Katalog

Krzysztof Jaworski
Różne, Artykuły

Szkoła permanentna

- n +

Szkoła permanentna

Każdy kto staje przed problemem - jak poprawić skuteczność kształcenia w szkole, w której pracuje, musi odpowiedzieć na pytanie - Co zrobić żeby skupić uwagę ucznia na nauce?

Kilka lat temu kiedy zaczynałem pracę dyrektora podjąłem szereg działań zmierzających do tego, by "kupić" aktywność uczniów, skupić ich uwagę na potrzebie poszukiwania informacji, wykorzystać ich naturalną, często mimowolną chęć uczenia się.

Tradycyjne funkcjonowanie szkoły sprowadza się do systemu klasowo-lekcyjnego, który ogranicza kontakt ucznia z nauczycielem, wymusza tzw. dyżury traktowane przez nauczycieli jako zło konieczne narzuca nauczycielom i uczniom wzajemne stosunki na zasadzie - my - wy. Oczywiście tak nie musi być. Ten system może funkcjonować do brze, pod jednym wszelako warunkiem - musimy go polubić. Ale czy nie warto pójść w innym kierunku. Takim, który będzie do zaakceptowania przez nas - nauczycieli i nich - uczniów i ich rodziców.

Szkoła permanentna to taka, która uczy i wychowuje zawsze, wykorzystując każdy moment pobytu ucznia w szkole. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego w ramach wszystkich szkolnych edukacji to część tego zadania. Należy odnaleźć w dzieciach tą naturalną potrzebę obcowania z nauką poprzez diagnozę tych potrzeb. Nie odkryjemy Ameryki stwierdzeniem, że mamy dzieci interesujące się różnymi dziedzinami wiedzy, że są one obdarzone indywidualnymi możliwościami poznawczymi, mają różny temperament, mieszkają w różnych odległościach od szkoły, pochodzą z rodzin mocno różniących się poziomem materialnym, edukacyjnym itd. , itp. Niby to wiemy. I nic. Teraz trzeba "zagospodarować" tę wiedzę i dać nam i im szansę rozwoju. To jest praca dla wszystkich. Przede wszystkim nauczycieli, którzy jak sądzę są solą szkoły. Oni - nie dyrekcja, choćby najlepsza, wykonują lub nie, najważniejszą pracę. Oni "diagnozują" ucznia pięć dni w tygodniu, znając jego potrzeby, zainteresowania, problemy, możliwości. Lub nie. To nauczyciel "kupuje" aktywność ucznia budując most porozumienia, przyjaźni poprzez własną cierpliwość, konsekwencję, wiarę w możliwości dziecka, wreszcie umiejętności merytoryczne. Aktywność dziecka jest ogromna. Wynika to choćby z jego fizjologii i psychologii. Ruch w szerokim znaczeniu tego słowa, jest naturalną potrzebą dzieci. W związku z tym nie musimy jej "tworzyć". Wystarczy ją wykorzystać tworząc miejsca, warunki, organizacje szkolne, które pozwolą uczniom się kreować.

Pomyślałem, że chcąc skupić jak najszerszą grupę ucznniów, muszą otrzymać ofertę, która zaangażuje ich tak w ciągu dnia - włącznie z przerwami jak i po zajęciach. Oferta to otoczenie dydaktyczne z jednej strony i "miejsca aktywności" z drugiej. Dzięki wieloletniemu i sprawdzonemu programowi pozyskiwania z zewnątrz środków materialnych szkoła stworzyła nowe i poprawiła istniejące warunki dla zagospodarowania uczniowskiej aktywności. Powstał Uczniowski Klub Sportowy "SUKCES:", w ramach którego powstały sekcje koszykówki, tenisa stołowego, siatkówki, piłki nożnej. W 1999r. utworzono pracownię komputerową wraz z kawiarenką internetową i redakcją gazetki szkolnej. Dzięki radiofonizacji całej szkoły uczniowie mają możliwość tworzenia audycji radiowych wykorzystywanych w trak- cie lekcji i co niezwykle ważne - przerw. Od roku 2000 istnieje w szkole świetlica, której główne zadanie to opieka nad dziećmi oczekującymi na odjazd autobusu ale i ona jest czynna w czasie przerw lek- cyjnych ciesząc się dużym zainteresowaniem. Po lekcjach, cztery razy w tygodniu działa świetlica o charakterze terapeutycznym dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Od siedmiu lat działa w szkole Teatrzyk "Marzenie", przygotowujący średnio dwie inscenizacje w roku. Działalność
Spółdzielni Uczniowskiej "Pszczółka" została poszerzona o dystrybucję nowych artykułów dzięki zakupowi witryny chłodniczej i innych urządzeń. Działa w szkole Klub Przeciwalkoholowy "Szubrawcy" skupiający swą uwagę na zagadnieniach szeroko rozumianej profilaktyki i bezpieczeństwa. Zwolennicy przygody oraz hartowania ciała i ducha spotykają się na zbiórkach 12 Drużyny Harcerskiej działającej przy
Komendzie Hufca w Łasku. W każdym roku szkolnym działają w szkole kółka zainteresowań - przedmiotowe i artystyczne w liczbie ok. 10 godzin tygodniowo.

Umieszczone w tytule hasło pozostanie pustym zapisem jeśli w owych miejscach aktywności nie będzie pasji dorosłych.

Opracowanie: Krzysztof Jaworski

Wyświetleń: 633


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.