Katalog

Dorota Danielewicz
Różne, Artykuły

Zarys koncepcji pracy

- n +

Zarys koncepcji pracy

"W wychowaniu chodzi o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem -
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby umiał bardziej być nie tylko z drugimi,
ale i dla drugich."


Jan Paweł II

I. WIZJA I MISJA SZKOŁY

Gimnazjum Gminne w Kotli to miejsce:
- poszanowania godności ucznia i jego praw,
- działalności lekcyjnej wyposażającej uczniów w odpowiedni zasób wiedzy, umiejętności i nawyków, co pozwala sprostać wyzwaniom dalszej nauki,
- przygotowania młodych ludzi do:
- dbałości o swoje zdrowie,
- korzystania ze źródeł informacji,
- wykorzystania swoich zdolności i zainteresowań,
- poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania,
- przyswojenia wiedzy i umiejętności życia w zjednoczonej Europie.

Osiągamy to dzięki odpowiednio dobranej i wykształconej kadrze, odpowiednio dobranym programom nauczania, nowoczesnym metodom, technikom i formom pracy stosowanym przez naszych nauczycieli, ciekawie prowadzonym zajęciom, zarówno lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym.

Główne cele w pracy wychowawczej to:
- rozwój intelektualny ucznia
- rozwój emocjonalny ucznia
- rozwój społeczny ucznia
- rozwój zdrowotny ucznia

Jednym z głównych celów wychowawczych jest harmonijny rozwój osobowości uczniów w zakresie funkcji poznawczych oraz emocjonalnych:
- kształtowanie postaw szacunku i tolerancji dla innych ludzi,
- poszerzenie wiedzy na temat państw europejskich w aspekcie geograficznym, kulturowym, historycznym i społecznym.
- kształtowanie świadomości ekologicznej i prozdrowotnej,
- rozwój samorządności ucznia oraz wdrażanie go do pełnienia ról społecznych.

Należy rozwijać w uczniach więzi koleżeństwa, wzajemnego szacunku oraz poszanowania mienia szkolnego, budzić w uczniu szacunek dla tradycji i kultury własnego kraju. Kształcić w uczniach umiejętność obrony przed negatywnym wpływem mediów, sekt, zagrożeń i nałogów.
Należy stworzyć szkołę przyjazną dla ucznia oraz otwartą dla ucznia i rodzica.
Programy wychowawcze realizowane są poprzez:
1) edukację ekologiczną,
2) edukację zdrowotną,
3) edukację - wychowanie przez sztukę,
4) edukację patriotyczną,
5) edukację komunikacyjną.

Podjętym przez nas działaniom sprzyja też jeszcze jeden istotny fakt: Gimnazjum Gminne w Kotli znajduje się w pięknym, o ciekawej i niekonwencjonalnej architekturze budynku wyposażonym w klasopracownie z nowoczesnymi środkami audiowizualnymi, które wykorzystywane są, m. in. do nauki języków obcych. Nasi uczniowie już od pierwszej klasy poznają dwa języki obce: angielski i francuski.

II. ZADANIA DO REALIZACJI WYNIKAJĄCE Z PROGRAMU ROZWOJU OŚWIATY W GMINIE KOTLA W LATACH 2000-2007.

1. Doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. Zakupy winny być dokonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w ramach środków zabezpieczonych w budżecie
2. Wspieranie działań mających na celu rozszerzenie oferty edukacyjnej:
- Wprowadzanie innowacji pedagogicznych,
- Wzbogacenie biblioteki szkolnej w aktualne pozycje literatury fachowej,
- Zwiększenie oferty edukacyjnej o zajęcia pozalekcyjne,
- Realizacja programu "Edukacja Europejska"
- Wykorzystanie komputerów i internetu w bieżącej edukacji,
- Utworzenie funduszu stypendialnego dla dzieci zdolnych.
3. Tworzenie lokalnych warunków do rozwoju sportu i rekreacji
- Organizacja wycieczek edukacyjnych
- Udział w masowych imprezach sportowych
4. Zaspokojenie potrzeb w zakresie opieki i bezpieczeństwa młodzieży:
- Zabezpieczenie bezpieczeństwa dowożenia młodzieży do szkoły,
- Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi (nauczanie indywidualne)
5. Współpraca z rodzicami i organizacjami samorządowymi.
6. Doskonalenie zawodowe nauczycieli.

III. BAZA LOKALOWA


Gimnazjum Gminne w Kotli jest obiektem dobudowanym do istniejącej wcześniej szkoły podstawowej, oddanym do użytku 01.09.2001 r. Budowa trwała 10 miesięcy.

Powierzchnia użytkowa wynosi 1393,90 m2.

W obiekcie znajduje się 6 izb lekcyjnych, 1 pracownia komputerowa z zapleczem, biblioteka z zapleczem, świetlica z zapleczem, pokój nauczycielski, gabinet dyrektora, sekretariat, bufet oraz szatnie dla uczniów. Budynek w pełni zaspokaja potrzeby szkoły. Wszystkie pomieszczenia są wyposażone w nowe meble i sprzęt. Każda klasopracownia wyposażona jest również w sprzęt audiowizualny.

Nauczanie w klasach o liczbie uczniów powyżej 24 w szkołach wiejskich nie daje możliwości wyrównania szans edukacyjnych młodzieży, powoduje konieczność podziału na grupy na zajęciach informatyki i języków obcych. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

(Rozporządzenie MEN i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych)

IV. DEMOGRAFIA

Z danych demograficznych wynika, ze liczba uczniów w szkołach w kolejnych latach będzie systematycznie malała, co przedstawia poniższa tabela:
PROGNOZOWANA ILOŚC UCZNIÓW W GIMNAZJUM GMINNYM
W LATACH 2000-2006
Rok szkolny Klasa I Klasa II Klasa III Liczba uczniów razem Liczba oddziałów Średnia liczba uczniów w oddziałach
2000/2001 64 55 - 119 4 29,8
2001/2002 68 64 55 187 7 26,7
2002/2003 65 68 64 197 8 24,6
2003/2004 58 65 68 191 8 23,8
2004/2005 64 58 65 187 7 26,7
2005/2006 56 64 58 178 6 29,7


IV. DOWOZY UCZNIÓW DO SZKOŁY


W roku szkolnym 2001/2002 do szkoły dojeżdża 113 uczniów z 15 miejscowości z terenu gminy. Dowozy uczniów zabezpiecza "Intertrans PKS" Głogów.

W roku szkolnym 2002/2003 do szkoły będzie dojeżdżać 118 uczniów. Z tej liczby 30 uczniów ma do szkoły do 4 km, a 88 uczniów powyżej 4 km.

Na dzień 01.09.2005 r. do szkoły będzie dojeżdżać 123 uczniów.

V. PROGRAM DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OBSZARZE
"KIEROWANIE I ZARZĄDZANIE


W bieżącym roku szkolnym w Gimnazjum Gminnym w Kotli zatrudnionych jest:
- 9 n-li pełnozatrudnionych,
- 1 n-l uzupełniający etat w innej szkole,
- 4 n-li niepełnozatrudnionych,
- 4 n-li dopełniających etat innej szkoły
- 1 pedagog,
- 1 opiekun świetlicy.

Z przedstawionego zatrudnienia i kwalifikacji pedagogicznych wynika, że mamy dobrze przygotowaną kadrę do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Aktualnie wielu nauczycieli podnosi swoje kwalifikacje poprzez system kursów, warsztatów, studiów podyplomowych i wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

Zabezpieczenie w budżecie szkoły środków na dokształcanie n-li pomoże n-lom w dalszym dokształcaniu i podnoszeniu kwalifikacji. Doskonalenie kadry wynika z aktualnej diagnozy potrzeb i prowadzone będzie w oparciu o przyjęte plany różnych form dokształcania.

W szkole opracowano plan WDN-u, wyszkolono Lidera, a także prowadzono zespołowe i całościowe szkolenia rad pedagogicznych. Odbywały się również szkolenia prowadzone przez edukatorów.

Sprawne kierowanie i zarządzanie wymaga również doposażenia placówki w sprzęt do pracy administracyjnej oraz wypracowania systemu nagradzania i motywowania nauczycieli.

W obszarze "kierowanie i zarządzanie" zamierza się:
- dostosować szkolne zestawy programów do aktualnych potrzeb w oparciu o wnioski wypracowane przez n-li,
- kontynuowanie wypracowanych i wzbogacanie o nowe formy nagradzania uczniów wyróżniających się w nauce i zachowaniu oraz ich nauczycieli, praca z uczniem zdolnym,
- podnosić wyniki nauczania - śledzić losy absolwentów,
- wzbogacić ofertę zajęć edukacyjnych dla uczniów (w oparciu o przeprowadzoną diagnozę),
- wzbogacać proces lekcyjny z zastosowaniem technologii komputerowej,
- dokształcać kadrę pedagogiczną w zakresie pracy z komputerem,
- udoskonalić korzystanie z internetu dla potrzeb lekcyjnych w ramach stałego dostępu do internetu (SDI),
- technologię komputerową wykorzystywać w zajęciach pozalekcyjnych (redagowanie gazetki szkolnej),
- komputeryzacja i oprogramowanie biblioteki szkolnej oraz zakup programów na potrzeby sekretariatu szkoły.

W zakresie pomocy uczniom mającym trudności w nauce zamierza się:
- kontynuować pracę z uczniami mającymi trudności w nauce wg wypracowanych form, wspieranie w rozwoju uczniów niepełnosprawnych,
- prowadzić zajęcia terapeutyczne z grupą uczniów mających określone dysfunkcje przez pedagoga szkolnego,
- kontynuować współpracę z PPP w Głogowie,
- prowadzić nauczanie indywidualne,
- ściśle współpracować z rodzicami,
- zespoły dydaktyczno-wyrównawcze.

VI. PROGRAM DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH W OBSZARZE
" WARUNKI PRACY ORAZ BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW"


Na bezpieczeństwo uczniów i warunki pracy w dużej mierze rzutują takie elementy jak:
- dowożenie uczniów do szkół
- stan bazy lokalowej i wyposażenie w niezbędny sprzęt i pomoce,
- liczba uczniów w stosunku do powierzchni użytkowej.

Dowożenie uczniów odbywa się bez zorganizowanej opieki wychowawczej. Zdarza się, że liczba uczniów korzystających ze świetlicy znacznie przekracza możliwości zapewnienia dobrze zorganizowanej pracy i bezpieczeństwa. Wówczas opiekę nad uczniami sprawuje dwóch opiekunów. Uczniowie są odprowadzani na przystanek pod opieką wychowawcy świetlicy.

Należy doposażyć świetlicę w sprzęt audiowizualny, komputer, gry dydaktyczne i materiały papiernicze.
W zakresie bezpieczeństwa uczniów należy:

- kontynuować wychowanie komunikacyjne (organizować kursy na kartę rowerową i motorowerową, przeprowadzać cykliczne pogadanki)
- kontynuować program "Bezpieczna szkoła" przy współpracy z Komendą Powiatową Policji w Głogowie,
- utworzyć młodzieżową drużynę pożarniczą (konkursy p.poż.),
- przy współpracy z GOPS-em w Kotli zorganizować dożywianie uczniów (ciepły posiłek),
- kontynuować współpracę z GKRPA w Kotli (organizacja świetlic terapeutycznych w godzinach popołudniowych),
- dostosować do potrzeb szkoły rozkład dowozów i odwozów.

VII. PROGRAM DZIAŁAŃ W OBSZARZE
"OPIEKA I WYCHOWANIE"


W obszarze tym szczególny nacisk należy położyć na:
- Działania proeuropejskie
- Profilaktykę
- Wychowanie prozdrowotne

W ramach realizacji działań proeuropejskich przeszkolono dwóch n-li. Jeden z nich brał udział w szkoleniu liderów wiedzy o integracji europejskiej. Nabyta wiedza i umiejętności zostały przeniesione na grunt szkolny. Zorganizowano warsztaty dla uczniów "Europejska podróż po krajach 15", uczniowie uczestniczyli w Dolnośląskim Forum Edukacji Europejskiej we Wrocławiu, nawiązano współpracę z Ambasadą Francji.

Kontynuując działania proeuropejskie należy:
- nawiązać współpracę ze szkołami z państw należących do UE,
- organizować konkursy wiedzy i konkursy plastyczne o UE,
- kontynuować warsztaty dla uczniów z udziałem przedstawicieli samorządu lokalnego,
- utworzyć Klub Europejski.

Profilaktyka

Wyniki badań poszerzone o wiedzę o problemach w środowisku związanych z nadużywaniem alkoholu i innych zjawisk patologicznych wskazują na potrzebę zwrócenia uwagi na działania profilaktyczne.

Praca w zakresie profilaktyki prowadzona jest w ścisłej współpracy z GKRPA w Kotli, która finansuje podejmowane działania oraz z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Głogowie.

W tym zakresie zamierza się:
- organizować spotkania dla uczniów i rodziców mających problemy,
- przy współpracy z PPP w Głogowie organizować warsztaty terapeutyczne dla uczniów,
- kontynuować program "Bezpieczna szkoła".

Wychowanie prozdrowotne
W działaniach prozdrowotnych dużą rolę odgrywa działalność Klubu 4H.

W tym zakresie zamierza się:
- kontynuować realizację programu 4H,
- organizować warsztaty dla członków klubu na temat UE,
- nawiązać kontakty z Klubami 4H z innych krajów w celu wymiany doświadczeń i doskonalenia znajomości języków obcych,
- kontynuować realizację programów profilaktycznych.

Istotnym elementem w działaniach prozdrowotnych jest organizacja wypoczynku zimowego i letniego.

Zamierza się:
- realizować opracowany gminny program wypoczynku letniego,
- kontynuować współpracę z GOPS-em w celu organizacji wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin najuboższych.
-
Dużą rolę w wychowaniu prozdrowotnym ma do spełnienia rozwój sportu.

Zamierza się:
- rozbudować sieć boisk szkolnych,
- kontynuować wypracowane formy działań w zakresie sportu
- wprowadzić nowe formy zajęć sportowych dla zainteresowanych (np. kolarstwo, pływanie)

VIII. PROGRAM DZIAŁAŃ W OBSZARZE
"WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM"


Szkoła aktywnie uczestnicząc w życiu gminy wypracowała różne formy współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- udział przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w uroczystościach szkolnych,
- pozyskiwanie sponsorów do planowanych zadań,
- pozyskiwanie instruktorów do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych,
- przygotowanie programów artystycznych na imprezy i uroczystości środowiskowe,
- współuczestnictwo z GOKiS-em i Gminną Biblioteką Publiczną w rozwoju kultury.

Zamierza się:
- kontynuować wypracowane formy współpracy ze środowiskiem,
- tworzyć w środowisku pozytywny klimat dla pracy szkoły,
- współpracować z przedstawicielami samorządu lokalnego,
- utworzyć Radę Szkoły,
- pozyskiwać sponsorów na działalność dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą.

Opracowanie: Dorota Danielewicz

Wyświetleń: 589


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.