![]() |
![]() |
Katalog Krystyna Zachciał Różne, Artykuły Wystąpienia publiczne dyrektoraWystąpienia publiczne dyrektora"Jednym z najwdzięczniejszych i najbardziej ekscytujących zadań dyrektora szkoły jest nawiązywanie kontaktów ze wszystkimi partnerami szkoły. Od dobrych stosunków z uczniami, rodzicami i nauczycielami zależy klimat szkoły. Od partnerskich kontaktów z władzami lokalnymi, mieszkańcami, ze stowarzyszeniami i związkami zależy reputacja szkoły".* Kontakty publiczne, relacje z otoczeniem, promocja reputacji objaśnia się dzisiaj terminem "public relations". Jednym ze słów kluczy związanym nierozłącznie z public relations jest opinia publiczna. Oddziaływanie na opinię publiczną wymaga m.in. przedstawiania swoich racji w różnorodny sposób. Chciałabym zwrócić uwagę na dwie spośród dziesięciu zasad tworzenia opinii publicznej, na które powołuje się Irena Dzierzgowska: "Deklaracje słowne odnoszą lepszy skutek, gdy przekazuje się odbiorcom informacje pochodzące z rzetelnych źródeł i pozwolą im na samodzielne wyciąganie wniosków...Opinia publiczna, podobnie jak osobista, wypływa z pragnień ludzi." W przełożeniu na szkolną rzeczywistość odniosę się do, zdawałoby się niekoniecznie bardzo ważnych, publicznych wystąpień dyrektora w czasie uroczystości szkolnych i środowiskowych. Moim wystąpieniom publicznym zawsze towarzyszy przesłanie edukacyjne. Nie jest to tylko kilka grzecznościowych słów powitania i powtórzenia celu spotkania, czy mojego przybycia na uroczystość oraz przekazanie okolicznościowych życzeń. Treść swoich wystąpień przygotowuję starannie i dostosowuję do zachodzących potrzeb. Staram się również nie odczytywać ich z kartek. Pozwala to na kontakt wzrokowyz uczestnikami uroczystości i zapewnia zaufanie odbiorców. Oto kilka przykładów fragmentów wystąpień w czasie uroczystości pożegnania absolwentów: "Jesteście jeszcze jak nieoszlifowane diamenty. Dalszy szlif będzie należał już do innych artystów i do każdego z Was. Oby ten przyszły diament był, jak najszlachetniejszy i najpiękniejszy! ...Pamiętajcie, że dorosłe życie wymagać będzie większego zaangażowania, odwagi, samodzielności i bezkompromisowej walki z przejawami zła, obłudy i niepokoju. Stańcie odważnie wobec nowych problemów, podejmijcie godnie każde wezwanie! Nieście dobre imię naszej szkoły i jej Patrona wszędzie tam, gdzie rzuci Was los....Bądźcie dobrymi, prawymi i uczciwymi ludźmi, bo tylko tacy nadają życiu głęboki sens..." / 19.06.1996 r./. "Stoicie dziś na progu: otwierają się przed Wami nowe, jakże obiecujące perspektywy. Choć nie zmienił się geograficzny układ kontynentów, świat zbliżył się na wyciągniecie ręki Za parę lat staniecie się obywatelami zjednoczonej Europy. Już dziś marzycie o tym, by Polska potwierdziła swe miejsce w przyjaznej, bezpiecznej, dynamicznie rozwijającej się Europie Ojczyzn - Wasi rówieśnicy z innych krajów pragną tego samego. To od Was będzie zależało, czy zbudujecie wielką międzynarodową wspólnotę na miarę Waszych marzeń. Stoicie na progu nowego Tysiąclecia. To Wy nadacie kształt dwudziestemu pierwszemu wiekowi, niosącemu tyle zagrożeń - i tak wiele nadziei..." /17.06.1998 r./. "Zakończenie szkoły podstawowej przybliża zakończenie okresu poczucia bezpieczeństwa, poczucia, że wszystko jest w porządku, bo wokół Was są ludzie, którzy zawsze o Was po prostu dbają. To jest cały sztab ludzi: nauczycieli, wychowawców, katechetów rodziców, także starszego pokolenia: Waszych kochanych babć i dziadków. Zaczynacie otwierać się na inny świat - świat dorosłości i ogromnej odpowiedzialności, waszej przede wszystkim. Świat, który się przed Wami otwiera daje nowe możliwości. Te nowe możliwości są ogromną szansą... możecie się rozwijać, rozwijać swoją umysłowość i swoje zainteresowania. W jednoczącej się Europie możecie poznawać nowych ludzi, podróżować, zwiedzać inne kraje. Ale ta szansa może stać się zagrożeniem. Ten właśnie otwarty świat może okazać się dla Was pułapką. Widzimy w przykładach młodzieży, że jest łatwą ofiarą sekt, różnych uzależnień, łatwej kariery za wszelką cenę. Stąd coraz częściej będziecie musieli podejmować decyzje. Będziecie nieustannie porządkować system wartości, wykazywać się umiejętnością łączenia spraw: tradycja i nowoczesność, kariera a uczciwość, dążenie do sukcesu i poczucie moralności. Wiem, że w każdym z Was, choć jesteście bardzo różni, w głębi serca jest pragnienie, żeby budować nowy, lepszy świat. Życzę Wam, żeby to był świat cywilizacji i miłości. Życzę Wam również, byście na swojej drodze życiowej nie byli osamotnieni, żebyście spotykali ludzi, którzy swoją postawą pokażą Wam, że życie dobrą nowiną jest możliwe..." /20.06.2000 r., pożegnanie absolwentów ostatnich klas ósmych/. "Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej wraz z zaświadczeniem wyniku sprawdzianu to pierwsze ważne dokumenty i przepustka do nowej rzeczywistości, do świata wiedzy naukowej, w których będziecie wykazywać się większą samodzielnością i odpowiedzialnością. Będziecie podejmować decyzje dotyczące kolejnych etapów edukacji po to, by aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Przed kilkoma dniami uczestniczyłam w bardzo pięknej lekcji katechezy, podczas której próbowaliście odpowiedzieć na pytanie "jaki ślad chcielibyście pozostawić na ziemi". Życzę Wam, aby Wasze życie było znaczone dobrem, pięknem, wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka, ciągłym doskonaleniem własnej osobowości. Bądźcie zatem "promykami niosącymi ciepło, światło i szczęście"..." /20.06.2002 r./. "Już wkrótce staniecie się obywatelami zjednoczonej Europy, obywatelami, których rodzinne korzenie są tu, w sierakowskiej małej Ojczyźnie. Ta mała Ojczyzna to pierwszy widok za oknem w Waszym domu, pierwsze słowa wypowiedziane przez mamę w języku ojczystym, Waszym języku, pierwsze doświadczenia przyjaźni i miłości, szkolne porażki i sukcesy. To jest skarb wspomnień z dzieciństwa, do którego będziecie powracać w różnych chwilach Waszego życia, zawsze z uczuciem, że wracacie do domu, do samych siebie. Do europejskiego domu nieście przywiązanie do wartości duchowych i rodzinnych, do najlepszych tradycji. Znaczcie w nim swoje miejsce prawdą, dobrem, wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka..." /18.06.2003r./. Inne przykłady: "Szkoła to wychowanie i samowychowanie, to wymagania stawiane sobie. My dorośli członkowie społeczności szkolnej, korzystając z wiedzy i doświadczenia swoich starszych emerytowanych koleżanek i kolegów, staramy się tworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka, staramy się dobrze przygotować je do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich. Wiem, że w procesie nauczania i wychowania oczekiwane efekty zależą w ogromnej mierze od dobrej współpracy wszystkich środowisk odpowiedzialnych za kształtowanie młodego pokolenia. Doceniamy fakt, że Szkoła w wypełnianiu swej misji ma sprzymierzeńca w Kościele. W pracy szkoły przywiązujemy dużą wagę do aktywnej obecności zarówno duchownych jak i świeckich osób Kościoła. Żyjemy w bardzo trudnej rzeczywistości, w której często pojawiają się pytania o to, co najistotniejsze w życiu, o prawdę, o sens. Starając się być dobrymi nauczycielami i uczniami w szkole życia, proszę Dostojnego Gościa o słowa, które będą drogowskazem..." /fragment powitania w szkole księdza biskupa Grzegorza Balcerka w dniu 13.12.2002 r./. "Zapewniam, że każdy występ Orkiestry dostarcza nam wszystkim wzruszeń i niezapomnianych przeżyć. Wzbudza uczucie dumy i radości z osiągnięć naszych dzieci i młodzieży. Mam świadomość, że są one wynikiem długotrwałej i wytężonej pracy. Proszę zatem przyjąć najpiękniejsze życzenia dalszych wspaniałych sukcesów oraz wytrwałości w trudnej codziennej pracy.../ 21.11.2003 r. - gratulacje z okazji 75-lecia działalności Orkiestry Dętej Huty Szkła "Warta"/. "Gdzie słyszysz śpiew, tam wstąp, tam dobrzy ludzie mieszkają, bo wierzaj mi, źli ludzie nigdy nie śpiewają...Wszystkim członkom Chóru życzę, aby podejmowany trud i wysiłek na rzecz pielęgnowania i kontynuowania dzieła poprzedników przynosił wiele osobistej satysfakcji i zadowolenia..." /22.11.2003 roku - fragment życzeń w imieniu społeczności szkolnej z okazji Jubileuszu 90-lecia Chóru parafialnego/. Jest w tych wystąpieniach wiele informacji o pracy wychowawczej szkoły determinowanej zmianami w otaczającym świecie. Staram się pamiętać, że działania "public relations" mają charakter ciągły. Charakter wielu uroczystości zarówno szkolnych, jak i środowiskowych zobowiązuje do podniosłego, czasem patetycznego tonu. Zawsze jednak dbam o uczciwy i wiarygodny sposób komunikowania się z otoczeniem, o rzetelny przekaz tego , co ważne dla mnie i dla moich pracowników, których reprezentuję. * Irena Dzierzgowska - Nowa szkoła "Skuteczne zarządzanie 2003", Sieraków, listopad 2003r.
Opracowanie: Krystyna Zachciał Wyświetleń: 814
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |