![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Dorota Danielewicz Różne, Artykuły Zarys koncepcji pracyZarys koncepcji pracy"W wychowaniu chodzi o to,ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał; aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy, ażeby umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich." Jan Paweł II I. WIZJA I MISJA SZKOŁY Gimnazjum Gminne w Kotli to miejsce: - poszanowania godności ucznia i jego praw, - działalności lekcyjnej wyposażającej uczniów w odpowiedni zasób wiedzy, umiejętności i nawyków, co pozwala sprostać wyzwaniom dalszej nauki, - przygotowania młodych ludzi do: - dbałości o swoje zdrowie, - korzystania ze źródeł informacji, - wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań, - poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania, - przyswojenia wiedzy i umiejętności życia w zjednoczonej Europie. Osiągamy to dzięki odpowiednio dobranej i wykształconej kadrze, odpowiednio dobranym programom nauczania, nowoczesnym metodom, technikom i formom pracy stosowanym przez naszych nauczycieli, ciekawie prowadzonym zajęciom, zarówno lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym. Główne cele w pracy wychowawczej to: - rozwój intelektualny ucznia - rozwój emocjonalny ucznia - rozwój społeczny ucznia - rozwój zdrowotny ucznia Jednym z głównych celów wychowawczych jest harmonijny rozwój osobowości uczniów w zakresie funkcji poznawczych oraz emocjonalnych: - kształtowanie postaw szacunku i tolerancji dla innych ludzi, - poszerzenie wiedzy na temat państw europejskich w aspekcie geograficznym, kulturowym, historycznym i społecznym. - kształtowanie świadomości ekologicznej i prozdrowotnej, - rozwój samorządności ucznia oraz wdrażanie go do pełnienia ról społecznych. Należy rozwijać w uczniach więzi koleżeństwa, wzajemnego szacunku oraz poszanowania mienia szkolnego, budzić w uczniu szacunek dla tradycji i kultury własnego kraju. Kształcić w uczniach umiejętność obrony przed negatywnym wpływem mediów, sekt, zagrożeń i nałogów. Należy stworzyć szkołę przyjazną dla ucznia oraz otwartą dla ucznia i rodzica. Programy wychowawcze realizowane są poprzez: 1) edukację ekologiczną, 2) edukację zdrowotną, 3) edukację - wychowanie przez sztukę, 4) edukację patriotyczną, 5) edukację komunikacyjną. Podjętym przez nas działaniom sprzyja też jeszcze jeden istotny fakt: Gimnazjum Gminne w Kotli znajduje się w pięknym, o ciekawej i niekonwencjonalnej architekturze budynku wyposażonym w klasopracownie z nowoczesnymi środkami audiowizualnymi, które wykorzystywane są, m. in. do nauki języków obcych. Nasi uczniowie już od pierwszej klasy poznają dwa języki obce: angielski i francuski. II. ZADANIA DO REALIZACJI WYNIKAJĄCE Z PROGRAMU ROZWOJU OŚWIATY W GMINIE KOTLA W LATACH 2000-2007. 1. Doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. Zakupy winny być dokonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w ramach środków zabezpieczonych w budżecie 2. Wspieranie działań mających na celu rozszerzenie oferty edukacyjnej: - Wprowadzanie innowacji pedagogicznych, - Wzbogacenie biblioteki szkolnej w aktualne pozycje literatury fachowej, - Zwiększenie oferty edukacyjnej o zajęcia pozalekcyjne, - Realizacja programu "Edukacja Europejska" - Wykorzystanie komputerów i internetu w bieżącej edukacji, - Utworzenie funduszu stypendialnego dla dzieci zdolnych. 3. Tworzenie lokalnych warunków do rozwoju sportu i rekreacji - Organizacja wycieczek edukacyjnych - Udział w masowych imprezach sportowych 4. Zaspokojenie potrzeb w zakresie opieki i bezpieczeństwa młodzieży: - Zabezpieczenie bezpieczeństwa dowożenia młodzieży do szkoły, - Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi (nauczanie indywidualne) 5. Współpraca z rodzicami i organizacjami samorządowymi. 6. Doskonalenie zawodowe nauczycieli. III. BAZA LOKALOWA Gimnazjum Gminne w Kotli jest obiektem dobudowanym do istniejącej wcześniej szkoły podstawowej, oddanym do użytku 01.09.2001 r. Budowa trwała 10 miesięcy. Powierzchnia użytkowa wynosi 1393,90 m2. W obiekcie znajduje się 6 izb lekcyjnych, 1 pracownia komputerowa z zapleczem, biblioteka z zapleczem, świetlica z zapleczem, pokój nauczycielski, gabinet dyrektora, sekretariat, bufet oraz szatnie dla uczniów. Budynek w pełni zaspokaja potrzeby szkoły. Wszystkie pomieszczenia są wyposażone w nowe meble i sprzęt. Każda klasopracownia wyposażona jest również w sprzęt audiowizualny. Nauczanie w klasach o liczbie uczniów powyżej 24 w szkołach wiejskich nie daje możliwości wyrównania szans edukacyjnych młodzieży, powoduje konieczność podziału na grupy na zajęciach informatyki i języków obcych. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. (Rozporządzenie MEN i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych) IV. DEMOGRAFIA Z danych demograficznych wynika, ze liczba uczniów w szkołach w kolejnych latach będzie systematycznie malała, co przedstawia poniższa tabela: PROGNOZOWANA ILOŚC UCZNIÓW W GIMNAZJUM GMINNYM W LATACH 2000-2006
IV. DOWOZY UCZNIÓW DO SZKOŁY W roku szkolnym 2001/2002 do szkoły dojeżdża 113 uczniów z 15 miejscowości z terenu gminy. Dowozy uczniów zabezpiecza "Intertrans PKS" Głogów. W roku szkolnym 2002/2003 do szkoły będzie dojeżdżać 118 uczniów. Z tej liczby 30 uczniów ma do szkoły do 4 km, a 88 uczniów powyżej 4 km. Na dzień 01.09.2005 r. do szkoły będzie dojeżdżać 123 uczniów. V. PROGRAM DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OBSZARZE "KIEROWANIE I ZARZĄDZANIE W bieżącym roku szkolnym w Gimnazjum Gminnym w Kotli zatrudnionych jest: - 9 n-li pełnozatrudnionych, - 1 n-l uzupełniający etat w innej szkole, - 4 n-li niepełnozatrudnionych, - 4 n-li dopełniających etat innej szkoły - 1 pedagog, - 1 opiekun świetlicy. Z przedstawionego zatrudnienia i kwalifikacji pedagogicznych wynika, że mamy dobrze przygotowaną kadrę do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Aktualnie wielu nauczycieli podnosi swoje kwalifikacje poprzez system kursów, warsztatów, studiów podyplomowych i wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Zabezpieczenie w budżecie szkoły środków na dokształcanie n-li pomoże n-lom w dalszym dokształcaniu i podnoszeniu kwalifikacji. Doskonalenie kadry wynika z aktualnej diagnozy potrzeb i prowadzone będzie w oparciu o przyjęte plany różnych form dokształcania. W szkole opracowano plan WDN-u, wyszkolono Lidera, a także prowadzono zespołowe i całościowe szkolenia rad pedagogicznych. Odbywały się również szkolenia prowadzone przez edukatorów. Sprawne kierowanie i zarządzanie wymaga również doposażenia placówki w sprzęt do pracy administracyjnej oraz wypracowania systemu nagradzania i motywowania nauczycieli. W obszarze "kierowanie i zarządzanie" zamierza się: - dostosować szkolne zestawy programów do aktualnych potrzeb w oparciu o wnioski wypracowane przez n-li, - kontynuowanie wypracowanych i wzbogacanie o nowe formy nagradzania uczniów wyróżniających się w nauce i zachowaniu oraz ich nauczycieli, praca z uczniem zdolnym, - podnosić wyniki nauczania - śledzić losy absolwentów, - wzbogacić ofertę zajęć edukacyjnych dla uczniów (w oparciu o przeprowadzoną diagnozę), - wzbogacać proces lekcyjny z zastosowaniem technologii komputerowej, - dokształcać kadrę pedagogiczną w zakresie pracy z komputerem, - udoskonalić korzystanie z internetu dla potrzeb lekcyjnych w ramach stałego dostępu do internetu (SDI), - technologię komputerową wykorzystywać w zajęciach pozalekcyjnych (redagowanie gazetki szkolnej), - komputeryzacja i oprogramowanie biblioteki szkolnej oraz zakup programów na potrzeby sekretariatu szkoły. W zakresie pomocy uczniom mającym trudności w nauce zamierza się: - kontynuować pracę z uczniami mającymi trudności w nauce wg wypracowanych form, wspieranie w rozwoju uczniów niepełnosprawnych, - prowadzić zajęcia terapeutyczne z grupą uczniów mających określone dysfunkcje przez pedagoga szkolnego, - kontynuować współpracę z PPP w Głogowie, - prowadzić nauczanie indywidualne, - ściśle współpracować z rodzicami, - zespoły dydaktyczno-wyrównawcze. VI. PROGRAM DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OBSZARZE " WARUNKI PRACY ORAZ BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW" Na bezpieczeństwo uczniów i warunki pracy w dużej mierze rzutują takie elementy jak: - dowożenie uczniów do szkół - stan bazy lokalowej i wyposażenie w niezbędny sprzęt i pomoce, - liczba uczniów w stosunku do powierzchni użytkowej. Dowożenie uczniów odbywa się bez zorganizowanej opieki wychowawczej. Zdarza się, że liczba uczniów korzystających ze świetlicy znacznie przekracza możliwości zapewnienia dobrze zorganizowanej pracy i bezpieczeństwa. Wówczas opiekę nad uczniami sprawuje dwóch opiekunów. Uczniowie są odprowadzani na przystanek pod opieką wychowawcy świetlicy. Należy doposażyć świetlicę w sprzęt audiowizualny, komputer, gry dydaktyczne i materiały papiernicze. W zakresie bezpieczeństwa uczniów należy: - kontynuować wychowanie komunikacyjne (organizować kursy na kartę rowerową i motorowerową, przeprowadzać cykliczne pogadanki) - kontynuować program "Bezpieczna szkoła" przy współpracy z Komendą Powiatową Policji w Głogowie, - utworzyć młodzieżową drużynę pożarniczą (konkursy p.poż.), - przy współpracy z GOPS-em w Kotli zorganizować dożywianie uczniów (ciepły posiłek), - kontynuować współpracę z GKRPA w Kotli (organizacja świetlic terapeutycznych w godzinach popołudniowych), - dostosować do potrzeb szkoły rozkład dowozów i odwozów. VII. PROGRAM DZIAŁAŃ W OBSZARZE "OPIEKA I WYCHOWANIE" W obszarze tym szczególny nacisk należy położyć na: - Działania proeuropejskie - Profilaktykę - Wychowanie prozdrowotne W ramach realizacji działań proeuropejskich przeszkolono dwóch n-li. Jeden z nich brał udział w szkoleniu liderów wiedzy o integracji europejskiej. Nabyta wiedza i umiejętności zostały przeniesione na grunt szkolny. Zorganizowano warsztaty dla uczniów "Europejska podróż po krajach 15", uczniowie uczestniczyli w Dolnośląskim Forum Edukacji Europejskiej we Wrocławiu, nawiązano współpracę z Ambasadą Francji. Kontynuując działania proeuropejskie należy: - nawiązać współpracę ze szkołami z państw należących do UE, - organizować konkursy wiedzy i konkursy plastyczne o UE, - kontynuować warsztaty dla uczniów z udziałem przedstawicieli samorządu lokalnego, - utworzyć Klub Europejski. Profilaktyka Wyniki badań poszerzone o wiedzę o problemach w środowisku związanych z nadużywaniem alkoholu i innych zjawisk patologicznych wskazują na potrzebę zwrócenia uwagi na działania profilaktyczne. Praca w zakresie profilaktyki prowadzona jest w ścisłej współpracy z GKRPA w Kotli, która finansuje podejmowane działania oraz z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie. W tym zakresie zamierza się: - organizować spotkania dla uczniów i rodziców mających problemy, - przy współpracy z PPP w Głogowie organizować warsztaty terapeutyczne dla uczniów, - kontynuować program "Bezpieczna szkoła". Wychowanie prozdrowotne W działaniach prozdrowotnych dużą rolę odgrywa działalność Klubu 4H. W tym zakresie zamierza się: - kontynuować realizację programu 4H, - organizować warsztaty dla członków klubu na temat UE, - nawiązać kontakty z Klubami 4H z innych krajów w celu wymiany doświadczeń i doskonalenia znajomości języków obcych, - kontynuować realizację programów profilaktycznych. Istotnym elementem w działaniach prozdrowotnych jest organizacja wypoczynku zimowego i letniego. Zamierza się: - realizować opracowany gminny program wypoczynku letniego, - kontynuować współpracę z GOPS-em w celu organizacji wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin najuboższych. - Dużą rolę w wychowaniu prozdrowotnym ma do spełnienia rozwój sportu. Zamierza się: - rozbudować sieć boisk szkolnych, - kontynuować wypracowane formy działań w zakresie sportu - wprowadzić nowe formy zajęć sportowych dla zainteresowanych (np. kolarstwo, pływanie) VIII. PROGRAM DZIAŁAŃ W OBSZARZE "WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM" Szkoła aktywnie uczestnicząc w życiu gminy wypracowała różne formy współpracy ze środowiskiem lokalnym: - udział przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w uroczystościach szkolnych, - pozyskiwanie sponsorów do planowanych zadań, - pozyskiwanie instruktorów do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, - przygotowanie programów artystycznych na imprezy i uroczystości środowiskowe, - współuczestnictwo z GOKiS-em i Gminną Biblioteką Publiczną w rozwoju kultury. Zamierza się: - kontynuować wypracowane formy współpracy ze środowiskiem, - tworzyć w środowisku pozytywny klimat dla pracy szkoły, - współpracować z przedstawicielami samorządu lokalnego, - utworzyć Radę Szkoły, - pozyskiwać sponsorów na działalność dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą. Opracowanie: Dorota Danielewicz Wyświetleń: 589
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |