Katalog Małgorzata Malicka Uroczystości, Scenariusze Scenariusze zajęć intergracyjnychScenariusze zajęć intergracyjnychRodzina i przedszkole są najważniejszym środowiskiem wychowawczym małego dziecka. Przedszkole, choć z założenia jest instytucją otwartą, to w praktyce bywa różnie. W naszym przedszkolu staramy się umożliwiać kontakty z nami, jak i z całymi rodzinami. Rodzice powinni mieć prawo uczestnictwa w wydarzeniach przedszkola. Powinni współuczestniczyć w ustalaniu najkorzystniejszych dla dziecka form kontaktów. Postarajmy się, aby tak faktycznie było otwierając szeroko drzwi przedszkola.Wspólne obchodzenie uroczystości stanowi jedną z ważniejszych form współpracy z rodzicami i najbliższą rodziną dziecka. Doświadczenie wielu lat wskazuje na ogromne zapotrzebowania na takie spotkania. W naszym przedszkolu takie spotkania rodzinne to już tradycja. W roku szkolnym 2002/2003 odbyły się już uroczystości: - "Ognisko integrujące" - wrzesień 2002 r. - "Pasowanie na przedszkolaka" - październik 2002 r. - "Spotkanie wigilijne" - grudzień 2002 r. - "Dzień Babci i Dziadka" - styczeń 2003 r. - "Bal karnawałowy" - luty 2003 r. Planujemy jeszcze "Piknik sportowy - Mamo, Tato, baw się z nami." SCENARIUSZ SPOTKANIA INTEGRACYJNEGO - "OGNISKO RODZINNE" Cele ogólne: 1. Wzmacnianie więzi emocjonalnej w interakcji rodzic - dziecko - nauczyciel poprzez wytworzenie pogodnego nastroju przy wspólnych ogniskowych zabawach. 2. Rozwijanie koleżeńskości, przyjaźni, oznak dobrego przedszkolaka. Dziecko potrafi: - określić swój nastrój, - nawiązać kontakt z nowopoznaną osobą, - ostrożnie zachować się przy palącym się ognisku, - nawiązać wspólny kontakt z rówieśnikami, dorosłymi i nauczycielem. Pomoce: muzyka, gitara, kiełbaski, ziemniaki Miejsce spotkania: ogród przedszkolny. Osoba prowadząca: nauczyciele, osoby wspomagające. Osoby uczestniczące: zaproszeni goście. Przebieg spotkania: 1. Powitanie wszystkich. 2. Zaproszenie do utworzenia wspólnego kręgu wobec ogniska i przesłanie "iskierki przyjaźni". 3. Rozpalenie ogniska (zagadka - dzieci odgadują). 4. Wspólny śpiew "Płonie ognisko". 5. Spontaniczne zabawy dzieci z udziałem rodziców. - "Tu zabawa ogniskowa" - "Żabki" - "Ślimak" - "Papużka" - "Myczitanga" 6. Pieczenie kiełbasek i wspólna konsumpcja. 7. Pożegnanie przy wspólnej piosence "Ogniska już dogasa blask". SCENARIUSZ PASOWANIA NA PRZEDSZKOLAKA Temat: Uroczyste przyjęcie dzieci w grono przedszkolaków - pasowanie. Cele główne: - bycie w grupie, - uświadomienie potrzeby tworzenia praw i obowiązków. Dziecko potrafi: - porozumiewać z innymi, - żyć zgodnie w grupie i szanować się wzajemnie, - przestrzegać i przystosować się odpowiednio do przyjętych reguł. Przebieg zajęć: 1. Powitanie dzieci i ich rodziców, zaproszenie do udziału w uroczystości. 2. Odśpiewanie hymnu "Nasze przedszkole" przez wszystkich uczestników. 3. Złożenie przez dzieci ślubowania. Tekst przyrzeczenia: "Dzisiaj nadszedł wielki czas! Wszystkie "Muchomorki", "Skrzaty", "Leśne Duszki" ślubują wraz: - być dzielnym przedszkolakiem, - zjadać wszystko do ostatniego okruszka, - być miłym dla kolegów i koleżanek, - szanować zabawki, - śpiewać i tańczyć, kiedy gra muzyka, - dbać o dobre imię "przedszkolnej rodzinki" - poznawać świat ze wszystkich stron". Ślubujemy 4. Pasowanie przez Panią Dyrektor każdego przedszkolna oraz wręczenie pamiątkowego dyplomu "pasowanie na przedszkolaka". 5. Występy artystyczne w wykonaniu dzieci: - wiersz "Wspomnienia z wakacji", - piosenka "Kolorowe kredki", - wiersz "Nowy elementarz", - piosenka "Przedszkole - drugi dom", - wiersz "Nasze przedszkole" - taniec przy piosence "Wiewióreczka", - piosenka "Leśne duszki", - taniec "Poleczka". 6. Zakończenie uroczystości pamiątkowym, grupowym zdjęciem oraz nagraniem na kasetę video. SCENARIUSZ Z PRZEBIEGU "SPOTKANIA WIGILIJNEGO" W GRUPIE DZIECI 3 - 4 -LETNICH" Cel ogólny: - nawiązanie do tradycji rodzinnych - wigilia, - integrowanie się z rodzicami i dziećmi, - wyrabianie u dzieci postawy współgospodarza sali. Dziecko potrafi: - zna tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia, - zaprezentować swoje umiejętności artystyczne na forum zaproszonych gości, - wykonać elementy dekoracyjne - ozdoby choinkowe. Przebieg zajęć: 1. Powitanie rodziców i zgromadzonych gości. 2. Jasełka w wykonaniu dzieci. 3. Przybycie Mikołaja. 4. Wysłuchanie części artystycznej: - kolęda "Dzisiaj w Betlejem", - piosenka "Zima zła", - wiersz "Dobre serduszko", - piosenka "Zielony gość", - wiersz "Święty Mikołaj", - piosenka "Mikołaj jedzie samochodem". 5. Wspólne dzielenie się opłatkiem. 6. Zabawa z Mikołajem. 7. Rozdawanie prezentów. 8. Słodki poczęstunek - rozmowy, śpiewanie kolęd. 9. Pożegnanie dzieci i pozostałych gości. SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA Cel ogólny: - wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości, - udział dzieci w planowaniu i organizacji uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, - wyrabianie szacunku do osób starszych. Dziecko potrafi: - zaprezentować własne umiejętności wokalne, recytatorskie i artystyczne (piosenki, wiersze), - samodzielnie wykonać drobne prezenty i zaproszenia na uroczystość przedszkolną dla Babci i Dziadka. Przebieg spotkania: 1. Wspólnie z dziećmi przygotowanie sali na przyjęcie gości: porządkowanie półek, dekorowanie ścian. 2. Powitanie gości przez nauczycieli i dzieci. 3. Przedstawienie przez dzieci programu słowno - muzycznego - powitanie "Witaj Babciu, witaj Dziadku", - inscenizacja "Dla babci" - piosenka "wzięła Babcia srebrne druty" - inscenizacja "Dla dziadka", - piosenka "Dla Babci", - wiersz "Wszystko dla Babci", - życzenia dla Babci i Dziadka, - piosenka "Zima zła", - Piosenka "Jagódki" - Taniec "Siedmiokroczek". 4. Wręczenie Babciom i Dziadkom prezentów wykonanych przez dzieci. 5. Wspólny poczęstunek. 6. Konkursy: - odgadywanie przez dziadków wnuczków, - taniec z balonami, - rzuty piłeczek do kosza, - zagadki o babci i dziadku (wypowiedz nagrane na taśmę magnetofonową), - rozpoznawanie przez dziadka babci. 7. Wspólna zabawa przy piosenkach: - "Nie chcę Cię" - "Dwóm tańczyć się zachciało" - "Kaczuszki" 8. Pożegnanie przybyłych gości. SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI BAL KARNAWAŁOWY W LUTYM 2003 r. Przebieg balu: 1. Barwny korowód przy muzyce. 2. "Prezentacja strojów" - dzieci kolejno prezentują swój strój, mówiąc za kogo, ewentualnie za co są przebrane. Nagradzanie dzieci brawami. 3. Zabawy przy muzyce. 4. Konkurs "krzesła" - przy dźwiękach muzyki dzieci chodzą dookoła krzeseł ustawionych w środku sali, przy czym zawsze mamy o jedno krzesło mniej w stosunku do osób uczestniczących w zabawie. - "Taniec z balonem", - "Taniec na gazecie". 5. Powracamy do zabawy i uczymy "Makareny" Tańczymy i śpiewamy - "Kaczuszki", - "Lambada", - "Balonik". 6. Zabawa w "Pociąg" po całym terenie przedszkola. 7. Wspólna zabawa z rodzicami przy znanych piosenkach.
Opracowanie: Małgorzata Malicka Wyświetleń: 6252
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |