![]() |
![]() |
Katalog Zuzanna Lach Przyroda, Różne Kontynenty i oceany na ZiemiSCENARIUSZE LEKCJI - Przyroda w kl. VITemat: Kontynenty i oceany na Ziemi1 godz. lekcyjna Zakres treści: - nazwy kontynentów i oceanów, - położenie kontynentów i oceanów na mapie oraz globusie, - odkrycie Ameryki przez Kolumba. Cele lekcji: Wiadomości - uczeń: - wyjaśnia pojęcia: kontynent, ocean, - wymienia nazwy kontynentów i oceanów na Ziemi, - wymienia oceany i kontynenty od największego do najmniejszego, - wie kim był Krzysztof Kolumb i czego dokonał. Umiejętności - uczeń: - pokazuje na mapie oraz globusie kontynenty i oceany, - posługuje się różnymi źródłami informacji przyrodniczej, - pokazuje na mapie trasę pierwszej wyprawy Krzysztofa Kolumba, - pokazuje na mapie wyspy odkryte przez Krzysztofa Kolumba. Postawy - uczeń: - pracuje z zaangażowaniem na lekcji, - dostrzega znaczenie wypraw Krzysztofa Kolumba i jego odkryć w dziejach ludzkości. Metody pracy: praca z mapą, globusem, encyklopedią multimedialną, podręcznikiem, burza mózgów, praca w grupach. Formy pracy: indywidualna, grupowa. Środki dydaktyczne: globusy, mapa świata, mapa odkryć geograficznych, atlasy, podręcznik, encyklopedie multimedialne, ksero mapki świata dla każdego ucznia. Przebieg lekcji: I. Faza wstępna: 1. Sprawy organizacyjno - porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu przez przypomnienie wiadomości dotyczących kształtu Ziemi. II. Faza realizacji: 1. Korzystając z globusa i mapy świata, uczniowie określają, czy na Ziemi jest więcej wody czy lądu? 2. Uczniowie odszukują i wskazują na globusach i mapach w atlasach półkule: północną i południową oraz wschodnią i zachodnią. 3. Następnie odpowiadają na pytanie: Na której z półkul jest więcej kontynentów, a na której oceanów? 4. Uczniowie wskazują na mapie kontynenty i określają ich położenie na półkulach N S oraz E W. 5. Dzieci porządkują kontynenty według wielkości oraz pokazują je na mapie od największego do najmniejszego ( wykorzystanie encyklopedii multimedialnej). 6. Metodą burzy mózgów ustalamy, co to jest kontynent. Porównujemy z definicją ze Szkolnego słownika geograficznego lub innego źródła. 7. Uczniowie wskazują na mapie i globusie oceany i odczytują ich nazwy (zwracamy uwagę na poprawność pokazania na mapie Oceany Spokojnego). 8. Dzieci porządkują oceany według wielkości i wskazują je na mapie od najmniejszego do największego. 9. Wspólnie ustalamy, co to jest ocean ( jak w punkcie 6. lub przez odczytanie określenia z dostępnego źródła). 10. Dzielimy uczniów na trzy zespoły. Zespoły przygotowują odpowiedzi na następujące pytania: I - Kim był Krzysztof Kolumb i w jakim celu zorganizował swoją pierwszą wyprawę? II - Wskaż na mapie oraz krótko opisz trasę pierwszej wyprawy Krzysztofa Kolumba. III - Jakie było znaczenie odkrycia "Nowego Świata" przez Krzysztofa Kolumba? 11. Sprawozdawcy poszczególnych grup dokonują prezentacji przygotowanych odpowiedzi. III. Faza podsumowująca: 1. Ocena pracy uczniów. 2. Podanie pracy domowej: Zaznacz na mapie świata trasę wyprawy Krzysztofa Kolumba z 1492 roku (uczniowie otrzymują do wklejenia do zeszytu mapki).
Opracowanie: mgr inż. Zuzanna Lach Wyświetleń: 7174
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |