Katalog Halina Nita, Katarzyna Kabzińska Informatyka, Program nauczania Program autorski do informatyki w LO w klasie z rozszerzoną matematyką, fizyką i informatyką.Informatyka w nowym liceumW związku z wprowadzoną reformą systemu oświaty szkoły ponadgimnazjalne wyszły z ofertą nowych, ciekawych kierunków nauczania.Propozycja utworzenia w szkole klasy z rozszerzonymi przedmiotami: matematyka, fizyka i informatyka była dla nas bodźcem do opracowania programu nauczania do przedmiotu informatyka. Proponowany program ma przedstawić interdyscyplinarne związki informatyki z tymi przedmiotami, dostosowany jest do materiału z matematyki i fizyki obowiązującego w szkole średniej i przygotowuje do egzaminu maturalnego z informatyki. W programach matematycznych uczniowie poznają graficzne prezentacje wykresów funkcji, jak również znajdowanie jej miejsc zerowych i ekstremum, zastosują programy do rozwiązywania równań i nierówności, do rachunku zdań oraz rachunku prawdopodobieństwa i statystyki, zapoznają się z możliwościami i zastosują algorytmy oraz język programowania do rozwiązywania problemów z matematyki i fizyki. Proponowany rozkład materiału 1. Sieci komputerowe i multimedia 1.1. Lekcja organizacyjna. Zasady BHP w pracowni komputerowej. 1.2. Budowa i działanie sieci komputerowych 1.3. Rodzaje sieci komputerowych 1.4. Organizacja sieci 1.5. Korzystanie z podstawowych usług sieciowych 1.6. Bezpieczeństwo danych w sieci 1.7. Użytkownicy sieci i ich uprawnienia 1.8. Prawne i etyczne aspekty korzystania z zasobów sieci 1.9. Przetwarzanie informacji w różnej postaci 1.10. Tworzenie i publikowanie własnych materiałów multimedialnych w sieci 2. Związki interdyscyplinarne informatyki z innymi przedmiotami 2.1. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania problemów matematycznych 2.2. Wykorzystanie programów edukacyjnych w matematyce 2.3. Wykorzystanie programów edukacyjnych w fizyce 2.4. Rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin 3. Bazy danych 3.1. Przykłady baz danych 3.2. Podstawowe pojęcia bazy danych 3.3. Wyszukiwanie informacji w bazie danych. 3.4. Formularze, kwerendy i raporty. 3.5. Tworzenie i modyfikacja bazy danych 3.6. Projektowanie własnej bazy danych 4. Algorytmika i programowanie 4.1. Algorytmy i sposoby ich wyrażania 4.2. Przykłady algorytmów klasycznych 4.3. Algorytm jako opis przykładowych problemów 4.4. Metody zapisywania algorytmów 4.5. Wybrane techniki projektowania algorytmów i struktur danych: programowanie strukturalne, zstępujące, abstrakcja danych, metoda kolejnych uściśleń 4.6. Rozwiązywanie problemów za pomocą algorytmów 4.7. Algorytm, a program. 4.8. Języki programowania 4.9. Struktura wybranego języka programowania 4.10. Etapy tworzenia programu 4.11. Podstawowe instrukcje, procedury i funkcje w wybranym języku programowania 4.12. Indywidualna i zespołowa realizacja projektów programistycznych w wybranym języku 4.13. Wykorzystanie programowania do rozwiązywania problemów matematycznych i fizycznych 5. Tworzenie własnych projektów za pomocą poznanych technik 5.1. Temat i ogólny zarys prezentacji. 5.2. Przygotowanie materiałów. 5.3. Tworzenie i modyfikacja projektu. 5.4. Publikacja i omówienie prezentacji. Uwagi Program powstał z myślą o uczniach widzących konieczność wykorzystywania techniki komputerowej w różnych dziedzinach życia i ma na celu rozwijanie zainteresowań i możliwości młodzieży. W trakcie realizacji modułu Sieci komputerowe i multimedia proponujemy zwrócić uwagę na umiejętność prawidłowej konfiguracji komputerów pracujących w sieci oraz poszanowanie myśli intelektualnej. Oprócz niewątpliwych korzyści wynikających z pracy w sieci globalnej należy zauważać również niebezpieczeństwa, z którymi może zetknąć się młody człowiek. Moduł Związki interdyscyplinarne informatyki z innymi przedmiotami daje wiele możliwości. Nie są tu określone konkretne tytuły do wykorzystania, ponieważ lista dostępnych programów edukacyjnych wciąż się zmienia. Proponujemy przede wszystkim pracę z arkuszem kalkulacyjnym, który daje możliwość tworzenia wykresów wielorakich funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz badania ich własności, rozwiązywania układów równań, równań kwadratowych i trygonometrycznych, a także rozwiązywania problemów z zakresu arytmetyki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki, których rozwiązanie metodą analityczną byłoby bardzo czasochłonne lub wręcz niemożliwe do zobrazowania. Wśród wielu programów edukacyjnych należy wybrać te umożliwiające symulację zjawisk fizycznych i problemów matematycznych, które ułatwią ich pojęcie i zrozumienie. Tematy realizowane w tym module dostosowujemy do materiału realizowanego w tym czasie na lekcjach matematyki i fizyki. W związku z tym proponujemy rozplanować je w ciągu dwóch lat informatyki. W module Bazy danych proponujemy gromadzenie, przetwarzanie i wyszukiwanie informacji poprzez proste bazy danych. Należy stworzyć sytuacje, w których uczniowie dostrzegać będą potrzebę skorzystania z tej formy przechowywania danych. Niech to będą informacje, z którymi spotykają się w życiu codziennym. Kolejne problemy stawiane przed uczniami mają mobilizować ich do poznawania coraz bardziej zaawansowanych możliwości programu. Algorytmika i programowanie to moduł, w którym uczniowie dostrzegą potrzebę stworzenia własnych rozwiązań dla stawianych przed nimi zadań, poznają techniki projektowania algorytmów oraz podstawy wybranego przez nauczyciela języka programowania. Jest to dobry moment na indywidualną i zespołowa pracę uczniów podczas przygotowywania rozwiązań zadanego problemu oraz dyskusję nad ich różnorodnością i poprawnością. Na zakończenie programu informatyki w Liceum Ogólnokształcącym pozostawiliśmy moduł Tworzenie własnych projektów za pomocą poznanych technik jako podsumowanie pracy uczniów w czasie całego cyklu kształcenia. Proponujemy tu indywidualną lub zespołową pracę uczniów polegającą na samodzielnym wybraniu interesującego ich problemu, znalezieniu i przetworzeniu koniecznych materiałów oraz stworzeniu za pomocą różnych technik prezentacji swojej pracy. Mogą to być procesy i zjawiska, z którymi zetknęli się podczas nauki w szkole lub w życiu codziennym. Należy pamiętać, że nauczyciel służy radą i pomocą podczas całego procesu realizacji projektu. Mamy nadzieję, że tak skonstruowany program pozwoli na wykształcenie umiejętności posługiwania się w sposób świadomy techniką komputerową w różnych sytuacjach, wykształci potrzebę poznawania i zrozumienia zjawisk oraz kreatywność i otwartość młodego człowieka na nowe rozwiązania. |
Opracowanie: mgr Halina Nita
mgr Katarzyna Kabzińska