Katalog

Henryk Karkoszka
Różne, Artykuły

Zasady organizowania turystyki i krajoznawstwa dla uczniów Szk. Podst. Nr 3 w Mysłowicach

- n +

ZASADY ORGANIZOWANIA TURYSTYKI I KRAJOZNAWSTWA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 W MYSŁOWICACH

Podstawy prawne
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 2001/135/1516).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003/6/69).
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. 1997/57/358).

§ 1. Zasady ogólne
1. Przy organizowaniu turystyki i krajoznawstwa współpracują nauczyciele, rodzice i uczniowie.
2. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
3. Udział uczniów w różnych formach krajoznawstwa i turystyki, z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga zgody rodziców.
4. Wzór zgody rodziców na udział ucznia w różnych formach turystyki i krajoznawstwa stanowi załącznik nr 1.
5. Organizację i program imprezy turystyczno - krajoznawczej dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności.
6. Imprezę turystyczno - krajoznawczą przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach, ustaleniach w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i regulaminie.
7. Program imprezy turystyczno - krajoznawczej, liczbę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy stanowiąca załącznik nr 2.
8. Uczestnik imprezy turystyczno - krajoznawczej podlega ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku imprezy zagranicznej ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

§ 2. Formy organizowania krajoznawstwa i turystyki
1. Wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
2. Wycieczki krajoznawczo - turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych - zwane dalej wycieczkami.
3. Imprezy krajoznawczo - turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje.
4. Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem.
5. Imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne, zwane dalej "imprezami".

§ 3. Wycieczki i imprezy zagraniczne
1. Wycieczki i imprezy zagraniczne można organizować w formach, o których mowa w §2 ust. 1-5.
2. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez, o których mowa w ust. 1 wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

§ 4. Kierownik wycieczki lub imprezy
1. Kierownika imprezy lub wycieczki wyznacza dyrektor szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form turystyki i krajoznawstwa.
2. Dyrektor szkoły może wyznaczyć na kierownika wycieczki lub imprezy także inną osobę pełnoletnią, która:
a. ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
b. jest instruktorem harcerskim,
c. posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
3. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
a. opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,
b. opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
c. wzór regulaminu wycieczki lub imprezy stanowi załącznik nr 3,
d. zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
e. zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
f. określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
g. nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
h. organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
i. dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
j. dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
k. dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu,
l. wypełnia kartę wycieczki (imprezy) i wraz z inną dokumentacją przedstawia ją dyrektorowi szkoły.

§ 5. Opiekunowie wycieczki lub imprezy
1. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel, albo po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły inna pełnoletnia osoba.
2. Opiekun w szczególności:
a. sprawuje opieką nad powierzonymi mu uczniami,
b. współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
c. sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
d. nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
e. wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.

§ 6. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.

§ 7. Udzielenie zgody na organizację wycieczki lub imprezy
1. Zgodę na organizację wycieczki lub imprezy udziela dyrektor szkoły zatwierdzając kartę wycieczki lub imprezy .
2. Kartę wycieczki lub imprezy w 2 egzemplarzach przedstawia dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia kierownik wycieczki lub imprezy, co najmniej 3 dni przed planowanym terminem wycieczki lub imprezy.
3. W przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej, kartę wycieczki lub imprezy należy przedstawić dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia, na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem wyjazdu.
4. Ponadto, kierownik wycieczki lub imprezy przedstawia dyrektorowi szkoły:
a. listę uczestników w 2 egzemplarzach, zawierającą następujące dane:
1. imię i nazwisko uczestnika,
2. datę urodzenia uczestnika,
3. adres zamieszkania uczestnika,
4. numer telefonu uczestnika,
5. informację o ubezpieczeniu uczestników,
b. pisemną zgodę rodziców na udział uczniów w wycieczce lub imprezie,
c. regulamin wycieczki lub imprezy,
d. wstępny plan finansowy zawierający przewidywane wydatki i środki ich pokrycia,
e. potwierdzenie rezerwacji świadczeń.

§ 8. Finansowanie wycieczek i imprez
1. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana:
a. z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
b. ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
c. ze środków wypracowanych przez uczniów,
d. ze środków przekazanych przez radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne.
2. Za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych wycieczki lub imprezy odpowiada kierownik wycieczki lub imprezy.

§ 9. Zasady bezpieczeństwa
1. Maksymalna liczba uczniów przypadających na 1 opiekuna (kierownika) wycieczki lub imprezy
a. podczas wycieczek pieszych w obrębie Mysłowic wynosi 30.
b. podczas wycieczek w obrębie Mysłowic z wykorzystaniem miejskich środków lokomocji oraz poza teren Mysłowic wynosi 15.
c. podczas wycieczek turystyki kwalifikowanej (w tym rowerowych) wynosi 10.
2. Uczestnicy wycieczek rowerowych powinni posiadać karty rowerowe.
3. Czas trwania i trasa wycieczki musi być dopasowana do wieku i możliwości uczestników.
4. Opiekunowie wycieczki lub imprezy sprawdzają stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
5. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
6. Niedopuszczalne jest organizowanie wycieczek i imprez na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000m n.p.m. bez udziału wykwalifikowanego przewodnika.
7. Przed rozpoczęciem wycieczki lub imprezy należy zapoznać jej uczestników z regulaminem oraz pouczyć ich o zasadach BHP i sposobie postępowania w razie nieszczęśliwego wypadku.
8. Podczas wycieczek pieszych należy przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
9. Jeżeli specyfika wycieczki lub imprezy tego wymaga, jej uczestników należy zapoznać z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.
10. Uczestnicy wycieczki lub imprezy mogą pływać i kąpać się tylko w obrębie strzeżonych kąpielisk i pływalni.
11. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się stały nadzór ratownika lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły.

§ 10. Postanowienia końcowe
1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce lub imprezie mają obowiązek uczestnictwa w zajęciach wskazanych przez dyrektora szkoły.
2. Listę uczniów wymienionych w ust. 1, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji, wychowawca klasy dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.

Załączniki:
Regulamin wycieczki lub imprezy
Wzór zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce lub imprezie turystyczno-krajoznawczej

Opracowanie: mgr Henryk Karkoszka

Wyświetleń: 563


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.