Katalog

Urszula Pastusiak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Nasza choinka" - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI DO BLOKU TEMATYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ - ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA

TEMAT BLOKU: Święta Bożego Narodzenia.

TEMAT DNIA: Nasza choinka.

- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów bożonarodzeniowych w mojej rodzinie.
- Opis bombki choinkowej na podstawie bezpośredniej obserwacji.
- Dodawanie i odejmowanie liczb sposobem pisemnym - rozwiązywanie zadań z treścią.
- Projektowanie i ozdabianie bombki choinkowej.
- Znaczenie lasu - jego ochrona.

CELE:
Uczeń potrafi:

- swobodnie wypowiadać się na określony temat na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń,
- rozpoznawać rzeczowniki i przymiotniki,
- zredagować opis bombki na podstawie planu,
- dodawać i odejmować pisemnie w zakresie 1000,
- rozwiązywać zadania z treścią,
- zaśpiewać piosenkę pt. "Zielony gość",
- realizować ruchem treść piosenki,
- zaprojektować kształt bombki choinkowej,
- wykorzystać w pracy plastycznej własne pomysły,
- zrozumieć potrzebę ochrony lasu,
- współdziałać w grupie i realizować jej zamierzenia,
- odegrać scenkę.

FORMY ORGANIZACJI ZAJĘĆ:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.

METODY:
- oglądowa - pokaz,
- słowna - rozmowa,
- praktycznego działania - zadań stawianych do wykonania,
- aktywizująca - grupowego planowania, podejmowania decyzji, myślenia twórczego, zabawowa, dywanika, scenka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- wiersz T. Chudego pt. "Idą święta",
- ozdoby choinkowe,
- kartony do zaprojektowania bombek,
- tekst opisu pt. "Bombka",
- paski kolorowego papieru,
-- tekst piosenki pt. "Zielony gość",
- zadania matematyczne na kartonach w kształcie bombek.

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Wprowadzenie - powitanie (krąg).
Witam wszystkich, którzy mają np. dobry humor...

2. Nawiązanie do tematu zajęć poprzez wysłuchanie wiersza pt. "Idą święta" T. Chudego (załącznik nr 1) - rozmowa na temat treści wiersza. O jakich świętach jest mowa w wierszu? (O świętach Bożego Narodzenia)

3. Zabawa w skojarzenia.
Dzieci w określonym tempie i rytmie podają wyrazy kojarzące się im ze świętami Bożego Narodzenia.

4. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat świąt Bożego Narodzenia w swoich rodzinach.

5. Wspólne ubieranie klasowej choinki z wykorzystaniem ozdób choinkowych wykonanych na wcześniejszych zajęciach.
Zabawa: Co zawiesisz na choince.
(Nazywanie ozdób choinkowych za pomocą rzeczownika i przymiotnika. Unikanie powtórzeń.)
np.: Zawieszam zieloną bombkę.
Wieszam grubego bałwanka.
Przyczepiam błyszczącą gwiazdkę.

II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

6. Pogadanka na temat: Jak powstają bombki? (załącznik nr 2)

7. Zapoznanie z tematem plastycznym. Podział dzieci na grupy (odliczanie do pięciu).

Uczniowie wykonują w grupach projekt bombki choinkowej na kartonach.
- rysowanie kształtu bombki
- wycinanie bombki
- ozdabianie bombki
- prezentacja prac w grupach.

8. Czytanie tekstu pt. "Bombki" przez nauczyciela. (załącznik nr 3)
Uczniowie mają zapamiętać następujące wyrazy:
dziewczynki - rzeczowniki
chłopcy - przymiotniki
Jak nazywa się odczytany tekst? (opis)

9. Praca w grupach.
Uczniowie mają za zadanie opisać wykonaną bombkę choinkową na podstawie otrzymanego planu (załącznik nr 4). Uczniowie na kolorowych paskach papieru opisują bombkę - dywanik. Odczytanie i korekta prac.

10. Przepisywanie opisu bombki do zeszytu.

11. Zabawa z piosenką pt. "Zielony gość".
Dzieci swobodnie interpretują ruchem treść piosenki (załącznik nr 5).

12. Praca indywidualna - rozwiązywanie zadań z treścią (załącznik nr 6).
Każde dziecko otrzymuje treść zadań na kartonach w kształcie bombek. Zadania wklejają do zeszytu i wykonują obliczenia. Następnie uczniowie czytają treść zadań i przedstawiają rozwiązania. Korekta i ocena prac.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

Powrót do kręgu. Rozmowa o naszej klasowej choince. Jaka jest nasza choinka? Nasza choinka jest sztuczna. Kupując sztuczne choinki chronimy lasy. Wyobraźcie sobie, że jesteście choinkami i ułóżcie swoje prośby do ludzi w formie zdań rozkazujących
np.:
Kupuj tylko choinki ze specjalnej plantacji!
Nie wycinaj mnie, bo dostarczam ci tlenu!

Na zakończenie uczniowie śpiewają piosenkę pt. "Zielony gość" oraz dekorują klasę pracami wykonanymi w trakcie zajęć.

Załącznik nr 1

"Idą święta"

Zawsze tak samo
grudniową porą
idą do nas święta.

Już się stoły niecierpliwią,
już świerk przystrojony,
już zupa grzybowa
pachnie z daleka.

Jeszcze tylko szukamy
pierwszej gwiazdy na niebie.
Niech jak najprędzej zabłyśnie,
wtedy każde życzenie się spełni.


Załącznik nr 2

"Jak powstają bombki?"

Bombki powstają z długich, szklanych rurek sodowych, dostarczanych z huty szkła. Rurki te są rozgrzewane za pomocą palników gazowych. Płomienie powodują, że szkło staje się miękkie, prawie ciekłe. Osoba zwana "dmuchaczem" dmucha ustami w jeden koniec rurki, a jej drugi rozgrzany koniec przyjmuje kształt kuli - bombki.

Ale nie wszystkie świecidełka są okrągłe. Aby powstały ozdoby innego kształtu, musi najpierw być rysunek przedstawiający np. Mikołaja, aniołka, domek. Potem należy zrobić gipsowy model, a następnie odlew żeliwny, czyli formę. Miękkie szkło wdmuchuje się do formy i pozostawia do zastygnięcia. Przeźroczyste, jak szklanka, bombki poddaje się specjalnej kąpieli. Polega ona na zanurzeniu w dużym naczyniu (wannie) wypełnionym płynem koloru srebrnego. Po tej kąpieli bombki stają się srebrne i błyszczące. Druga kąpiel - to lakierowanie, także poprzez zanurzenie. Posrebrzone i polakierowane bombki trafiają do dekoratorni. Tutaj znajdują się pojemniki z różnymi farbami, klejami, brokatami, a także sitka, różne pędzle, pędzelki, mazaki. Dekoratorzy ręcznie malują zabawki i zmieniają je w małe arcydziełka. Niektóre wyglądają jak wypukłe obrazy. Pomalowanym, ozdobionym zabawkom obcina się wystające końcówki, nasadza kapsle, czyli zawieszki i ozdoby są gotowe. Teraz trzeba je zapakować. Delikatne bombki trafiają do tekturowych pudeł, pudełek i pudełeczek, ozdobionych rysunkami. Z magazynu "wędrują" do sklepów i na stragany w kraju i za granicą.

Produkowane w Polsce ozdoby choinkowe, a szczególnie te z Częstochowy, cieszą się dużym zainteresowaniem. Chętnie kupują je mieszkańcy Niemiec, Francji, Ameryki. A jest w czym wybierać! Małe, duże i ogromne, jednokolorowe i wielobarwne, gładkie i chropowate. Oprócz tradycyjnych w kształcie kuli i bałwanków, powstają całe kolekcje ozdób przedstawiające postacie świętych, bajkowych bohaterów, zwierzęta, pojazdy, domki, kwiaty, owoce. Wszystkie są piękne, lekkie i delikatne. Zawieszone na choinkach i gałęziach, oświetlone lampkami - tworzą kolorowy, bajkowy świat.


Załącznik nr 3

"Bombka"

Ciocia kupiła mi wielką bombkę na choinkę. Na złotym tle namalowane są zielone gałązki świerku. Gile w czerwonych kamizelkach przysiadły na srebrnych szyszkach zwisających z gałązek. Barwna i błyszcząca bombka bardzo mi się podoba.


Załącznik nr 4

"Plan opisu"

1. Co jest przedmiotem opisu?
2. Jaki ma kształt i wielkość?
3. Z czego jest wykonana?
4. Czym jest ozdobiona?
5. Jakie jest jej przeznaczenie?


Załącznik nr 5

Piosenka pt. "Zielony gość"

Stała pod śniegiem panna zielona,
nikt, prócz zająca nie kochał jej.
Nadeszły święta i przyszła do nas,
pachnący gościu, prosimy, wejdź!

Refren: Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.
Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.

Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach,
życzymy wszystkim Wesołych Świąt!

Refren: Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.
Choinko piękna jak las,
choinko, zostań wśród nas.


Załącznik nr 6

W fabryce wyprodukowano 232 bombki kuliste i 405 bombek owalnych. Ile wyprodukowano wszystkich bombek?

Do sklepu przywieziono 768 bombek. Sprzedano 324 bombki. Ile bombek zostało w sklepie?

Opracowanie: mgr Urszula Pastusiak

Wyświetleń: 15435


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.