AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Piotr Iwaniuk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Przemocy mówimy - NIE! - scenariusz lekcji

- n +

Przemocy mówimy - NIE!

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V - VI szkoły podstawowej

Cele operacyjne:
- znajduje sposoby przeciwstawiania się przemocy,
- przedstawia metody pokonania lęków przed agresją ze strony uczniów.

Środki dydaktyczne:
- plansza z hasłami,
- baloniki z nicią.

Metody pracy:
- praca w grupach,
- drama,
- pogadanka, dyskusja.

Przebieg lekcji
1. Przypomnienie uczniom wcześniejszych rozważań na temat aktów przemocy, mających miejsce w szkole. Przytoczenie przykładów ze szczególnym pod-kreśleniem tych, których doświadczyli uczniowie z klasy.
2. Wywieszenie na tablicy wcześniej przygotowanych haseł i głośne ich odczy-tanie.
Żadne dziecko nie jest winne, że stało się ofiarą przemocy!
Nie jesteś skazany na przemoc!
Przemocy powiedz - NIE!

3. Ćwiczenie z inscenizacją.
Rozdanie uczniom baloników z mocną nicią. Nauczyciel prosi o nadmucha-nie baloników, zawiązanie, a następnie przyczepienie nitką do kostek prawych nóg. Wszyscy ustawiają się w kręgu, twarzą do środka. Zadaniem uczniów jest zniszczenie baloników innych osób, pozostawiając swój nietknięty. Kiedy wszystkie baloniki zostaną przebite, następuje omówienie ćwiczenia.
4. Zapisanie na tablicy odpowiedzi na następujące pytania:
a) Jak czuliście się, kiedy wasz balonik pękł?
b) Co wówczas zrobiliście?
c) Jak czuliście się, gdy zniszczyliście balon należący do kogoś innego?
d) Czy podobało się wam to ćwiczenie? Jak tak, to dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego?
W odpowiedziach nauczyciel wyszukuje i zaznacza słowa agresywne i uleg-łe. Jednocześnie wyjaśnia, że w trakcie ćwiczenia dochodziło do konfliktów, podczas których jedni zachowywali się agresywnie, a inni ulegle. Gra miała na celu wygrywanie i dlatego byli w niej zwycięzcy i pokonani.
5. Wprowadzenie pojęcia - "asertywność". Na poziomie szkoły podstawowej nie jest konieczne posługiwanie się tym pojęciem. Bardziej wskazane będzie omówienie, na czym polega ten rodzaj zachowania.
Mini wykład - asertywność to pewien rodzaj zachowania, które pozwala nam konkretnie i zdecydowanie komunikować nasze problemy, chęci i uczucia innym ludziom - bez naruszania w jakikolwiek sposób ich praw. Jest to alternatywa zachowań: biernego, agresywnego i manipulatorskiego. Zachowanie asertywne częściej prowadzi do kompromisu i negocjacji, niż jedno-znacznego zwycięstwa którejś ze stron. Jeśli postąpisz w sposób asertywny, wszelkie błędy będziesz postrzegać pozytywnie, jako okazję do nauki i lepszego działania następnym razem. Naucz się mówić - "nie".
6. Sześć sposobów odmawiania:
- Powiedz "nie";
- Zmień temat;
- Odejdź;
- Zignoruj propozycję;
- Podsuń inny, lepszy pomysł;
- Powiedz coś śmiesznego, jakiś żart.
7. Ćwiczenie - odmawianie.
Podział klasy na cztery grupy.
Każda grupa ma nakłonić wybraną przez nauczyciela osobę do określonego postępowania. Uczeń ma za zadanie sformułować odpowiedź odmowną, adekwatną do zaistniałej sytuacji. Poszczególne grupy kolejno prezentują swoją scenkę.
8. Omówienie ćwiczenia - odmawianie.
Uczniowie dzielą się odczuciami, które towarzyszyły im w trakcie ćwiczenia.
9. Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel podkreśla, że odmawianie jest trudną sztuką. Życie codzienne przynosi wiele sytuacji, w których należy ludziom odmawiać. W pewnych sytuacjach nieumiejętność odmowy może przyczynić się do dramatycznych skutków, np. gdy mamy do czynienia z sytuacją, w której dochodzi do kra-dzieży mienia lub przemocy.

Opracowanie: mgr Piotr Iwaniuk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4500


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.