![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Jurczyńska Zajęcia zintegrowane, Artykuły Co należy wiedzieć o dysleksji?Co należy wiedzieć o dysleksji?Dysleksja - która według jednych dotyka 15%, a według innych danych aż 20% społeczności - nie jest zjawiskiem nowym. Z powodu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania kłopoty w szkole mieli m. in. : baśniopisarz H. Ch. Andersen, wynalazca T. Edison, rzeźbiarz A. Rodin, fizycy A. Einstein i N. Bohr, premier W. Churchill, gen. G. Patton, prezydent USA W. Wilson. Ale już z tego dość przypadkowego doboru nazwisk wynika, iż można być dyslektykiem i zostać wybitna osobą reprezentująca świat kultury, nauki lub polityki, wpływać na kształt świata. Jednak od razu pojawia się drugi wniosek: o specyficznych trudnościach mówimy wtedy, gdy człowiek jest sprawny intelektualnie, a wiec mieści się w granicach normy lub ja przekracza. Jeżeli owe trudności wynikają z niskiego poziomu sprawności intelektualnej, zaniedbań pedagogicznych lub środowiskowych, nie możemy ich nazwać dysleksją.I. Wyjaśnienie pojęcia "dysleksja". Pojęcie "dysleksja" jest używane w szerokim i wąskim znaczeniu. W tym pierwszym oznacza zespół wszystkich zaburzeń funkcji percepcyjno - motorycznych w przypadku osoby o prawidłowym rozwoju umysłowym. Owe zaburzenia są też nazywane "fragmentarycznymi", "deficytami rozwojowymi" lub "mikrodysfunkcjami". Mogą występować w postaci izolowanej (pojedyncze funkcje, np. motoryki, analizy i syntezy wzrokowej) lub mogą pojawiać się równocześnie i być sprzężonymi, co jest częściej spotykane. Dysleksję dzielimy na: Niektórzy znawcy przedmiotu (np. B. Sawa) proponują odróżnienie dysleksji rozwojowej (kiedy nie występuje organiczne uszkodzenie mózgu) od dysleksji nabytej (istnieje minimalne uszkodzenie mózgu). Do tej pory nie ustalono zależności między dysleksją rozwojową a dysfunkcją na tle organicznym. II. Wpływ dysfunkcji rozwojowych na rodzaje działalności ucznia. Zaburzenia mogą mieć różny stopień nasilenia, obejmować mniejszy lub szerszy zakres trudności w uczeniu się. Specyficzne trudności w uczeniu się występują podczas nauki: języka polskiego, języków obcych (przede wszystkim języka rosyjskiego), geografii (np. mylenie stron świata, brak orientacji na mapie i w terenie), matematyki (np. mylenie cyfr, znaków i symboli, błędne przepisywanie działań, kłopoty z geometrią wskutek zaburzeń relacji przestrzennych. Jest to typ dysleksji zwanej dyskalkulią), fizyki (np. trudności w rozumieniu pojęć, mylenie kierunków wektorów). Dysleksja może ujawnić się podczas zajęć plastycznych - rysunki są uproszczone, ubogie, sprawiające wrażenie niestarannie wykonanych, wręcz niechlujnych. Niekiedy też uczniowie dyslektyczni mają kłopoty z wykonaniem ćwiczeń gimnastycznych (przede wszystkim układami gimnastycznymi), opanowaniem jazdy na rowerze, wrotkach, łyżwach i deskorolce, co wynika z niskiej sprawności ruchowej i niemożności zachowania równowagi ciała. Mała sprawność ruchowa rąk (motoryka mała) wpływa na niski poziom grafiki pisma. Często wraz ze specyficznymi trudnościami uczenia się pojawiają się zaburzenia wtórne, którymi są skutki psychologiczne (emocjonalne, motywacyjne). Dysleksja może wpłynąć na obniżenie motywacji uczenia się, nie wypełnianie obowiązków szkolnych (np. nieczytanie lektur w liceum, bo są liczne i obszerne, a uczeń nie może nadążyć za tempem pracy klasy), dezorganizować czas wolny, gdyż dyslektyk potrzebuje więcej czasu na opanowanie wiadomości i wykształcenie umiejętności. Zarówno pierwotne, jak i wtórne zaburzenia mogą prowadzić w konsekwencji do zaburzeń osobowości ucznia. Podsumowując: przyczyny specyficznych trudności w uczeniu się warunkują skutki, ale także odwrotnie - skutki warunkują przyczyny. III. Przyczyny dysleksji. IV. Symptomy wskazujące na możliwość występowania dysleksji. Trudności w czytaniu i pisaniu dostrzegane są dopiero u dzieci w okresie nauczania zintegrowanego, a powinien je zauważyć już nauczyciel w przedszkolu i w klasie "0". Już u przedszkolaka można bowiem stwierdzić objawy, które cechują dzieci "ryzyka dysleksji": WIEK PRZEDSZKOLNY (3-5 lat): - opóźniony rozwój mowy, - słabe umiejętności językowe: trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, zapamiętywaniem nazw, budowaniem wypowiedzi, - opóźniony rozwój ruchowy, - mała sprawność ruchowa i koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania czy zabaw ruchowych. KLASA "0" (6 - 7 lat): - wadliwa wymowa, błędy gramatyczne, - trudności z zapamiętaniem wiersza czy piosenki, - trudności z różnicowaniem głosek podobnych (zaburzenia słuchu fonemowego) oraz z wydzielaniem z wyrazów sylab i głosek i z ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej), - niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków, - niechęć do układanek, - oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, trudności z używaniem określeń: prawo - lewo, nad - pod itp., - trudności w nauce czytania. WIEK SZKOLNY (powyżej 7-go roku życia): 1. Symptomy zaburzeń percepcji wzrokowej: 2. Symptomy zaburzeń funkcji słuchowej: V. Diagnozowanie. Rozpoznanie specyficznych zaburzeń w czytaniu i pisaniu dokonuje się przede wszystkim przez obserwacje objawów odchyleń od prawidłowego przebiegu procesów. Najczęściej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej obserwatorem jest nauczyciel klas początkowych, a od IV klasy szkoły podstawowej nauczyciel - polonista, rzadziej się zdarza, że dyslektyka dostrzeże nauczyciel języka obcego lub innego lub innego przedmiotu. Wynika to z tego, że nauczyciele klas I-III i poloniści mają stosunkowo dużo godzin, a w związku z tym możliwości dokonania obserwacji porównania ucznia z innymi, nawiązania kontaktu z dzieckiem, mogą dokonać analizy wytworów pracy uczniów, określić ilość i jakość występowania błędów oraz poziom opanowania zasad ortograficznych, tempo czytania i inne. Nauczyciel lub pedagog szkolny powinien też przeprowadzić wywiad z rodzinami uczniów w celu zebrania informacji, jaki był rozwój dziecka od najwcześniejszego okresu, danych na temat kariery szkolnej, motywacji i pomocy w nauce oraz by wykluczyć inne czynniki, które mogłyby być przyczyną niepowodzeń szkolnych, np. zaniedbań społecznych. Na tej podstawie wychowawca, polonista lub pedagog napisze skierowanie na badania, które musi być wykonane i przeprowadzone do końca roku szkolnego poprzedzającego ostatni rok nauki w placówce danego typu, a więc w V klasie szkoły podstawowej, II klasie gimnazjum i liceum. Opinia specjalistów zawiera: VI. Pomocy w przypadkach dysleksji udzielają: BIBLIOGRAFIA 1) Bogdanowicz M. O dysleksji, czyli pytania i odpowiedzi dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Linea, Lublin 1993 2) Bogdanowicz M. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu - dysleksja rozwojowa w: Gałkowski T.,Jastrzębska G. Logopedia. U.O, Opole 1001 3) Bogdanowicz M. Trudności w pisaniu u dzieci UG, Gdańsk 1984 4) Bogdanowicz M. Leworęczność u7 dzieci. WSiP, Warszawa 1989 5) Bogdanowicz M. Metoda dobrego startu. WSiP, Warszawa 1989 6) Bogdanowicz M., Barańska M, Jakucka E. Od piosenki do literki. Wyd. "Fokus", Gdańsk 2001 7) Czajkowska I, Herda K. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole. WSiP, Warszawa 1989 8) Dmochowska M. Zanim dziecko zacznie pisać. PZWS, Warszawa 1973 9) Dembińska M. Domowe zabawy logopedyczne. WSiP, Warszawa 1994 10) Dembińska - Wola M., Chrzanowska - Boruszewska M. Popatrz, dotknij, powiedz. Uczymy się czytać i mówić przez dotyk. WSiP, Warszawa 1999 11) Faber E. Mazlich A. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina of Poznań Inc, Poznań 1993 12) Gąsowska T., Pietrzak Stępkowska Z. Praca porównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa 1984 13) Grabołowska K., Jasrząb J., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń*K., Jasrząb J., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 1996 14) Grzelachowska H. Głoska a litera. Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo "Seventh Sea", Warszawa 1998 15) Hurlock E,B. Rozwój dziecka. PWN, Warszawa 1985 16) Jastrząb J. Usprawnianie funkcji percepcyjno - motorycznych dzieci dyslektycznych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej MEN, Warszawa 1994 17) Jastrząb J. Gry i zabawy w terapii pedagogicznej. CMPPP MEN, Warszawa 1994 18) Karczmarek L. Nasze dziecko uczy się mowy. WL, Lublin 1977 19) Kephart NC. Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. PWN, Warszawa 1970 20) Kościowa M. Moje metody pracy w klasie pierwszej. WSiP, Warszwa 1991 21) Malendowicz J. O trudnej sztuce czytania i pisania, NK, Warszawa 1978 22) Malmquist E. Nauka czytania w szkole podstawowej. WSiP, Warszawa 1987 23) Natowska H. Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. WSiP Warszawa 1986 24) Apostolska B., Skórka E., Śliwerska W. Gramatyka inaczej. Ćwiczenia uzupełniające dla klas II III. Oficyna wydawnicza "Impuls", Kraków 1993 25) Racławski B. Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. WSiP, Warszawa 1986 26) Sawa B. Dzieci z zaburzeniami mowy. WSiP, Warszawa 1990 27) Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. WSiP, Warszawa 1994 28) Smoleńska A. Ćwiczenia wyrównawcze w zakresie czytania i pisania. Wydawnictwa akcydensowe, Warszawa 1989 29) Spionek H. Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. PZWS, Warszawa 1970 30) Styczek I. Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. WSiP, Warszawa 1982 31) Szuman S. Dzieła wybrane. Tom 1-2. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie. WSiP. Warszawa 1985 32) Szurmiak M. Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu. WSiP, Warszawa 1987 33) Wilczkowi M. Zabawy słowem. N.K. Warszawa 1986 34) Zakrzewska B. Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. WsiP, Warszawa 1976
Opracowanie: Zgłoś błąd Wyświetleń: 1647
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |