Katalog Małgorzata Derechowska Język francuski, Artykuły Ćwiczenia ze słuchu uporządkowane według wybranych tematówĆwiczenia ze słuchu uporządkowane według wybranych tematówW każdej metodzie nauczania języka francuskiego dostępnej na rynku znajduje się pewna ilość ćwiczeń ze słuchu. Na ogół jest to jedno ćwiczenie do jednego tematu. Chcąc doskonalić u uczniów sprawność rozumienia ze słuchu, sięgałam często do różnych metod w poszukiwaniu pokrewnych ćwiczeń ze słuchu uzupełniających dany temat. Stąd pomysł, aby tematycznie zgrupować podobne ćwiczenia z najczęściej używanych w szkołach podręczników. Wykaz można uzupełniać w miarę pojawiania się nowych metod, można też rozszerzać jego zakres tematyczny.Na początku podaję spis podręczników, z których pochodzą ćwiczenia oraz wykaz wziętych pod uwagę tematów. Przy każdym ćwiczeniu umieściłam krótki komentarz pozwalający zorientować się, bez sięgania po książkę, czy dane ćwiczenie może być przydatne w planowanej lekcji. Metody Le Nouveau Sans Frontières i Panorama podają transkrypcje ćwiczeń ze słuchu w książce dla nauczyciela, DELF Adolescents, w dodatku Corrigé, a Accord i Campus na końcu samego podręcznika. Tylko w przypadku Bien joué są to dialogi z podręcznika dla uczniów. W poniższym opracowaniu wzięłam pod uwagę różnego rodzaju nagrania, lecz bez ćwiczeń na wymowę i intonację. Wybrane tematy 1. Alfabet, literowanie 2. Liczebniki 3. Gusta i upodobania 4. Opis fizyczny i psychologiczny osób 5. Jedzenie, przepisy, restauracja 6. Opis drogi 7. Mieszkanie 8. Informacje radiowe lub telewizyjne 9. Rozkład dni 10. Opowiedzieć o swoim strach Uwzględnione podręczniki 1. Accord - 1, 2; éd. Didier, (D. Berger, N. Spicacci) 2. Bien joué - 1; éd. Hachette, (C. Gislon, M.G. Selle, M-Ch. Jamet, A. Gruneberg) 3. Campus - 1; éd. Clé International, (J. Girardet, J. Pécheur) 4. DELF Adolescents - A1-A4, Le Nouvel Entraînez-vous, (250 activités), éd. Clé International 5. Le Nouveau Sans Frontières - 1, 2, 3; éd. Clé International, (J. Girardet, J-M. Cridlig, Ph. Dominique) 6. Panorama - 1, 2, 3; éd.Clé International, (J.Girardet, J-M.Cridlig) Temat 1 - Alfabet, literowanie Accord 1 str. 13, ćw. 20 (transkrypcja - str. 142) Alfabet nagrany jest jako piosenka, uczniowie obserwują jego zapis z transkrypcją fonetyczną. str. 13, ćw. 21 (trans. - str. 142) Trzy minidialogi, w których kolejne osoby przedstawiają się i literują swoje imiona i nazwiska. str. 13, ćw.23 (trans. - str. 142) Należy wpisać do podanego w podręczniku formularza, imię i nazwisko nadawcy oraz adresata przesyłki, literowane według zasady A jak Andrzej itd. Bien joué 1 str. 107, rubryka "Son et orthographe" Uczniowie mają powtórzyć nagrany alfabet i słowa zawierające cytowaną literę. Temat 2 - Liczebniki Accord 1 str. 9, ćw. 10 (trans. - str. 142) W podanej w podręczniku tablicy z liczebnikami uczniowie mają podkreślić usłyszane w 9 zdaniach cyfry. str. 10, ćw. 11 (trans. - str.142) Należy zanotować numery telefonów podane w reklamowanych usługach. str. 10, ćw. 12 (trans. - str. 142) Należy zanotować ceny autostrad na wymienionych trasach. Dokumentem pomocniczym jest mapka Francji z siecią autostrad. str. 10, ćw. 14 (trans. - str.142) Należy wypełnić wzór czeku podany w podręczniku, wpisując sumę wymienioną w nagraniu. str. 62, ćw.13 (trans. - str. 147) Należy uzupełnić stronę z programem telewizyjnym podając przy tytule programu godzinę jego emisji. Campus 1 str. 21, rubryka "Apprenez" (trans. - str. 170) Cztery osoby podają sekretarce swoje dane (adres, wiek, numer telefonu). Należy wpisać je do podanej tabelki. str. 31, ćw. 2, rubryka "Entraînez-vous" (trans. - str.170) Należy zanotować liczbę mieszkańców 10 dużych miast we Francji. str. 34, ćw. 1, rubryka "Exercez-vous" Należy zapisać daty urodzeń i śmierci czterech znanych postaci - Jeanne d'Arc, Louis XIV, Napoléon I, Charles de Gaulle. str. 37, ćw. 3 (trans. - str. 171) Należy zanotować godziny podane przez zegarynkę. DELF Adolescents str. 6, ćw. 1 (trans. - str. 4) Podany dialog należy uzupełnić wysłuchanymi liczbami lub poprawić te, które są błędnie podane w nagranym tekście. str. 6, ćw. 2 (trans. - str. 4) Podaną tabelkę należy wypełnić wpisując dla każdego sportowca dyscyplinę, którą uprawia, przebyty dystans, osiągniętą szybkość, uzyskany czas oraz datę rekordu. Temat 3 - Gusta i upodobania Accord 1 str. 19, ćw. 14 (trans. - str. 143) Należy zanotować co lubią, a czego nie lubią dwie rozmawiające ze sobą osoby. Bien joué 1 str. 44, dial. 2 oraz str. 52, dial. 1 Należy zanotować jakie są upodobania muzyczne i sportowe osóbwystępujących w dialogach. Campus 1 str. 24, ćw. 3 (trans. - str. 170) Należy uzupełnić kwestionariusz podany w podręczniku wpisując upodobania rozmawiających osób. NSF 1 str. 31, ćw. 11 (trans. - str. 30) Należy wypełnić kwestionariusz z podręcznika, podając sposoby spędzania wolnego czasu przez aktorkę, z którą przeprowadzany jest wywiad. NSF 2 str.157, ćw. 4 (trans. - str. 125) Należy zanotować w jaki sposób trzy osoby z dialogu spędzają wolny czas i z jaką częstotliwością oddają się danej aktywności. NSF 3 str. 122, ćw. 10 (trans. - str.99) W monologu artystki zidentyfikować wszystkie rodzaje aktywności, o jakich mówi i wpisać je do podanej w podręczniku tabelki (aktywność, powody zainteresowania, zaniechana aktywność, powody rezygnacji). Panorama 1 str. 26, ćw. 2 (trans. - str. 36) Uczniowie mają zanotować upodobania każdej z osób oraz podać czasowniki jakich używają one do opisu swoich gustów. Temat 4 - Opis fizyczny i psychologiczny osoby Bien joué 1 str. 62, dial. 1 Należy zanotować wszystkie szczegóły opisu osób, o których jest mowa (wiek, kolor oczu, włosów, zarost, okulary, ogólna ocena urody). Campus 1 str. 95, rubryka "Mettez un nom sur les visages" (trans. - str. 174) Należy dopasować zdjęcia do opisu osób z nagranego dialogu i podać te szczegóły, które pozwoliły je zidentyfikować (Jean Reno, Christian Clavier, Muriel Robin, Isabelle Huppert). str.102, ćw. 4 (trans. - str. 174) Na podstawie podanego wzoru, zredagować ogłoszenie do agencji matrymonialnej dla osoby, która wypowiada się w nagranym tekście. NSF 1 str. 47, ćw. 10 (trans. - str. 45) Na podstawie rysunków z podręcznika, zidentyfikować osoby opisane w nagraniu. str. 111, ćw.12 (trans. - str. 91) W oparciu o wypowiedź szefa, mówiącego o swoim personelu, należy wypełnić tabelkę, podając dla poszczególnych osób ich wady, zalety i ewentualne inne informacje. NSF 2 str. 175, ćw. 11 (trans. - str. 143) Należy sporządzić portret roboczy szpiega, na podstawie zeznań naocznych świadków tzn. najpierw wynotować cechy charakterystyczne opisu fizycznego, a następnie narysować portret. NSF 3 str 67, ćw. 7 (trans. - str. 54) Należy zanotować cechy charakteru i sposób zachowania osób, o których plotkuje na przyjęciu dwójka gości. str.142, ćw. 8 (trans. - str. 116) Stworzyć portret psychologiczny osoby, o której rozmawiają jej dwie znajome, na podstawie przedmiotów, którymi się otacza w swoim mieszkaniu. Wpisać do tabelki podanej w podręczniku, przedmioty, o których mowa, ich opis oraz to, co mówią o osobowości ich właścicielki. Temat 5 - Jedzenie, przepisy, restauracja Accord 1 str. 47, ćw. 1 (trans. - str. 145) Dopasować dialogi do stołów, przy których są prowadzone na podstawie rysunku z podręcznika. str. 48, ćw. 2 (trans. - str. 146) Podkreślić w zamieszczonym w podręczniku jadłospisie, dania z zamówień, jakie kelner przekazuje do kuchni. str. 50, ćw. 9 (trans. - str.146) Do podanych w podręczniku trzech przepisów na desery dopisać brakujące ilości poszczególnych składników. str. 56, ćw. 22 (trans. - str.146) Należy zidentyfikować typ lokalu gastronomicznego, w jakim znajdują się rozmawiające osoby (kawiarnia, restauracja, fast food, budka z naleśnikami). Bien joué 1 str. 34, dial. 1 Wynotować wszystkie słowa związane z jedzeniem. str. 88, dial. 1, 2, 3 1.Wynotować wszystkie informacje dotyczące naleśników. 2. Odtworzyć przepis na naleśniki. 3. Wypisać rodzaje naleśników. Campus 1 str. 85, rubryka "Vérifiez votre compréhension" (trans. - str. 173) Odtworzyć zamówienia składane przez trzy osoby według podanego schematu: przystawka, danie główne, ser lub deser, napoje). NSF 1 str. 70, ćw. 6 (trans. - str. 58) Wypełnić tabelkę z podręcznika podając, co zamówiła na obiad w restauracji każda z trzech osób. Panorama 1 str. 18, ćw. 4b (trans. - str. 26) Zanotować zamówienia czterech osób znajdujących się w kawiarni (napoje). str.75, ćw. 2 (trans. - str. 93) Dwoje ludzi przychodzi do restauracji, należy zanotować szczegóły scenki: przyjście, wybór stolika, zamówienie (menu podane w podręczniku). Temat 6 - Opis drogi Bien joué 1 str. 106, dial. 2 Zanotować dokąd udają się dzieci oraz wszystkie szczegóły dotyczące drogi. Campus 1 str.51, rubryka "Vérifiez votre compréhension" (trans. - str. 172) Maria opisuje drogę do swojego domu. Należy zaznaczyć etapy całej trasy według punktów orientacyjnych podanych w podręczniku. NSF 1 str. 166, ćw. 9 (trans. - str.133) Napisać list do przyjaciół z zaproszeniem na kolację. Na podstawie wysłuchanego nagrania, wyjaśnić im jak mają dostać się do waszego domu. DELF Adolescents str. 12, ćw. 12 (trans. - str.8) Na podanym planie należy wykreślić trasę z punktu wyjścia (Ośrodek Cavilam w Vichy) na basen, do Opery i do kina. Panorama 1 str.47, ćw. 4c (trans. - str.60) Sporządzić plan trasy z dworca do mieszkania przyjaciela, na podstawie podanych przez niego wskazówek. Panorama 3 str. 10, ćw. 2a (trans. - str. 23) Kobieta w samochodzie pyta przechodnia o drogę do warsztatu Peugeot. Na planie podanym w podręczniku należy zaznaczyć trasę, jaką powinna pojechać. Zanotować, co utrudnia wyjaśnienia i jak kobieta stara się pomóc swemu informatorowi. Temat 7 - Mieszkanie Bien joué 1 str. 70, dial. 1,2 Z obu dialogów należy wypisać wszystkie elementy opisu mieszkania. Campus 1 str. 60, ćw. 3 (trans. - str. 172) Narysować plan opisywanego w tekście mieszkania, zaznaczyć rodzaje pomieszczeń i wymienić jego zalety. Panorama 1 str.138, ćw. 1b (trans. - str168) Zanotować, co mówi agent o pokazywanym mieszkaniu. Na podstawie opisu zredagować ogłoszenie do gazety. NSF 1 str. 63, ćw. 11 (trans. - str. 53) Opisać mieszkanie każdej z wypowiadających się osób według schematu z podręcznika: rodzaj lokalu, usytuowanie, ilość pomieszczeń i ich rodzaj, zalety i wady mieszkania. Temat 8 - Informacje radiowe lub telewizyjne Campus 1 str. 156, ćw. 3 (trans. - str. 176) Po wysłuchaniu informacji radiowych należy zaklasyfikować je do jednej z podanych w podręczniku rubryk (wiadomości krajowe, zagraniczne, ekonomiczne, sportowe, kulturalne) oraz nadać każdej z nich tytuł. NSF 1 str.181, ćw. 4 (trans. - str.145) Podać rubrykę, do jakiej należy każda z informacji radiowych oraz nadać im tytuły. Panorama 1 str. 153, ćw. 5 (trans. - str. 182) Zanotować tytuły informacji z dziennika telewizyjnego, podać, jakiej dziedziny dotyczą (polityka, ekonomia, sport, kronika kryminalna, kultura, pogoda). Accord 2 str. 83, ćw. 1 (trans. - str. 149) Zanotować, czego dotyczą podawane informacje i zaklasyfikować je do podanych w podręczniku rubryk. NSF 2 str. 38, ćw. 10 (trans. - str.35) Należy podać miejsce, przyczyny oraz następstwa każdego z wydarzeń, o których jest mowa w dzienniku radiowym. Panorama 2 str. 50, ćw. 1b (trans. - str.72) Zanotować, jakiego typu informacje są podane. Opisać, w jaki sposób zbudowane jest rozwinięcie pierwszej z nich (wstęp, relacja na żywo,wywiad). Temat 9 - Rozkład dnia Accord 1 str. 62, ćw. 14 (trans. - str. 147) Należy dopasować wypowiedzi trzech osób do zamieszczonych w podręczniku zdjęć (o swoim dniu opowiadają: dozorczyni, sprzedawca i taksówkarz). Campus 1 str. 56, rubryka "Ecoutez le reportage" (trans. - str.172) Należy wpisać do podanej w podręczniku tabelki, co robią cztery osoby, opowiadające o swoim dniu. NSF 1 str.39, ćw. 11 (trans. - str. 38) Należy wypełnić terminarz Sylvie na podstawie informacji podanych przez nią w rozmowie z jej przyjaciółką, Valérie. str. 135, ćw. 12 (trans. - str. 110) Michel opowiada, co robił w poniedziałek i wtorek. Należy zanotować w terminarzu wszystkie wymienione przez niego czynności. Panorama 2 str. 54, ćw. 1b (trans. - str. 69) Zanotować, jaki rozkład dnia mają: Georges, robotnik z Paryża i Alexandre, uczeń gimnazjum z Clermont-Ferrand. NSF 2 str. 12, ćw. 3 (trans. - str14) Zanotować rozkład dnia prezentera radiowego, na podstawie jego relacji. Panorama 2 str. 69,ćw. 3a (trans. - str. 93) Przewodnik z opactwa cystersów z Fontenay (Burgundia) opowiada jak żyli mnisi średniowieczni. Zanotować rozkład ich dnia. str. 136, ćw. 2 (trans. - str. 174) Manon i Sebastien próbują umówić się na spotkania, ale oboje mają bardzo dużo zajęć. Do tabelki podanej w podręczniku, wpisać, co każde z nich robi w ciągu najbliższych 10 dni. Temat 10 - Opowiedzieć o swoim strachu Panorama 2 str. 122, ćw. 2 (trans. - str. 158) W trzech, kolejnych dialogach jedna z osób się boi, a druga stara się ją uspokoić. Do podanej w podręczniku tabelki wpisać, gdzie dzieje się każda ze scen, jakie są powody strachu i jakimi argumentami druga osoba uspokaja pierwszą. NSF 3 str. 70, ćw. 10 (trans. - str.58) Cztery osoby opowiadają o swoich dziwnych snach. Podać, jakie były przyczyny strachu w każdym z nich oraz dopasować do każdego interpretację podaną w podręczniku (kompleks niższości, strach przed porzuceniem, przemiana wewnętrzna, niepokój). str. 106, ćw. 11 (trans. - str. 88) Trzy osoby opowiadają o przeżytych chwilach strachu. Uzupełnić tabelkę z podręcznika podając, co spowodowało strach, jakie były ich fizyczne i psychiczne reakcje oraz rzeczywiste przyczyny wydarzeń. Panorama 3 str. 70, ćw. 2a (trans. - str. 122) Jean-Luc i Sandrine opowiadają o dziwnej nocy, jaką spędzili w hotelu w Owernii. Należy uzupełnić tabelkę z podręcznika wpisując powody strachu i co wtedy oboje czuli.
Opracowanie: Małgorzata Derechowska Wyświetleń: 2779
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |