![]() |
![]() |
Katalog Marzena Lemańczyk Edukacja europejska, Program nauczania Plan wychowania europejskiego "Jestem Europejczykiem" dla nauczania zintegrowanegoPlan wychowania europejskiego "Jestem europejczykiem" dla nauczania zintegrowanegoCELE REALIZACJI PLANU WYCHOWANIA EUROPEJSKIEGO:- zapoznanie z pojęciem UNIA EUROPEJSKA, - elementarna edukacja europejska rozumiana jako kształcenie o Europie; 1. przygotowanie do życia we współczesnym świecie, do wychowania dla Europy w starszych klasach; 2. rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do regionu i ojczyzny, 3. rozwijanie pozytywnych cech takich jak: tolerancja, szacunek dla innych, życzliwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, 4. rozbudzanie świadomości przynależności do kultury europejskiej, narodowej i regionalnej; 5. kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem poprzez korzystanie z mediów, z uwzględnienie elementów edukacji ekologicznej i kulturalnej. KLASA I 1. Poznajemy inne kraje Europy (podczas utrwalania wiadomości o Polsce) - kolorowanie przygotowanych szablonów flag; - tworzenie nazw państw do pokolorowanych flag (kartoniki z sylabami, na odwrocie sylaby z tego samego kraju mają flagę tego państwa) 2. Omawianie lektury "Baśnie Andersena". Dania - krajem baśni Andersena. - wycinanie konturu Danii; - naklejanie znanych tytułów baśni; - dla chętnych album o Danii jako zadanie dodatkowe (można wykorzystać materiały wcześniej wykonane -flagi, nazwy państw). 3. Finlandia (Laponia) ojczyzną Mikołaja. - temat omawiany przy okazji bloku "Sprawiamy innym radość" (temat dnia "Dary Mikołaja"); * wyszukanie adresu do Mikołaja, * wykonanie sań Mikołaja. 4. Dzień Dziecka na całym świecie. - "pociąg przyjaźni europejskiej"- praca plastyczna. KLASA II 1. Wspominamy wakacje - informacje o kraju, w którym byłem/am (wiadomości, widokówki, zdjęcia, pamiątki). 2. Omawianie lektury "Kopciuszek" - w ramach hasła programowego "Polscy i światowi twórcy literatury dla dzieci" - postać twórcy Peraulta i jego ojczyzny; * rysowanie i wycinanie konturu Francji, poznanie flagi i stolicy państwa; * zabytki Francji - budowla z zapałek - wieża EIFFLA; * dla chętnych album o Francji. 3. Omawianie lektury "Doktor Dolittle i jego zwierzęta". - Anglia ojczyzną doktora Dolittle; - rysowanie i wycinanie konturu Anglii, poznanie flagi i stolicy kraju; - wykonanie autobusu piętrowego z pudełek zapałek. 4. Finlandia ojczyzną Mikołaja. - napisanie listu do Mikołaja z prośbą o prezent lub podziękowanie za prezent. 5. Omawianie lektury "Kubuś Puchatek" Milne. -w ramach hasła programowego "Polscy i światowi twórcy literatury dla dzieci"; - przypomnienie informacji o Anglii (rozbudowanie albumu). 6. Poznajemy zawody w innych krajach { w ramach hasła programowego "Życie i praca w innych krajach"}. 7. Dzień Dziecka. - życie i zabawy dzieci w innych krajach 9. Październik TYDZIEŃ PISANIA LISTÓW. - adresowanie listów do innych krajów. KLASA III 1. Omawianie lektury "O psie, który jeździł koleją". - poznajemy Włochy; - rysowanie i wycinanie konturów kraju, poznanie flagi i stolicy państwa; - poznanie i odszukanie miast- miejsc podróży Lampo; - dla chętnych album o państwie. 2. Fimlandia- ojczyzną Mikołaja. - wykonanie czapki Mikołaja. 3. Omawianie lektury "Dzieci z Bullerbyn". -wysłuchanie międzynarodowej kolędy "Cicha noc"; - tradycje i zwyczaje Bożego Narodzenia w Szwecji i innych krajach; - nagranie audycji "Boże narodzenie w Polsce i w Europie"; -wysłanie życzeń do kolegi z Niemiec. 4. Omawianie hasła tygodnia "Zbliża się wiosna". - wykonanie tulipana - praca plastyczna; - tulipan - symbolem Holandii; - wycinanie konturu kraju, poznanie flagi, stolicy państwa. 5. Poznajemy dzieci z innych krajów. - napisanie listu do kolegi do Niemiec; - wykonanie albumu o Polsce. 6. Dzień Dziecka. - poznajemy imiona dzieci z innych krajów; - poznajemy słowa z innych języków. 7. Realizowanie hasła programowego "Sposoby podróżowania" (transport samochodowy). - sporządzenie albumu "Samochody innych krajów" (zadanie wynika z zainteresowań chłopców). 8. W ramach edukacji muzycznej. - słuchanie muzyki innych krajów. 9. W ramach działu programowego "Matematyka na co dzień". - ćwiczenia związane z liczeniem i płaceniem; - EURO -pieniądz Europy. 10. W ramach edukacji ekologicznej ("ochrona środowiska"). - wykonanie wiatraka - symbol Holandii. W trakcie działań powstaje gazetka ścienna "Kraje Europy" Z albumów wykonywanych przez chętnych tworzymy jeden album "Wybrane kraje Unii Europejskiej". Podczas realizacji programu można wprowadzać działania dodatkowe: 1. Europejski pociąg przyjaźni: * impreza dla wszystkich klas I-III, sala lekcyjna każdej klasy jest przystankiem w określonym kraju, na przystanku znajdują się: nazwa kraju flaga kraju, stolica kraju; * klasy odwiedzają się wzajemnie. 2. Nadawanie klasom imienia znanych europejczyków: * klasy wybierają imiona znanych ludzi lub bohaterów baśni i książek, 3. Prowadzenie targów europejskich o charakterze wystawienniczym: * gromadzenie różnych przedmiotów związanych z krajami, * organizowanie wystawki, 4. "Europejskie dyskoteki" (charakterystyczna muzyka lub strój), bale przebierańców. 5. Spotkania z baśnią europejską: * konkursy plastyczne, * czytanie wybranych baśni, * konkursy czytelnicze do wybranych baśni. 6. Gry, zabawy, rebusy, krzyżówki związane tematycznie z Unią Europejską. 7. Ratujmy Polskę i Europę - problemy ekologiczne: * list do wszystkich Europejczyków - apel o ratowanie Ziemi EFEKTY WPROWADZENIA PROGRAMU "JESTEM EUROPEJCZYKIEM W KLASACH I - III" Spodziewane efekty: - znajomość i rozumienie pojęcia UNIA EUROPEJSKA; - zapoznanie się z niektórymi krajami należącymi do Unii Europejskiej; - znajomość wybranych baśni narodów europejskich; - rozumie potrzebę ochrony środowiska w Polsce i Europie; - znajomość tradycji i obrzędów świątecznych innych państw. Opracowanie: Marzena Lemańczyk Wyświetleń: 3418
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |