Katalog Jolanta Różańska Geografia, Scenariusze Zjawiska krasowe na przykładzie Jaskini NiedźwiedziejScenariusz lekcji "Zjawiska krasowe na przykładzie Jaskini Niedźwiedziej w Kletnie"miejsce: Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnietermin: 01.06.2001r. Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń zna pojęcia: - zjawiska krasowe - formy krasowe - skały osadowe i ich rodzaje - jaskinia Umiejętności: Uczeń potrafi: - wskazać formy krasowe w jaskini - wyjaśnić w jaki sposób tworzą się stalaktyty, stalagmity, stalagnaty - wyjaśnić, dlaczego w jaskini jest stała temperatura 5-6o C - korzystać z planu geodezyjnego Jaskini Niedźwiedziej Metody lekcji: - pogadanka - ćwiczenia praktyczne - klasyczna metoda problemowa samodzielnego dochodzenia do wiedzy Środki dydaktyczne: - plan geodezyjny Jaskini Niedźwiedziej - schemat Jaskini Niedźwiedziej - tablica informacyjna o Jaskini Niedźwiedziej 1. Czynności porządkowe. Przejście z autokary szlakiem żółtym do obiektów przed Jaskinią Niedźwiedzią. Rozdanie wszystkim uczniom schematów jaskini. 2. Przebieg lekcji: - Zwiedzanie jaskini z przewodnikiem, uczniowie zadają pytania, dokonują pomiaru temperatury i własnych obserwacji - Prezentacja obserwacji poszczególnych grup a) Uczniowie opisują mikroklimatu jaskini b) Uczniowie wymieniają formy krasowe w jaskini c) Uczniowie nazywają i charakteryzują skały w których występują formy krasowe d) Uczniowie opisują namuliska i wyjaśniają przyczyny ich występowania w jaskini 3. Podsumowanie lekcji. Sformułowanie wniosków z przeprowadzonej lekcji. Uczniowie opisują swoje wrażenia z pobytu w jaskini. Załącznik nr 1 Podział na grupy i przyporządkowanie zadań: - Grupa I Obserwuje mikroklimat jaskini, mierzy temperaturę i stara się wyjaśnić dlaczego jest niska temperatura w porównaniu z temperaturą na zewnątrz - Grupa II Obserwuje i nazywa wszystkie formy krasowe w jaskini oraz wyjaśnia w jaki sposób powstają - Grupa III Nazywa skały z których zbudowana jest jaskinia oraz opisuje właściwości tych skał - Grupa IV Sprawdza czy w jaskini znajdują się namuliska i z czego są one zbudowane
Opracowanie: mgr Jolanta Różańska Wyświetleń: 2005
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |