AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Gankowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Nasze przyjaźnie. Tworzenie i utrwalanie związków przyjacielskich. Cechy dobrego przyjaciela

- n +

Nasze przyjaźnie. Tworzenie i utrwalanie związków przyjacielskich. Cechy dobrego przyjaciela.

Scenariusz zajęć lekcji wychowawczej.
Cykl tematyczny dotyczący przyjaźni.

Wprowadzenie:

Helena Bechlerowa
WE DWÓCH

Dobrze w dużej być gromadzie,
ale czasem
jeszcze lepiej we dwóch tylko
iść zielonym lasem.

We dwóch szukać, gdzie najwięcej
jagód rośnie,
albo spotkać wiewióreczkę
gdzieś na sośnie.

I oglądać razem złoty
pancerz żuka,
razem zgadnąć, w której stronie
dzięcioł stuka.

W trawie usiąść, gdzie zielony
cień się ściele,
i rozmawiać, jak przyjaciel
z przyjacielem.

Cele: Właściwe rozumienie pojęcia przyjaźni, jako pozytywnego i mocnego związku uczuciowego między ludźmi, mającego wpływ na życie każdego w asepekcie społecznym i psychicznym.

Czas: 2 godz. lekcyjne
Metody: burza mózgów, rozmowa w kręgu, drama.
Materiały: papier pakowy, mazaki, znaczki uśmiechniętej i smutnej buźki.

Przebieg zajęć:

I część
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel nawiązuje kontakt wizualny z każdym uczniem. Następnie pyta o samopoczucie uczniów, stan umysłu i ciała.
Czy są gotowi do zajęć.
Można poprosić o "rundkę", tak aby każdy mógł się wypowiedzieć. Jeśli uczeń nie chce odpowiadać nie zmuszamy go.
Po stwierdzeniu gotowości do zajęć prosimy, aby uczniowie zastanowili się i odpowiedzieli co kojarzy im się ze słowem "przyjaźń".
Uczniowie wypowiadają swoje spostrzeżenia, a nauczyciel ciągle utrzymuje
z nimi kontakt wzrokowy.

II część
Rozmowa w kręgu o przyjaźniach uczniów:
- Jak do nich doszło?
- Co wpłynęło na to, że wybrali właściwie takiego przyjaciela?
- Jakie przeżywają uczucia w tych związkach przyjacielskich?
- Czy mają przyjaciela w swojej klasie.

Uczniowie wypowiadają się swobodnie, nauczyciel przyjmuje wszystkie wypowiedzi, nie wolno oceniać i krytykować. Akceptujemy każdą formę myślenia i wypowiadania tych myśli.

III część
Zastanówcie się i spróbujmy określić jakie cechy, umiejętności i sposoby zachowania utrwalają związki przyjacielskie?
Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia na papierze pakowym.
Cechy



 
Umiejętności



 
Sposoby zachowania się



 


IV część
Spróbujmy przedstawić scenką taką sytuację, która umacnia związek przyjacielski.
Uczniowie mogą sami zaproponować taką sytuację lub nauczyciel może podać jakąś propozycję.
Po odegraniu scenki należy zapytać o odczucia dzieci odgrywających poszczególne role i odczucia widzów.

V część
Spróbujmy wypisać cechy dobrego przyjaciela
Na papierze pakowym pod hasłem "Cechy dobrego przyjaciela" uczniowie mazakami wypisują swoje spostrzeżenia. Arkusz powinien być umieszczony na tablicy informacyjnej przez pewien czas.

Ewaluacja:
- Jak się czujecie po dzisiejszych zajęciach?
- Z czym wychodzicie?
- Czego nauczyliście się lub dowiedzieliście się?
- Czy jesteście zadowoleni? (należy wybrać odpowiednią buźka).
   
Podziękowanie uczniom za aktywną pracę i ciekawe wypowiedzi.

Opracowanie: mgr Alicja Gankowska
nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowcu Świętokrzyskim

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5412


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.