Katalog Urszula Pastusiak Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "Nasza choinka" - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIISCENARIUSZ LEKCJI DO BLOKU TEMATYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ - ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIATEMAT BLOKU: Święta Bożego Narodzenia.TEMAT DNIA: Nasza choinka. - Swobodne wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów bożonarodzeniowych w mojej rodzinie. - Opis bombki choinkowej na podstawie bezpośredniej obserwacji. - Dodawanie i odejmowanie liczb sposobem pisemnym - rozwiązywanie zadań z treścią. - Projektowanie i ozdabianie bombki choinkowej. - Znaczenie lasu - jego ochrona. CELE: Uczeń potrafi: - swobodnie wypowiadać się na określony temat na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń, - rozpoznawać rzeczowniki i przymiotniki, - zredagować opis bombki na podstawie planu, - dodawać i odejmować pisemnie w zakresie 1000, - rozwiązywać zadania z treścią, - zaśpiewać piosenkę pt. "Zielony gość", - realizować ruchem treść piosenki, - zaprojektować kształt bombki choinkowej, - wykorzystać w pracy plastycznej własne pomysły, - zrozumieć potrzebę ochrony lasu, - współdziałać w grupie i realizować jej zamierzenia, - odegrać scenkę. FORMY ORGANIZACJI ZAJĘĆ: - indywidualna, - zbiorowa, - grupowa. METODY: - oglądowa - pokaz, - słowna - rozmowa, - praktycznego działania - zadań stawianych do wykonania, - aktywizująca - grupowego planowania, podejmowania decyzji, myślenia twórczego, zabawowa, dywanika, scenka. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - wiersz T. Chudego pt. "Idą święta", - ozdoby choinkowe, - kartony do zaprojektowania bombek, - tekst opisu pt. "Bombka", - paski kolorowego papieru, -- tekst piosenki pt. "Zielony gość", - zadania matematyczne na kartonach w kształcie bombek. I. CZĘŚĆ WSTĘPNA 1. Wprowadzenie - powitanie (krąg). Witam wszystkich, którzy mają np. dobry humor... 2. Nawiązanie do tematu zajęć poprzez wysłuchanie wiersza pt. "Idą święta" T. Chudego (załącznik nr 1) - rozmowa na temat treści wiersza. O jakich świętach jest mowa w wierszu? (O świętach Bożego Narodzenia) 3. Zabawa w skojarzenia. Dzieci w określonym tempie i rytmie podają wyrazy kojarzące się im ze świętami Bożego Narodzenia. 4. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat świąt Bożego Narodzenia w swoich rodzinach. 5. Wspólne ubieranie klasowej choinki z wykorzystaniem ozdób choinkowych wykonanych na wcześniejszych zajęciach. Zabawa: Co zawiesisz na choince. (Nazywanie ozdób choinkowych za pomocą rzeczownika i przymiotnika. Unikanie powtórzeń.) np.: Zawieszam zieloną bombkę. Wieszam grubego bałwanka. Przyczepiam błyszczącą gwiazdkę. II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA 6. Pogadanka na temat: Jak powstają bombki? (załącznik nr 2) 7. Zapoznanie z tematem plastycznym. Podział dzieci na grupy (odliczanie do pięciu). Uczniowie wykonują w grupach projekt bombki choinkowej na kartonach. - rysowanie kształtu bombki - wycinanie bombki - ozdabianie bombki - prezentacja prac w grupach. 8. Czytanie tekstu pt. "Bombki" przez nauczyciela. (załącznik nr 3) Uczniowie mają zapamiętać następujące wyrazy: dziewczynki - rzeczowniki chłopcy - przymiotniki Jak nazywa się odczytany tekst? (opis) 9. Praca w grupach. Uczniowie mają za zadanie opisać wykonaną bombkę choinkową na podstawie otrzymanego planu (załącznik nr 4). Uczniowie na kolorowych paskach papieru opisują bombkę - dywanik. Odczytanie i korekta prac. 10. Przepisywanie opisu bombki do zeszytu. 11. Zabawa z piosenką pt. "Zielony gość". Dzieci swobodnie interpretują ruchem treść piosenki (załącznik nr 5). 12. Praca indywidualna - rozwiązywanie zadań z treścią (załącznik nr 6). Każde dziecko otrzymuje treść zadań na kartonach w kształcie bombek. Zadania wklejają do zeszytu i wykonują obliczenia. Następnie uczniowie czytają treść zadań i przedstawiają rozwiązania. Korekta i ocena prac. III. CZĘŚĆ KOŃCOWA Powrót do kręgu. Rozmowa o naszej klasowej choince. Jaka jest nasza choinka? Nasza choinka jest sztuczna. Kupując sztuczne choinki chronimy lasy. Wyobraźcie sobie, że jesteście choinkami i ułóżcie swoje prośby do ludzi w formie zdań rozkazujących np.: Kupuj tylko choinki ze specjalnej plantacji! Nie wycinaj mnie, bo dostarczam ci tlenu! Na zakończenie uczniowie śpiewają piosenkę pt. "Zielony gość" oraz dekorują klasę pracami wykonanymi w trakcie zajęć. Załącznik nr 1 "Idą święta" Zawsze tak samo grudniową porą idą do nas święta. Już się stoły niecierpliwią, już świerk przystrojony, już zupa grzybowa pachnie z daleka. Jeszcze tylko szukamy pierwszej gwiazdy na niebie. Niech jak najprędzej zabłyśnie, wtedy każde życzenie się spełni. Załącznik nr 2 "Jak powstają bombki?" Bombki powstają z długich, szklanych rurek sodowych, dostarczanych z huty szkła. Rurki te są rozgrzewane za pomocą palników gazowych. Płomienie powodują, że szkło staje się miękkie, prawie ciekłe. Osoba zwana "dmuchaczem" dmucha ustami w jeden koniec rurki, a jej drugi rozgrzany koniec przyjmuje kształt kuli - bombki. Ale nie wszystkie świecidełka są okrągłe. Aby powstały ozdoby innego kształtu, musi najpierw być rysunek przedstawiający np. Mikołaja, aniołka, domek. Potem należy zrobić gipsowy model, a następnie odlew żeliwny, czyli formę. Miękkie szkło wdmuchuje się do formy i pozostawia do zastygnięcia. Przeźroczyste, jak szklanka, bombki poddaje się specjalnej kąpieli. Polega ona na zanurzeniu w dużym naczyniu (wannie) wypełnionym płynem koloru srebrnego. Po tej kąpieli bombki stają się srebrne i błyszczące. Druga kąpiel - to lakierowanie, także poprzez zanurzenie. Posrebrzone i polakierowane bombki trafiają do dekoratorni. Tutaj znajdują się pojemniki z różnymi farbami, klejami, brokatami, a także sitka, różne pędzle, pędzelki, mazaki. Dekoratorzy ręcznie malują zabawki i zmieniają je w małe arcydziełka. Niektóre wyglądają jak wypukłe obrazy. Pomalowanym, ozdobionym zabawkom obcina się wystające końcówki, nasadza kapsle, czyli zawieszki i ozdoby są gotowe. Teraz trzeba je zapakować. Delikatne bombki trafiają do tekturowych pudeł, pudełek i pudełeczek, ozdobionych rysunkami. Z magazynu "wędrują" do sklepów i na stragany w kraju i za granicą. Produkowane w Polsce ozdoby choinkowe, a szczególnie te z Częstochowy, cieszą się dużym zainteresowaniem. Chętnie kupują je mieszkańcy Niemiec, Francji, Ameryki. A jest w czym wybierać! Małe, duże i ogromne, jednokolorowe i wielobarwne, gładkie i chropowate. Oprócz tradycyjnych w kształcie kuli i bałwanków, powstają całe kolekcje ozdób przedstawiające postacie świętych, bajkowych bohaterów, zwierzęta, pojazdy, domki, kwiaty, owoce. Wszystkie są piękne, lekkie i delikatne. Zawieszone na choinkach i gałęziach, oświetlone lampkami - tworzą kolorowy, bajkowy świat. Załącznik nr 3 "Bombka" Ciocia kupiła mi wielką bombkę na choinkę. Na złotym tle namalowane są zielone gałązki świerku. Gile w czerwonych kamizelkach przysiadły na srebrnych szyszkach zwisających z gałązek. Barwna i błyszcząca bombka bardzo mi się podoba. Załącznik nr 4 "Plan opisu" 1. Co jest przedmiotem opisu? 2. Jaki ma kształt i wielkość? 3. Z czego jest wykonana? 4. Czym jest ozdobiona? 5. Jakie jest jej przeznaczenie? Załącznik nr 5 Piosenka pt. "Zielony gość" Stała pod śniegiem panna zielona, nikt, prócz zająca nie kochał jej. Nadeszły święta i przyszła do nas, pachnący gościu, prosimy, wejdź! Refren: Choinko piękna jak las, choinko, zostań wśród nas. Choinko piękna jak las, choinko, zostań wśród nas. Jak długo zechcesz, z nami pozostań, niech pachnie tobą domowy kąt. Wieszając jabłka na twych gałązkach, życzymy wszystkim Wesołych Świąt! Refren: Choinko piękna jak las, choinko, zostań wśród nas. Choinko piękna jak las, choinko, zostań wśród nas. Załącznik nr 6 W fabryce wyprodukowano 232 bombki kuliste i 405 bombek owalnych. Ile wyprodukowano wszystkich bombek? Do sklepu przywieziono 768 bombek. Sprzedano 324 bombki. Ile bombek zostało w sklepie? Opracowanie: mgr Urszula Pastusiak Wyświetleń: 15435
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |