mieszkaniu. Wpisać do tabelki podanej w podręczniku, przedmioty, o których mowa, ich opis oraz to, co mówią o osobowości ich właścicielki.

Temat 5 - Jedzenie, przepisy, restauracja

Accord 1
str. 47, ćw. 1 (trans. - str. 145)
Dopasować dialogi do stołów, przy których są prowadzone na podstawie rysunku z podręcznika.

str. 48, ćw. 2 (trans. - str. 146)
Podkreślić w zamieszczonym w podręczniku jadłospisie, dania z zamówień, jakie kelner przekazuje do kuchni.

str. 50, ćw. 9 (trans. - str.146)
Do podanych w podręczniku trzech przepisów na desery dopisać brakujące ilości poszczególnych składników.

str. 56, ćw. 22 (trans. - str.146)
Należy zidentyfikować typ lokalu gastronomicznego, w jakim znajdują się rozmawiające osoby (kawiarnia, restauracja, fast food, budka z naleśnikami).

Bien joué 1
str. 34, dial. 1
Wynotować wszystkie słowa związane z jedzeniem.

str. 88, dial. 1, 2, 3
1.Wynotować wszystkie informacje dotyczące naleśników.
2. Odtworzyć przepis na naleśniki.
3. Wypisać rodzaje naleśników.

Campus 1
str. 85, rubryka "Vérifiez votre compréhension" (trans. - str. 173)
Odtworzyć zamówienia składane przez trzy osoby według podanego schematu: przystawka, danie główne, ser lub deser, napoje).

NSF 1
str. 70, ćw. 6 (trans. - str. 58)
Wypełnić tabelkę z podręcznika podając, co zamówiła na obiad w restauracji każda z trzech osób.

Panorama 1
str. 18, ćw. 4b (trans. - str. 26)
Zanotować zamówienia czterech osób znajdujących się w kawiarni (napoje).

str.75, ćw. 2 (trans. - str. 93)
Dwoje ludzi przychodzi do restauracji, należy zanotować szczegóły scenki: przyjście, wybór stolika, zamówienie (menu podane w podręczniku).

Temat 6 - Opis drogi

Bien joué 1
str. 106, dial. 2
Zanotować dokąd udają się dzieci oraz wszystkie szczegóły dotyczące drogi.

Campus 1
str.51, rubryka "Vérifiez votre compréhension" (trans. - str. 172)
Maria opisuje drogę do swojego domu. Należy zaznaczyć etapy całej trasy według punktów orientacyjnych podanych w podręczniku.

NSF 1
str. 166, ćw. 9 (trans. - str.133)
Napisać list do przyjaciół z zaproszeniem na kolację. Na podstawie wysłuchanego nagrania, wyjaśnić im jak mają dostać się do waszego domu.

DELF Adolescents
str. 12, ćw. 12 (trans. - str.8)
Na podanym planie należy wykreślić trasę z punktu wyjścia (Ośrodek Cavilam w Vichy) na basen, do Opery i do kina.

Panorama 1
str.47, ćw. 4c (trans. - str.60)
Sporządzić plan trasy z dworca do mieszkania przyjaciela, na podstawie podanych przez niego wskazówek.

Panorama 3
str. 10, ćw. 2a (trans. - str. 23)
Kobieta w samochodzie pyta przechodnia o drogę do warsztatu Peugeot. Na planie podanym w podręczniku należy zaznaczyć trasę, jaką powinna pojechać. Zanotować, co utrudnia wyjaśnienia i jak kobieta stara się pomóc swemu informatorowi.

Temat 7 - Mieszkanie

Bien joué 1
str. 70, dial. 1,2
Z obu dialogów należy wypisać wszystkie elementy opisu mieszkania.

Campus 1
str. 60, ćw. 3 (trans. - str. 172)
Narysować plan opisywanego w tekście mieszkania, zaznaczyć rodzaje pomieszczeń i wymienić jego zalety.

Panorama 1
str.138, ćw. 1b (trans. - str168)
Zanotować, co mówi agent o pokazywanym mieszkaniu. Na podstawie opisu zredagować ogłoszenie do gazety.

NSF 1
str. 63, ćw. 11 (trans. - str. 53)
Opisać mieszkanie każdej z wypowiadających się osób według schematu z podręcznika: rodzaj lokalu, usytuowanie, ilość pomieszczeń i ich rodzaj, zalety i wady mieszkania.

Temat 8 - Informacje radiowe lub telewizyjne


Campus 1
str. 156, ćw. 3 (trans. - str. 176)
Po wysłuchaniu informacji radiowych należy zaklasyfikować je do jednej z podanych w podręczniku rubryk (wiadomości krajowe, zagraniczne, ekonomiczne, sportowe, kulturalne) oraz nadać każdej z nich tytuł.

NSF 1
str.181, ćw. 4 (trans. - str.145)
Podać rubrykę, do jakiej należy każda z informacji radiowych oraz nadać im tytuły.

Panorama 1
str. 153, ćw. 5 (trans. - str. 182)
Zanotować tytuły informacji z dziennika telewizyjnego, podać, jakiej dziedziny dotyczą (polityka, ekonomia, sport, kronika kryminalna, kultura, pogoda).

Accord 2
str. 83, ćw. 1 (trans. - str. 149)
Zanotować, czego dotyczą podawane informacje i zaklasyfikować je do podanych w podręczniku rubryk.

NSF 2
str. 38, ćw. 10 (trans. - str.35)
Należy podać miejsce, przyczyny oraz następstwa każdego z wydarzeń, o których jest mowa w dzienniku radiowym.

Panorama 2
str. 50, ćw. 1b (trans. - str.72)
Zanotować, jakiego typu informacje są podane. Opisać, w jaki sposób zbudowane jest rozwinięcie pierwszej
z nich (wstęp, relacja na żywo,wywiad).

Temat 9 - Rozkład dnia

Accord 1
str. 62, ćw. 14 (trans. - str. 147)
Należy dopasować wypowiedzi trzech osób do zamieszczonych w podręczniku zdjęć (o swoim dniu opowiadają: dozorczyni, sprzedawca i taksówkarz).

Campus 1
str. 56, rubryka "Ecoutez le reportage" (trans. - str.172)
Należy wpisać do podanej w podręczniku tabelki, co robią cztery osoby, opowiadające o swoim dniu.

NSF 1
str.39, ćw. 11 (trans. - str. 38)
Należy wypełnić terminarz Sylvie na podstawie informacji podanych przez nią w rozmowie z jej przyjaciółką, Valérie.

str. 135, ćw. 12 (trans. - str. 110)
Michel opowiada, co robił w poniedziałek i wtorek. Należy zanotować w terminarzu wszystkie wymienione przez niego czynności.

Panorama 2
str. 54, ćw. 1b (trans. - str. 69)
Zanotować, jaki rozkład dnia mają: Georges, robotnik z Paryża i Alexandre, uczeń gimnazjum z Clermont-Ferrand.

NSF 2
str. 12, ćw. 3 (trans. - str14)
Zanotować rozkład dnia prezentera radiowego, na podstawie jego relacji.

Panorama 2
str. 69,ćw. 3a (trans. - str. 93)
Przewodnik z opactwa cystersów z Fontenay (Burgundia) opowiada jak żyli mnisi średniowieczni. Zanotować rozkład ich dnia.

str. 136, ćw. 2 (trans. - str. 174)
Manon i Sebastien próbują umówić się na spotkania, ale oboje mają bardzo dużo zajęć. Do tabelki podanej
w podręczniku, wpisać, co każde z nich robi w ciągu najbliższych 10 dni.

Temat 10 - Opowiedzieć o swoim strachu

Panorama 2
str. 122, ćw. 2 (trans. - str. 158)
W trzech, kolejnych dialogach jedna z osób się boi, a druga stara się ją uspokoić. Do podanej w podręczniku tabelki wpisać, gdzie dzieje się każda ze scen, jakie są powody strachu i jakimi argumentami druga osoba uspokaja pierwszą.

NSF 3
str. 70, ćw. 10 (trans. - str.58)
Cztery osoby opowiadają o swoich dziwnych snach. Podać, jakie były przyczyny strachu w każdym z nich oraz dopasować do każdego interpretację podaną w podręczniku (kompleks niższości, strach przed porzuceniem, przemiana wewnętrzna, niepokój).

str. 106, ćw. 11 (trans. - str. 88)
Trzy osoby opowiadają o przeżytych chwilach strachu. Uzupełnić tabelkę z podręcznika podając, co spowodowało strach, jakie były ich fizyczne i psychiczne reakcje oraz rzeczywiste przyczyny wydarzeń.

Panorama 3
str. 70, ćw. 2a (trans. - str. 122)
Jean-Luc i Sandrine opowiadają o dziwnej nocy, jaką spędzili w hotelu w Owernii. Należy uzupełnić tabelkę
z podręcznika wpisując powody strachu i co wtedy oboje czuli.

Opracowanie: Małgorzata Derechowska
I LO (w ZSO nr 10) w Gliwicach

Wyświetleń: 2779


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.