Katalog Halina Kiliś Język polski, Scenariusze Model rozwinięcia analizy i interpretacji wiersza "Przy winie" Wisławy SzymborskiejModel rozwinięcia analizy i interpretacji wiersza "Przy winie" Wisławy SzymborskiejWstępne rozpoznanie całości:a. umiejscowienie wiersza w dorobku poetyckim Wisławy Szymborskiej - informacje dotyczące twórczości poetki - zwrócenie uwagi na tytuł tomiku, z którego wiersz pochodzi, na datę powstania, ogólny klimat utworu b. tytuł wiersza wskazuje na lekkość formy, dystans wobec rozważanych problemów. 1. Nadawca - adresat a. podmiot liryczny (nadawca) - kobieta, która przenosi nas potencjalnych czytelników (adresat liryczny) do świata swoich przeżyć (spotkanie z mężczyzną przy tytułowym winie) b. sytuacja liryczna - podmiot opowiada o swoich aktualnych doznaniach, spostrzeżeniach i ulotnych wrażeniach (liryka wyznania). 2. Ukształtowanie wypowiedzi a. wiersz "Przy winie" jako liryczne wyznanie (przykłady z tekstu) - podmiot liryczny jest kobietą, "relacjonującą" czytelnikom "przebieg zdarzeń", które miały miejsce podczas spotkania z mężczyzną - relacja przybiera formę zwierzenia (przykłady z tekstu) z nieoczekiwanym zakończeniem:" - szukam swojego odbicia/na ścianie. I widzę tylko/ gwóźdź " b. wiersz bezrymowy, ma budowę stroficzną - 7 strof o zróżnicowanej ilości wersów, od trzywersowej do sześciowersowej - realistyczny sposób obrazowania c. szukanie dominanty kompozycyjnej - zaskakująca pointa - po szczegółowym opisie doznań i wrażeń pozostał "tylko/ gwóźdź, z którego zdjęto obraz. 3. Temat utworu - tytuł wiersza nadaje mu cechy spotkania towarzyskiego w miłej atmosferze - kobieta pod wpływem spojrzeń mężczyzny pięknieje i jest szczęśliwa, pozwala się wymyślać na podobieństwo odbicia w jego oczach - dwukrotnie zostaje przywołany element tańca - realistyczny obraz przedmiotów potęguje wrażenie urojenia podmiotu lirycznego - wino ociepla klimat spotkania, które staje się serdeczne, prawie intymne - nawiązanie do Biblii i kultury antycznej - nieoczekiwane zakończenie wiersza 4. Przywołanie właściwych kontekstów a. Szymborska należąc do kręgu poetów neoklasycznych, odwołuje się do dwóch najważniejszych filarów kultury- Biblii i antyku - "Ewa z żebra" - "Wenus z piany" - "Minerwa z głowy Jowisza" 5. Interpretacja uogólniająca a. autorka ukazała w wierszu ulotność chwili, odarcie ze złudzeń, nikłość i kruchość szczęścia b. refleksje filozoficzne 6. Badanie warstwy wersyfikacyjnej wiersza - opisać wersyfikację, wyeksponować najciekawsze zabiegi poetyckie i ocenić środki stylistyczne - analizując tropy poetyckie, określić obraz świata ukazanego w wierszu 7. Dokonanie interpretacji uogólniającej, ocenianie i wartościowanie utworu. Opracowanie: Halina Kiliś Wyświetleń: 5392
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |