Katalog Elżbieta Szczupak Język polski, Konspekty Konspekt zajęć języka polskiego realizujących treści ścieżki regionalnej oraz czytelniczej i medialnejKONSPEKT ZAJĘĆ REALIZUJĄCYCH TREŚCI ŚCIEŻKI REGIONALNEJ ORAZ CZYTELNICZEJ I MEDIALNEJDwugodzinne zajęcia mogą być zrealizowane podczas lekcji języka polskiego lub oddzielnych godzin przeznaczonych na realizację treści ścieżki regionalnej lub czytelniczej i medialnej.Cele operacyjne: Uczeń zna: - podstawowe fakty z życia Władysława Rawicza - związki postaci Władysława Rawicza z Grochowem - schemat wyszukiwania informacji w bibliotece szkolnej Uczeń potrafi: - posługiwać się wydawnictwami informacyjnymi - dokonać selekcji wiadomości - wykorzystać zdobywane informacje w czasie przygotowywania wypowiedzi pisemnej - samodzielnie zredagować życiorys w formie CV Uczeń rozumie: - potrzebę rozwijania wiedzy o historii regionu Metody i formy pracy: praca grupowa, praca indywidualna, ćwiczenia redakcyjne, ćwiczenia z różnymi źródłami informacji, inscenizacja Pomoce dydaktyczne: katalogi biblioteczne, kartoteki biblioteczne, encyklopedie i słowniki biograficzne, artykuł A. Kołodziejczyka "Władysław Rawicz - naczelnik cywilny województwa podlaskiego" (w: "Powstanie styczniowe na Podlasiu". Praca zbiorowa pod redakcją A. Kołodziejczyka. Węgrów - Warszawa 1994), karty pracy Tok zajęć: 1. Wymień najbardziej znanych ludzi pochodzących z twojego regionu. - elementy dyskusji. 2. Zapoznanie z postacią, której poświęcona będzie lekcja - podanie i zapisanie tematu lekcji. 3. Co wiecie o postaci Władysława Rawicza? - wypisanie na tablicy znanych uczniom faktów dotyczących wyżej wymienionej postaci. 4. Przypomnienie wiadomości dotyczących zasad pisania życiorysu - wypowiedzi uczniów korygowane i uzupełniane przez nauczyciela lub ciche czytanie przez uczniów informacji ze strony 226-231 podręcznika (Orłowa Krystyna, Synowiec Helena " Język ojczysty. Podręcznik do kształcenia językowego klasy drugiej gimnazjum". WSiP, Warszawa 2000). 5. Wyliczenie przez uczniów stałych elementów życiorysu. 6. Podział klasy na czteroosobowe grupy. Każda z nich dostaje na kartkach polecenie: Spośród materiałów zgromadzonych w szkolnej bibliotece zbierzcie informacje, które będą Wam przydatne do napisania CV Władysława Rawicza. A. Wymieńcie źródła informacji, których korzystaliście. B. Opiszcie, jak po kolei wyszukiwaliście dane. C. Wpiszcie zdobyte przez siebie informacje do schematu CV. (Uwaga: schemat CV można rozdać już przygotowany lub zobowiązać uczniów do samodzielnego napisania lub wyszukania). 7. Sprawdzenie efektów pracy uczniów. Wspólne stworzenie na tablicy schematu wyszukiwania informacji w bibliotece szkolnej. 8. Elementy inscenizacji: A. Ponowny podział na grupy. B. Wyobraź sobie, że znajdujesz się w nieistniejącym już dworku W. Rawicza w Grochowie. Spróbuj w formie inscenizacji przedstawić scenkę z tego miejsca, rozgrywającą się w czasie, gdy zamieszkiwał tam W. Rawicz. 9. Praca domowa. Zbierz informacje na temat, czy mieszkańcy regionu uhonorowali pamięć o W. Rawiczu? Jeśli tak, to w jaki sposób? (szkoły, miejsca pamięci, ulice, instytucje noszące jego imię, wiersze, szkice, utwory dotyczące jego osoby itp.)
Opracowanie: Elżbieta Szczupak Wyświetleń: 2420
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |