Katalog

Urszula Stanek
Ekonomia, Artykuły

Gospodarowanie czasem

- n +

Gospodarowanie czasem

Czas jest naszym najcenniejszym dobrem .Najlepszym odzwierciedleniem będzie tutaj przytoczenie starego porzekadła: "Czas to pieniądz".Oznacza to, że każda część twojego czasu ma określoną wartość . Nie znaczy to, że w każdej sekundzie masz zarabiać pieniądze, ale że dokonujesz wyboru sposobu spędzania czasu. Jeśli postanowisz zarabiać, część twojego czasu to z pewnością pieniądze. Czas, który spędzasz w inny sposób, także ma prawdziwą wartość.Można by powiedzieć, że wykorzystywany jest na zdobywanie innego rodzaju "pieniędzy", innych wartości; na uczenie się czegoś , na robienie przyjemnych rzeczy, na pomoc innym ludziom, na przebywanie z ludżmi , których lubisz lub kochasz.Niezależnie od naszych potrzeb w osiąganiu czegokolwiek czynnikiem ograniczającym jest czas. Nie można też uzyskać większego przydziału niż 24 godziny na dobę .Czas jest całkowicie nietrwały; nie da się go przechowywać w zamrażarce, czy na rachunku bankowym; nie można go spowolnić. Czasu nie da się niczym zastąpić w odróżnieniu do chleba zamiast ziemniaków czy automatyzacji zamiast pracy ludzkiej. Biologicznie nie jesteśmy najlepiej przystosowani do gospodarowania czasem. W odizolowanym, zaciemnionym pokoju, w którym nie możemy korzystać z naszych zmysłów tracimy świadomość upływu czasu. Podobnie gdy się nudzimy, wydaje nam się, że czas się wydłuża, zaś podniecenie i zbliżające się terminy pozornie go skracają.Wiele osób uwielbia oglądać telewizję. Zapewne uważają, że jest to przyjemne. Za każdą chwilę spędzoną przy telewizorze płacisz chwilą, którą mógłbyś spędzać robiąc coś innego.Nie oznacza to, że mamy wcale nie oglądać telewizji,nieraz możemy czegoś się nauczyć, ale jak często? Dlatego należy pomyśleć o rzeczywistych "kosztach" siedzenia przed telewizorem.

Bilans życia współczesnego człowieka - przy zalożeniu, że średnia wieku wynosi obecnie 70 lat -może wywołać niezłe zaskoczenie. Przedstawione niżej
wyniki uzyskano na podstawie analizy statystycznej przeprowadzonej w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej.

CzynnościLiczba lat
Sen25
Praca i szkoła17
Jedzenie7
Toaleta1,5
Podróże (do pracy, szkoły)2,5
Ubieranie się1
Czekanie na coś1,5
Sprawy medyczne5
Oglądanie telewizji6
Wizyty2
Inne (hobby)6
Razem74,5

Powyższe dane wyrażnie wskazują na obszary dosłownie straconego czasu: czekanie na coś, oglądanie telewizji, dojazdy do pracy, szkoły. Zestawienie to sygnalizuje,że właściwe wykorzystanie czasu powinno być cenną umiejętnością,której trzeba się nauczyć. Jest to potrzebne każdemu kto chce coś w życiu osiągnąć: biznesmen, polityk, naukowiec, dyrektor, nauczyciej. Dla ucznia umiejętność efektywnwgo gospodarowania czasem ma znaczenie w dwóch wymiarach:
- na dziś - jako element strategii uczenia się,
- na jutro jako składnik człowieka przedsiębiorczego, który chce osiągnąć przyjęte cele w dziedzinie biznesu, nauki, udanego życia rodzinnego, sztuki, polityki, zależnie od obranego celu.

Aby nauczyć się dobrze gospodarować czasem należy go traktować jako najważniejszy budżet. Spróbuj śledzić przez kilka tygodni, jak spędzasz czas.
Zapisuj to jak wydatki. Zobacz, ile twojego kapitału, jakim jest czas zużywasz w szkole, ile na dojście do i ze szkoły, ile na obowiązki domowe, ile na mycie i ubieranie się, ile na chodzenie tu i tam, na gry, sport, czytanie,
oglądanie telewizji i tak dalej. Kiedy to wszystko podliczysz, przyjrzyj się
swojemu budżetowi. Sam osądzisz czy każda rzecz była warta twojego czasu.
Odpowiedź na to pytanie pokaże ci dokładnie, jak chcesz żyć i co uważasz
za ważne. Niedługo każdy młody człowiek będzie musiał tak myśleć - w przeciwnym razie ryzykuje, że nigdy nie będzie samodzielnie kierował własnym życiem. Nie oznacza to wcale, że nagle przestanie się zachowywać jak na swój wiek. Im prędzej jednak zaczniemy zdawać sobie sprawę, że niezależnie od tego ile mamy pieniędzy czasu zawsze mamy tylko 24 godziny na dobę. Te godziny to nasze życie.

Dobrym sprawdzianem naszych umiejętności gospodarowania czasem jest
wykonanie poniższego ćwiczenia.

Ćwiczenie
Aby wynik odzwierciedlał w pełni stan faktyczny musimy dokonać jej osobiście oraz poprosić zaufaną osobę.Porównujemy wyniki obydwu ocen, zwracając szczególną uwagę na rozbieżności opinii.
1. Czy zajmujesz się drobnymi problemami kosztem ważnych spraw?
2. Czy potrafisz łatwo znależć usprawiedliwienie odkładania na póżniej spraw, którymi nie chcesz się zajmować?
3. Czy próżnując masz poczucie winy?
4. Czy odkładasz ważne i pilne zadania na ostatnią chwilę?
5. Czy potrafisz się bawić?
6. Czy masz określone cele cząstkowe?
7. Czy robisz przerwy ucząc się(pracując)?
8. Czy zwykle nie osiągasz celów?
9. Czy spóżniasz się?
10. Czy jesteś pełna (pełen) energii?
11. Czy lubisz wyzwania i współzawodnictwo?
12. Czy robisz kilka rzeczy naraz?
13. Czy żyjesz po to by pracować (uczyć się)?
14. Czy nauka(praca) sprawia Ci przyjemność?
15. Czy rezygnujesz z czasu wolnego?

Porównanie wyników kwestionariusza może być dla nas niespodzianką.Zastanówmy się nad przyczynami rozbieżności ocen, pamiętając, że ocena naszych zaufanych przyjaciół będzie bardziej obiektywna od naszej. Na podane pytania nie ma złych i dobrych odpowiedzi, ani też ogólnego wyniku jednoznacznie świadczącego o tym,że jesteśmy dobrymi lub złymi gospodarzami własnego czasu.Niemniej jednak odpowiedzi pomogą nam zdiagnozować stan obecny: po pierwsze, nasz stosunek do czasu i, po drugie naszą sytuację dotyczacą podejścia do obowiazków(nie tylko szkolnych). Każdy oprócz umiejętności zawodowych powinien nauczyć się właściwie zarządzać czasem. Decyzje, jak spędzić czas, to najważniejsze z decyzji jakie podejmujemy każdego dnia. Każda godzina spędzona na robieniu jednej rzeczy, jest godziną zabraną innej czynności, którą moglibyśmy wykonywać w tym czasie. Budżet czasu jest sztywny.Nie można go zwiększyć, dlatego umiejętne gospodarowanie czasem jest niejednokrotnie kluczem do sukcesu i stwierdzenie "Czas jest jak wiatr: dobrze wykorzystany doprowadzi nas do każdego celu" (Lothar J.Seiwart) stanie się realne.

Literatura:
1.Praca zbiorowa pod redakcją Dorothy M. Stewart - Praktyka kierowania.
2. John Spencer, Adrian Pruss - Profesjonalna sekretarka.
3.Jarosław Rudniański - Jak się uczyć.

Opracowanie: Urszula Stanek
nauczyciel Zespołu Szkół Gospodarczych
w Elblągu

Wyświetleń: 893


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.