Katalog

Małgorzata Kwapisz
Różne, Artykuły

"Projekt" - opis metody nauczania.

- n +

Projekt

Pojęcie "projektu" przyjęło się na określenie metody nauczania, której istota polega na tym, że uczniowie realizują konkretne "duże" przedsięwzięcie (znacznie obszerniejsze niż tradycyjne zadania domowe) na podstawie ustalonych wcześniej założeń. Przedsięwzięcie takie charakteryzuje się tym, że:
- Ma określone cele i metody
- Ma wyznaczone terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów
- Znane są osoby odpowiedzialne za jego realizację
- Kryteria oceny poszczególnych etapów pracy i rodzajów aktywności uczniów są jasne
- Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w grupach
- Rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na ogół na forum klasy lub szkoły)

Podstawowe informacje na temat zadania, jakie stawia przed uczniami nauczyciel (temat, cele, metody pracy, terminy i kryteria oceny) są przygotowywane przez nauczyciela w formie tzw. Instrukcji.

Ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć, iż istnieją dwa rodzaje projektów edukacyjnych.
1. Projekt badawczy polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań (esejów, wywiadów, rysunków, albumów gier itp.), które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują według zawartych w instrukcji zasad.
2. Projekt działania lokalnego, polegający na podjęciu jakiejś akcji a środowisku lokalnym (także w samej szkole). Może to na przykład być akcja PARK polegająca na uprzątnięciu najbliższego parku.

Projekt charakteryzuje długi okres realizacji(kilka tygodni, miesięcy). W zasadzie każde zagadnienie może być realizowane metodą projektu. Warto jednak się zastanowić:
- Czy dane zagadnienia mogą zainteresować uczniów?
- Czy uczniowie mogą mieć dostęp do źródeł informacji na dany temat?
- Czy materiał do którego dotrą uczniowie daje możliwość samodzielnego opracowania?

Wcześniejsze zaplanowanie projektu jest warunkiem jego wieloprzedmiotowości. Musimy mieć czas na ustalenie współpracy z innymi nauczycielami.

Jeśli chodzi o wybór tematu to istnieje kilka sposobów.
- Nauczyciel określa w sposób ogólny zagadnienia
- Nauczyciel podaje kilka szczegółowych tematów
- Wszystkie grupy realizują ten sam temat.

Instrukcja jest przygotowywana przez nauczyciela. Powinna ona zawierać wszystkie informacje ważne dla treści i formy realizowanego projektu.
Każda instrukcja powinna zawierać:
- temat projektu i jego cele (chyba, że uczniowie sami wybierają temat)
- zadania, które mają doprowadzić do realizacji celów
- źródła, w których należy szukać potrzebnych informacji
- termin prezentacji oraz poprzedzających ją konsultacji możliwe sposoby prezentacji projektu
- kryteria oceny projektów

Praca grupowa nad projektem:
- Podział na grupy
- Skład grup
- Liczebność grup

-Role w grupie
- Normy grupowe

Prezentacja jest ostatnim etapem realizacji projektu. Może ona przybrać charakter:
- wystawy prac z ich komentarzem
- inscenizacji
- wykładu
- odczytania pracy pisemnej pokazu filmu video
- prezentacji muzyki, przedstawienie modelu, makiety
- gry i zabawy angażującej pozostałych uczniów
- książeczki, broszury

Ocenianie jest bardzo ważnym elementem w pracy metodą projektu. Powinno się opierać na kilku podstawowych zasadach:
1. Oceniane powinno być tylko to co jest ważne a nie to co łatwo ocenić.
2. Kryteria oceniania powinny być znane od początku trwania projektu.
3. Celem oceniania powinno być wskazanie co można było zrobić lepiej.
4. Uczniowie powinni brać udział w ocenianiu - samoocena
5. Włączanie uczniów do oceny innych grup.
6. Można również włączyć do oceniania osobynie związane z projektem np. rodziców, dyrekcję, innych nauczycieli.

Nowością projektu jest jego bardzo dokładne planowanie, monitorowanie i ocenianie całego procesu wykonywania zadania oraz położenie nacisku na umiejętności, jakie mogą być kształcone w toku całego tego procesu, a nie na edukacyjny walor rezultatu finalnego.

Jakie cele można osiągnąć pracując metodą projektu? Istotą metody projektu jest samodzielna praca uczniów, w trakcie której mają możliwość ćwiczenia bardzo wielu umiejętności. Praca nad projektem kształci następujące umiejętności:
- podejmowanie decyzji grupowych
- rozwiązywanie konfliktów
- wyrażanie własnych opinii i słuchania opinii innych
- poszukiwanie kompromisu
- dyskutowania
- dzielenie się w grupie rolami i zadaniami
- dokonywanie oceny pracy grupy

Opracowanie: Małgorzata Kwapisz

Wyświetleń: 1279


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.