Katalog

Maria Muszyńska
Różne, Rady

Wybór podręcznika - niezbędne wskazówki dla młodego nauczyciela

- n +

Wybór podręcznika - niezbędne wskazówki dla młodego nauczyciela

Na rynku mamy dostęp do dużej liczby różnych podręczników. Jaki wybrać?, który będzie spełniał nasze i uczniów oczekiwania? Czym należy się kierować?, na co zwracać uwagę?

Jako nauczyciel geografii z 18-letnim stażem, który wiele razy stawał przed takim dylematem, chciałam podzielić się kilkoma wskazówkami.

1. Układ treści musi odpowiadać programowi nauczania. Należy sprawdzić zapis czy jest dopuszczony do użytku szkolnego i czy został wpisany do wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia na danym etapie.
2. Dobrze jest przeanalizować nazwiska recenzentów - czy wśród nich (z całym szacunkiem do profesorów uczelni) jest nauczyciel - praktyk.
3. Musimy przyjrzeć się układowi treści w podręczniku:
- czy jest przejrzysta? (zawiera wprowadzenie, treści zasadnicze, syntezę)
- czy zawiera aktualne dane statystyczne, czy zdjęcia, mapy są kolorowe?
- czy wyposaża ucznia w wiedzę i umiejętności?
- na ile występuje encyklopedyzm?
4. Podręcznik powinien być ciekawy dla ucznia, treści przedstawione atrakcyjnie, tak aby pobudzały do refleksji, czasem zmusiły do poszerzenia wiedzy w innym źródle (mówimy wtedy o jego samokształceniowej funkcji). Mogą to być różnego rodzaju ciekawostki, kąciki "Czy Wiesz?" - informacja znacznie rozszerzająca, ale na tyle intrygująca ucznia, że musi odnieść się do niej i poszukać czegoś więcej na dany temat. Dobrze więc, że coraz więcej podręczników zawiera na końcu bibliografię dla ucznia.
5. Czy wyposaża ucznia w wiadomości i umiejętności potrzebne w codziennym życiu?
6. Czy pozwala zrozumieć otaczający świat, zjawiska i procesy w nim zachodzące?
7. Czy może być interesujący zarówno dla ucznia zdolnego jak i słabszego, czy będzie dobry dla zespołu klasowego w danym środowisku?
8. Jakim językiem jest pisany, czy wyjaśnione są trudne słowa, terminy?
9. Ćwiczenia są na lekcjach geografii nieocenioną formą zdobywania i utrwalania umiejętności. Coraz trudniej przekonać rodziców o konieczności zakupu zeszytu ćwiczeń. Wielu uczniów ze względów finansowych nie posiada nawet podręczników. Dobrze więc, aby były w nim chociaż przykładowe zadania, ćwiczenia.
10. Czy podręcznik uwzględnia treści ścieżek edukacyjnych?
11. Czy możliwa jest korelacja wiedzy i umiejętności nabywanych na innych przedmiotach?

To wiele pytań, ale warto je sobie zadać przed wyborem podręcznika, aby praca z nim przynosiła satysfakcję zarówno nam jak i uczniom.

Opracowanie: Maria Muszyńska

Wyświetleń: 1556


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.