Katalog

Jolanta Sobótka, Beata Jeka
Różne, Artykuły

"Jest takie stowarzyszenie..."

- n +

Jest takie Stowarzyszenie...

Podstawowym i najważniejszym zadaniem nauczyciela w przedszkolu jest troska o harmonijny rozwój każdego dziecka. Wiedzę o dziecku systematycznie wzbogacamy za pośrednictwem różnorodnych form kształcących i doskonalących. Jedną z nich jest udział w spotkaniach organizacji i stowarzyszeń zajmujących się problemami dzieci z różnorodnymi deficytami rozwojowymi. Idee propagowane przez stowarzyszenia najbliższe powinny być nauczycielom tego najniższego szczebla oświaty jakim są przedszkola.

O działalności i roli stowarzyszenia działającego na terenie naszego miasta Gdyni chciałyśmy napisać w niniejszym artykule.

Mimo, że jesteśmy nauczycielkami przedszkola od 20 lat, pasjonatkami, mającymi doświadczenie pedagogiczne i wiedzę, to ciągle poszukujemy nowych rozwiązań w przypadku, gdy na naszej drodze zawodowej pojawia się dziecko, którego nie jesteśmy w stanie zrozumieć, zgłębić, do którego nie potrafimy dotrzeć by pokierować jego rozwojem. Jak pomóc takiemu dziecku, aby nie szkodzić lecz wspierać i ukierunkowywać jego rozwój.

Dwa przypadki dzieci z Zespołem Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD) w naszym przedszkolu sprawiły, że poszukując właściwych dla nich metod pracy trafiłyśmy na spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Nadpobudliwością Psychoruchową i ich Rodzinom "POMOST" w Gdyni. Stowarzyszenie to działa od ponad 1,5 roku, a powstało z inicjatywy rodziców. Jego działalność ma na celu wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci z ADHD, pomoc ich rodzinom oraz kształtowanie postaw zrozumienia i akceptacji dla problemów z tym związanych.
Comiesięczne wykłady organizowane przez stowarzyszenie mają charakter otwarty. Przychodzą na nie wszyscy, którym dobro dzieci leży na sercu. Spotykają się tu rodzice dzieci z ADHD i nauczyciele pracujący z tymi dziećmi w przedszkolu czy szkole, pracownicy poradni wychowawczo-zawodowych, członkowie Stowarzyszenia. Na każdym za spotkań pojawia się coraz więcej osób zainteresowanych tym problemem.
Stowarzyszenie dba o to, aby wiedzę na temat nadpobudliwości psychoruchowej, metod pracy w tym zakresie przekazywali profesjonaliści: pedagodzy, psycholodzy, pracownicy naukowi wyższych uczelni.

Wzajemne dyskusje rodziców, nauczycieli zainteresowanych problemem dzieci z ADHD sprawiają, że uczymy się wzajemnie słuchać, rozumieć i podejmować wspólne działania i decyzje.

Posiadając odpowiednią wiedzę zdobytą podczas spotkań w Stowarzyszeniu i wdrażając ją w życie w swojej codziennej pracy z dziećmi z nadpobudliwością w przedszkolu, możemy oszczędzić im wielu niepowodzeń, na które często są narażone. Wiemy jak radzić sobie z dziećmi dotkniętymi problemem ADHD, wspierać ich rozwój intelektualny i emocjonalno-społeczny.

Informacjami zdobytymi na spotkaniach dzielimy się z rodzicami dzieci z nadpobudliwością i koleżankami nauczycielkami poprzez organizowanie spotkań na terenie przedszkola, dostarczanie materiałów dotyczących problemów dzieci z ADHD, pracę indywidualną z nimi, systematyczną współpracę z rodzicami tych dzieci oraz kierowanie na warsztaty terapeutyczne zarówno rodziców jak i dzieci.

Zauważamy że dzieci z ADHD jest coraz więcej. Musimy być zatem przygotowane na ich przyjęcie i niesienie im pomocy. Wczesne zauważenie symptomów nadpobudliwości psychoruchowej w przedszkolu, zdiagnozowanie problemów dziecka, pozwoli na ukierunkowanie rodziców w celu podjęcia jak najwcześniejszych działań niosących pomoc dziecku. Uważamy że wielkim dobrodziejstwem dla dzieci, ich rodziców, jak i nas nauczycieli są powstające stowarzyszenia. Dają one dzieciom szanse na wczesne wspomaganie ich rozwoju i akceptację w społeczeństwie.

Opracowanie: Jolanta Sobótka
Wicedyrektor
Przedszkola Samorządowego Nr 16
Odpowiedzialna za organizację
II Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom

Wyświetleń: 596


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.