AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Ciszkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jaką wartość ma praca dla człowieka? - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Jaką wartość ma praca dla człowieka? - Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy VI

Cele ogólne:
- kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy własnej i cudzej, uświadomienie jej znaczenia w życiu człowieka.
- wdrażanie do pracy nad własnym charakterem, pobudzanie do samodoskonalenia się.
- ugruntowanie przekonania, że osiągnięcia zależą w dużej mierze od człowieka.
- podkreślenie znaczenia właściwego wyboru gimnazjum.

Sposób realizacji lekcji.

Powtórzenie.
Przypomnienie czynników, które należy brać pod uwagę, decydując się na wybór gimnazjum. Uczniowie wymieniają je. Wskazują również, dlaczego wybór szkoły jest dla nich bardzo ważny. Podkreślają, że nauka jest elementem przygotowania zawodowego.

Wprowadzenie.
- definiowanie pojęcia: praca. Korzystanie ze "Słownika języka polskiego" podawanie synonimów.
- Giełda zebranych przysłów, sentencji i złotych myśli o pracy.

Rozwiązywanie problemów.

1. Rozmowa o pozytywnym i negatywnym stosunku do pracy. Podawanie przez uczniów przykładów "z własnego podwórka" (np. zniszczone ławki, spóźnienia, itp.). Dojście przez nich do wniosku, że negatywne podejście do pracy wynika z braku szacunku dla innych ludzi i tego, co robią oraz z niedoceniania wartości, jakie niesie ze sobą taka działalność.

2. Próba odpowiedzi na pytanie: "Kiedy praca ma sens?" Wskazywanie przez uczniów korzyści płynących z dobrze wykonywanego zawodu, zajęcia:
- utrzymanie, tworzenie dobra jednostki, rodziny, społeczeństwa,
- możliwość rozwijania osobowości, samorealizacji, doskonalenia się,
- radość, satysfakcja, docenienie,
- praca = tworzenie, wyraz uzdolnień, ambicji, pasji, zamiłowań,
- kontakty z ludźmi.

3. Podkreślenie wartości każdej pracy, nie tylko atrakcyjnych zawodów.

4. Rozmowa o rynku pracy. Czy łatwo znaleźć zajęcie i utrzymać je? Od kogo to zależy? Uzmysłowienie uczniom, że w dużej mierze od nich samych.

5. Pod kierunkiem nauczyciela dzieci wskazują czynniki, które wpływają na to, że człowiek może dobrze pracować i czerpać z tego radość. Odwołanie się do doświadczeń uczniów. Praca = nauka, doskonalenie osobowości, umiejętności, wykonywanie prac na rzecz klasy. Zapis czynników na tablicy:
- obowiązkowość, staranność,
- efektywność, umiejętność,
- współżycie z ludźmi,
- solidarność koleżeńska,
- szanowanie, docenianie pracy innych,
- planowanie pracy.

6. Uświadomienie uczniom, skąd możemy wiedzieć, czy dobrze wykonujemy zadania. Waga czynników:
- oceny innych,
- samooceny,
- widocznych efektów działalności.
Wskazanie na niemożliwość całkowicie obiektywnej oceny.

7. Uczniowie próbują dokonać samooceny. Przepisują z tablicy czynniki wpływające na dobre wykonywanie pracy. Stawiają sobie stopnie przy każdej grupie czynników. Zastanawiają się nad jakimi cechami, umiejętnościami powinni pracować. Podpisują kartki. Nauczyciel zbiera je obiecując, że pod koniec roku szkolnego odda, aby każdy mógł sprawdzić, do jakich osiągnięć udało mu się dojść poprzez pracę nad sobą.

Utrwalenie.
Na zakończenie uczniowie przypominają, jakie cechy powinni mieć ludzie, którzy chcą dobrze pracować.

Opracowanie: Renata Ciszkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7575


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.