AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Lemańczyk
Edukacja europejska, Program nauczania

Plan wychowania europejskiego "Jestem Europejczykiem" dla nauczania zintegrowanego

- n +

Plan wychowania europejskiego "Jestem europejczykiem" dla nauczania zintegrowanego

CELE REALIZACJI PLANU WYCHOWANIA EUROPEJSKIEGO:
- zapoznanie z pojęciem UNIA EUROPEJSKA,
- elementarna edukacja europejska rozumiana jako kształcenie o Europie;
1. przygotowanie do życia we współczesnym świecie, do wychowania dla Europy w starszych klasach;
2. rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do regionu i ojczyzny,
3. rozwijanie pozytywnych cech takich jak: tolerancja, szacunek dla innych, życzliwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość,
4. rozbudzanie świadomości przynależności do kultury europejskiej, narodowej i regionalnej;
5. kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem poprzez korzystanie z mediów, z uwzględnienie elementów edukacji ekologicznej i kulturalnej.

KLASA I

1. Poznajemy inne kraje Europy (podczas utrwalania wiadomości o Polsce)
- kolorowanie przygotowanych szablonów flag;
- tworzenie nazw państw do pokolorowanych flag (kartoniki z sylabami, na odwrocie sylaby z tego samego kraju mają flagę tego państwa)

2. Omawianie lektury "Baśnie Andersena". Dania - krajem baśni Andersena.
- wycinanie konturu Danii;
- naklejanie znanych tytułów baśni;
- dla chętnych album o Danii jako zadanie dodatkowe (można wykorzystać materiały wcześniej wykonane -flagi, nazwy państw).

3. Finlandia (Laponia) ojczyzną Mikołaja.
- temat omawiany przy okazji bloku "Sprawiamy innym radość" (temat dnia "Dary Mikołaja");
* wyszukanie adresu do Mikołaja,
* wykonanie sań Mikołaja.

4. Dzień Dziecka na całym świecie.
- "pociąg przyjaźni europejskiej"- praca plastyczna.

KLASA II

1. Wspominamy wakacje
- informacje o kraju, w którym byłem/am (wiadomości, widokówki, zdjęcia, pamiątki).

2. Omawianie lektury "Kopciuszek"
- w ramach hasła programowego "Polscy i światowi twórcy literatury dla dzieci" - postać twórcy Peraulta i jego ojczyzny;
* rysowanie i wycinanie konturu Francji, poznanie flagi i stolicy państwa;
* zabytki Francji - budowla z zapałek - wieża EIFFLA;
* dla chętnych album o Francji.

3. Omawianie lektury "Doktor Dolittle i jego zwierzęta".
- Anglia ojczyzną doktora Dolittle;
- rysowanie i wycinanie konturu Anglii, poznanie flagi i stolicy kraju;
- wykonanie autobusu piętrowego z pudełek zapałek.

4. Finlandia ojczyzną Mikołaja.
- napisanie listu do Mikołaja z prośbą o prezent lub podziękowanie za prezent.

5. Omawianie lektury "Kubuś Puchatek" Milne.
-w ramach hasła programowego "Polscy i światowi twórcy literatury dla dzieci";
- przypomnienie informacji o Anglii (rozbudowanie albumu).

6. Poznajemy zawody w innych krajach { w ramach hasła programowego "Życie i praca w innych krajach"}.

7. Dzień Dziecka.
- życie i zabawy dzieci w innych krajach

9. Październik TYDZIEŃ PISANIA LISTÓW.
- adresowanie listów do innych krajów.

KLASA III

1. Omawianie lektury "O psie, który jeździł koleją".
- poznajemy Włochy;
- rysowanie i wycinanie konturów kraju, poznanie flagi i stolicy państwa;
- poznanie i odszukanie miast- miejsc podróży Lampo;
- dla chętnych album o państwie.

2. Fimlandia- ojczyzną Mikołaja.
- wykonanie czapki Mikołaja.

3. Omawianie lektury "Dzieci z Bullerbyn".
-wysłuchanie międzynarodowej kolędy "Cicha noc";
- tradycje i zwyczaje Bożego Narodzenia w Szwecji i innych krajach;
- nagranie audycji "Boże narodzenie w Polsce i w Europie";
-wysłanie życzeń do kolegi z Niemiec.

4. Omawianie hasła tygodnia "Zbliża się wiosna".
- wykonanie tulipana - praca plastyczna;
- tulipan - symbolem Holandii;
- wycinanie konturu kraju, poznanie flagi, stolicy państwa.

5. Poznajemy dzieci z innych krajów.
- napisanie listu do kolegi do Niemiec;
- wykonanie albumu o Polsce.

6. Dzień Dziecka.
- poznajemy imiona dzieci z innych krajów;
- poznajemy słowa z innych języków.

7. Realizowanie hasła programowego "Sposoby podróżowania" (transport samochodowy).
- sporządzenie albumu "Samochody innych krajów" (zadanie wynika z zainteresowań chłopców).

8. W ramach edukacji muzycznej.
- słuchanie muzyki innych krajów.

9. W ramach działu programowego "Matematyka na co dzień".
- ćwiczenia związane z liczeniem i płaceniem;
- EURO -pieniądz Europy.

10. W ramach edukacji ekologicznej ("ochrona środowiska").
- wykonanie wiatraka - symbol Holandii.

W trakcie działań powstaje gazetka ścienna "Kraje Europy"
Z albumów wykonywanych przez chętnych tworzymy jeden album "Wybrane kraje Unii Europejskiej".

Podczas realizacji programu można wprowadzać działania dodatkowe:

1. Europejski pociąg przyjaźni:
* impreza dla wszystkich klas I-III, sala lekcyjna każdej klasy jest przystankiem w określonym kraju, na przystanku znajdują się: nazwa kraju flaga kraju, stolica kraju;
* klasy odwiedzają się wzajemnie.

2. Nadawanie klasom imienia znanych europejczyków:
* klasy wybierają imiona znanych ludzi lub bohaterów baśni i książek,

3. Prowadzenie targów europejskich o charakterze wystawienniczym:
* gromadzenie różnych przedmiotów związanych z krajami,
* organizowanie wystawki,

4. "Europejskie dyskoteki" (charakterystyczna muzyka lub strój), bale przebierańców.

5. Spotkania z baśnią europejską:

* konkursy plastyczne,
* czytanie wybranych baśni,
* konkursy czytelnicze do wybranych baśni.

6. Gry, zabawy, rebusy, krzyżówki związane tematycznie z Unią Europejską.

7. Ratujmy Polskę i Europę - problemy ekologiczne:

* list do wszystkich Europejczyków - apel o ratowanie Ziemi

EFEKTY WPROWADZENIA PROGRAMU "JESTEM EUROPEJCZYKIEM W KLASACH I - III"

Spodziewane efekty:
- znajomość i rozumienie pojęcia UNIA EUROPEJSKA;
- zapoznanie się z niektórymi krajami należącymi do Unii Europejskiej;
- znajomość wybranych baśni narodów europejskich;
- rozumie potrzebę ochrony środowiska w Polsce i Europie;
- znajomość tradycji i obrzędów świątecznych innych państw.

Opracowanie: Marzena Lemańczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3418


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.