Katalog Anna Daniluk Ekonomia, Scenariusze Skutki bezrobociaBezrobocie - problem Rządu i KowalskiegoScenariusz lekcjiCel główny: 1. Kształtowanie umiejętności analizy i oceniania faktów oraz wyrażania opinii. 2. Wpływ utraty pracy na życie człowieka. Cele operacyjne: Uczeń: - określa i analizuje pozytywne i negatywne skutki utraty pracy - wymienia metody aktywne i pasywne walki z bezrobociem stosowane przez państwo i określa ich skuteczność - wymieni instytucje zajmujące się poradnictwem zawodowym Metody: - studium przypadku - praca w grupie - mapa mentalna - burza mózgów Środki dydaktyczne: - tekst autorski "Bezrobocie w domu pana X" - zadania do tekstu - karta pracy - arkusze papieru, flamastry - foliogramy Czas: 1 godzina lekcyjna Przebieg lekcji I. Część wstępna: 1. Czynności porządkowo-organizacyjne. 2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Następnie uczniowie przypominają z poprzedniej lekcji jakie znają rodzaje bezrobocia. 3. Nauczyciel krótko wprowadza do nowego tematu - podaje problem: Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się różnymi aspektami utraty pracy. Nasz główny problem to określenie skutków bezrobocia dla samego bezrobotnego, jego rodziny, społeczności lokalnych i kraju. Uczniowie pracować będą w oparciu o krótką historię rodziny X dotkniętej problemem bezrobocia. Następnie uzupełnią karty pracy. II. Część główna: 4. Uczniowie otrzymują materiały pomocnicze (załączniki 1, 2). 5. Uczniowie pracują w grupach i uzupełniają karty pracy. 6. Liderzy zespołów dokonują prezentacji wyników pracy swojej grupy. 7. Uczniowie zbierają informacje i dokonują wyodrębnienia skutków bezrobocia: a) społeczno-ekonomicznych i psychologicznych b) negatywnych i pozytywnych Wyniki zostają przedstawione na dwóch arkuszach zbiorczych, przy czym grupa I i II przedstawiają tylko skutki społeczno-ekonomiczne, zaś III i IV - skutki psychologiczne (grupy wzajemnie się uzupełniają). Nauczyciel spodziewa się, że niektóre skutki zostaną przez uczniów zakwalifikowane zarówno do ekonomicznych jak i społecznych, co nie powinno być traktowane jako błąd. 8. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów prezentując foliogram (załącznik nr 3), przedstawiający różne aspekty utraty pracy (społeczne, ekonomiczne i psychologiczne oraz negatywne i pozytywne). 9. Kolejnym zadaniem dla uczniów jest zastanowienie się jakie znają formy pomocy przysługujące osobom bezrobotnym. Mogą to być następujące odpowiedzi: - zasiłki dla bezrobotnych - zasiłki przedemerytalne - kursy - poradnictwo zawodowe - prace interwencyjne Pomysły uczniów są zapisywane na tablicy. 10. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, prezentując na foliogramie instrumenty aktywne i pasywne stosowane przez państwo na rynku pracy (załącznik nr 4). 11. Nauczyciel objaśnia na czym polegają różnice między polityką pasywną a aktywną stosowaną przez państwo. a) polityka pasywna - subsydiowanie bezrobocia czyli łagodzenie jego negatywnych skutków; taką pomoc kieruje się do ludzi bezpośrednio dotkniętych bezrobociem; b) polityka aktywna - subsydiowanie zatrudnienia prowadzące do ograniczenia bezrobocia; posiada znacznie więcej instrumentów. III. Część końcowa: 12. Uczniowie podsumowują wyniki swojej pracy i w zeszytach zapisują wnioski: - skutki bezrobocia mogą być bardzo dotkliwe zarówno dla poszczególnych jednostek, ich rodzin, ale również dla całego kraju - bezrobocie obok skutków negatywnych niesie ze sobą również aspekty pozytywne - programy podejmowane przez państwo powinny być wykorzystywane głównie w celu podnoszenia mobilności zasobów pracy i zdolności do zatrudnienia bezrobotnych, a nie do bezpośredniego tworzenia najczęściej krótkotrwałych miejsc pracy. 13. Praca domowa: Korzystając z dowolnych źródeł wypisz instytucje zajmujące się poradnictwem zawodowym w twoim mieście (załącznik 5). Literatura: 1. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000 2. Z. Czaińska, Z. Wojtkowicz, Aktywne metody w edukacji geograficznej cz. I i II, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999 3. Z. Dach, Ekonomiczo-społeczne skutki bezrobocia. Praca i zabezpieczenie społeczne nr 2 z 1993 4. Z. Dach, Bezrobocie w okresie przemian systemowych gospodarki polskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Kraków 1993 5. Społeczno-ekonomiczne położenie bezrobotnych, Raport z badania modułowego przeprowadzonego w sierpniu 1993 r. w ramach Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, GUS, Warszawa 1994 ZAŁĄCZNIK 1 Tekst "Bezrobocie w domu pana X" Rodzina państwa X składa się z czterech osób: pan X, pani X oraz ich syna i córki. Rodzina cieszyła się dobrym zdrowiem, pan X od wielu lat miał ciepłą posadkę w państwowym przedsiębiorstwie, pani X zaś zajmowała się domem. Pan X jeździł do pracy samochodem. Tegoroczne wakacje państwo X zamierzali spędzić nad Bałtykiem. Za dobre oceny na świadectwie pan X obiecał swojemu synowi nowy rower górski. Córka państwa X to urodzona tancerka i rodzice posyłali ją na prywatne lekcje tańca aby mogła rozwijać swój talent. Pani X w wolnym czasie oddawała się swojemu hobby - oglądaniu seriali. Tymczasem w styczniu stało się coś nieoczekiwanego, co zburzyło spokojny żywot rodziny. Przedsiębiorstwo, w którym był zatrudniony pan X zbankrutowało. Pan X rozpoczął poszukiwania nowej pracy, ale okazało się, że jego kwalifikacje i umiejętności trochę się zdezaktualizowały. Nie potrafił on obsługiwać komputera, nie znał języków obcych, okazał się mało kreatywny. Pan X otrzymał zasiłek dla bezrobotnych, ale rodzina zmuszona była do znacznego ograniczenia swoich wydatków. Pani X również rozpoczęła starania o pracę, jednak bezskuteczne. Po trzech miesiącach okazało się, że trzeba rozstać się z samochodem. Perspektywa spędzenia wakacji nad morzem oddaliła się, podobnie jak nowy rower. Skromne zapasy gotówki na koncie topniały w zastraszającym tempie i państwo X często zmuszeni byli do pożyczania pieniędzy od rodziny i znajomych. Pan X stawał się coraz bardziej przygnębiony i popadł w depresję. Stało się to jedną z przyczyn częstych awantur między małżonkami. Córka państwa X musiała zrezygnować z płatnych lekcji tańca, zaś syn, który nostalgią spoglądał na kolegów pędzących na swoich "góralach", postanowił wziąć sprawy we własne ręce. Znalazł dorywczą pracę na pobliskiej myjni samochodowej, a zarobione pieniądze skrupulatnie liczył i odkładał na upragniony rower. W rodzinie, na domiar złego, rozchorowała się córka i konieczne stało się leczenie w prywatnej klinice, na co jednak rodziny nie było stać. Jedynie pani X trzymała się dzielnie w tej trudnej sytuacji. Zapisała się na kurs informatyczny organizowany w Urzędzie Pracy. Wieczorami zaś zaczęła odświeżać swój angielski. ZAŁĄCZNIK 2 Karta pracy - zadania do tekstu 1. Określ skutki utraty pracy przez pana X dla każdego członka rodziny: a) pan X .................................................................................. b) pani X ................................................................................... c) syn ................................................................................... d) córka ................................................................................... e) rodzina ................................................................................... 2. Spośród wymienionych skutków utraty pracy podkreśl: a) kolorem zielonym - pozytywne b) kolorem czerwonym - negatywne 3. Jaki możesz wyciągnąć wniosek? ........................................................................................ 4. Zakwalifikuj skutki negatywne do podanych niżej grup: a) Społeczno-ekonomiczne: ................................................................................... ............................................................................................. ....................................................................................... b) psychologiczne. ............................................................. ............................................................................................ 5. Na załączonym arkuszu przedstaw w formie plakatu: a) grupa I i II - skutki społeczno-ekonomiczne b) grupa III i IV - skutki psychologiczne 6. Jakie inne skutki, oprócz tych ukazanych w tekście, niesie ze sobą bezrobocie? ZAŁĄCZNIK 3 Skutki bezrobocia A) SPOŁECZNE: - pogorszenie warunków życia, ograniczenie konsumpcji gł. wydatków na żywność, odzież, obuwie, leki, kształcenie, kulturę, rekreację; - napięcia społeczne; - patologie społeczne: alkoholizm, nikotynizm, narkomania, prostytucja, przestępstwa kryminalne; - zmniejszenie aktywności społeczności lokalnych; - izolacja społeczna, zanik kontaktów społecznych B) EKONOMICZNE: - mniejsze wpłaty do budżetu z tytułu podatków; - większe koszty ponoszone przez państwo na rzecz przeciwdziałania bezrobociu; - bezrobotni nie tworzą PKB, ale biorą udział w jego podziale; - zahamowanie rozwoju gospodarczego; - bezrobotni są słabymi konsumentami; - spadek popytu na dobra i usługi C) PSYCHOLOGICZNE: - niepokój, obawa o los własny i rodziny; - apatia; - frustracje, stres; - poczucie braku bezpieczeństwa i chęci do życia; - osamotnienie; - bezradność; - utrata zaufania do siebie; - niska samoocena; - zaburzenia psychiczne; - samobójstwa; - wzmożona zachorowalność; - spadek kondycji intelektualnej i duchowej Skutki pozytywne: - racjonalizacja zatrudnienia, - podnoszenie kwalifikacji zawodowych, - realokacja siły roboczej, - efektywne obsadzanie stanowisk pracy, - wzrost dyscypliny pracy i szacunku dla pracy, - zahamowanie nadmiernego wzrostu płac ZAŁĄCZNIK 4 Polityka aktywna i pasywna państwa na rynku pracy
ZAŁĄCZNIK 5 Poradnictwo zawodowe: 1. Informatory dla bezrobotnych Krajowego Urzędu Pracy: a) "Indywidualny plan działania - poradnik dla absolwenta 2002". b) "Telepraca - Rynek pracy bez barier" - informator. c) "Pilotażowy program celowy wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych w poszukiwanych innowacyjnych zawodach wykorzystujących techniki informatyczne - Tworzenie stanowisk pracy" - ulotka. 2. Regionalne Centrum Szkoleniowe, Białystok, ul. Spółdzielcza 8 3. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, ul. Świętego Rocha 13/15 4. Krajowy Urząd Pracy - Departament Informacji o Rynku Pracy (m.in. Program "Pierwsza Praca" dla tegorocznych absolwentów szkół wszystkich szczebli ponad gimnazjalnych). 5. Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego, Białystok, ul. Starobojarska 15. 6. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, ul. Nowogrodzka 1/3. Opracowanie: Anna Daniluk Wyświetleń: 8272
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |