Katalog

Halina Kiliś
Język polski, Scenariusze

"I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa" - twój sąd o dydaktyzmie Ignacego Krasickiego

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I zasadniczej szkoły zawodowej

Temat: "I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa". Twój sąd o dydaktyzmie Ignacego Krasickiego.

Metody:
- analiza tekstów
- dyskusja
- praca w zespołach
- zapis.

Pomoce dydaktyczne:
- podręcznik
- słownik terminów literackich.

Cele:
- dokonanie analizy utworów poety
- wyszukiwanie elementów dydaktycznych
- operowanie pojęciami: bajka, satyra, poemat heroikomiczny, pointa.

Przebieg lekcji:
Krótka informacja nauczyciela o życiu i twórczości Ignacego Krasickiego ze szczególnym uwzględnieniem pozycji autora w literaturze polskiego oświecenia.
Uczniowie podzieleni na cztery grupy przystępują do przeczytania wybranych utworów Ignacego Krasickiego. Można im zaproponować lekturę dwóch bajek, dwóch satyr i fragmentów "Monachomachii".

Po odczytaniu każda grupa dokonuje wstępnej analizy utworów pod kątem dydaktycznym.
Uczniowie wskazują elementy komiczne w bajkach, satyrach i we fragmentach "Monachomachii". Ustosunkowują się do kwestii zawartej w temacie lekcji.
Na tablicy wypisują cytaty z przeczytanych utworów, które pobudzają ich do śmiechu.
Nauczyciel prosi uczniów o przypisanie każdemu cytatowi funkcji dydaktycznej.
Np. "Ksiądz przeor porwawszy się z puchu pierwszy raz w życiu jutrzenkę obaczył" - lenistwo, które należy zwalczać.

Jako zadanie domowe można zaproponować klasie ośmieszający opis kilku wad.

Opracowanie: Halina Kiliś

Wyświetleń: 5712


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.