Katalog Halina Kiliś Język polski, Scenariusze "I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa" - twój sąd o dydaktyzmie Ignacego KrasickiegoScenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I zasadniczej szkoły zawodowejTemat: "I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa". Twój sąd o dydaktyzmie Ignacego Krasickiego.Metody: - analiza tekstów - dyskusja - praca w zespołach - zapis. Pomoce dydaktyczne: - podręcznik - słownik terminów literackich. Cele: - dokonanie analizy utworów poety - wyszukiwanie elementów dydaktycznych - operowanie pojęciami: bajka, satyra, poemat heroikomiczny, pointa. Przebieg lekcji: Krótka informacja nauczyciela o życiu i twórczości Ignacego Krasickiego ze szczególnym uwzględnieniem pozycji autora w literaturze polskiego oświecenia. Uczniowie podzieleni na cztery grupy przystępują do przeczytania wybranych utworów Ignacego Krasickiego. Można im zaproponować lekturę dwóch bajek, dwóch satyr i fragmentów "Monachomachii". Po odczytaniu każda grupa dokonuje wstępnej analizy utworów pod kątem dydaktycznym. Uczniowie wskazują elementy komiczne w bajkach, satyrach i we fragmentach "Monachomachii". Ustosunkowują się do kwestii zawartej w temacie lekcji. Na tablicy wypisują cytaty z przeczytanych utworów, które pobudzają ich do śmiechu. Nauczyciel prosi uczniów o przypisanie każdemu cytatowi funkcji dydaktycznej. Np. "Ksiądz przeor porwawszy się z puchu pierwszy raz w życiu jutrzenkę obaczył" - lenistwo, które należy zwalczać. Jako zadanie domowe można zaproponować klasie ośmieszający opis kilku wad. Opracowanie: Halina Kiliś Wyświetleń: 5712
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |