Katalog

Maria Kaszczuk, Joanna Ziembowska
Język polski, Sprawdziany i testy

Test gramatyczny o formach czasownika

- n +

Test gramatyczny o formach czasownika

WSTĘP

Test przeznaczony jest dla uczniów klasy I gimnazjalnej.

Sprawdza funkcjonalne zastosowanie wiadomości i umiejętności dotyczących czasownika.

Jest to sprawdzian poziomu zapamiętywania i rozumienia wiadomości oraz stosowania ich w sytuacjach typowych a także problemowych.

Test przeznaczony jest do rozwiązania w ciągu jednej godziny lekcyjnej.


PLAN TESTU

1. Cel ogólny:
- funkcjonalne zastosowanie wiadomości i umiejętności dotyczących poznanych form czasownika.
2. Cele operacyjne:
- uczeń rozumie polecenia
- rozpoznaje w tekście formy nieosobowe (bezokoliczniki, formy zakończone na - no, - to) ,
- rozpoznaje formy imiesłowowe i nazywa je,
- tworzy czasowniki w trzech trybach,
- zamienia czasownik osobowy na nieosobowy,
- rozróżnia formy dokonane i niedokonane,
- określa formy gramatyczne czasownika osobowego (osoba, liczba, czas, strona, tryb)
- wskazuje w tekście zdanie w stronie czynnej i zamienia na konstrukcję bierną,
- zna zasadę pisowni partykuły "nie" z czasownikiem,
- potrafi do podanego czasownika podać synonim, antonim, wyraz pokrewny,
- umie uzupełnić podane związki frazeologiczne brakującymi czasownikami,
- zróżnicuje znaczenie czasowników pod względem emocjonalnym.

INSTRUKCJA DLA NAUCZYCIELA

Każdy uczeń otrzyma atest. Na jego rozwiązanie ma jedno zajęcia edukacyjne. Zadania są tak skonstruowane, że za każde zadanie może otrzymać maksymalnie 1 punkt. Po rozdaniu testów nauczyciel nie chodzi po klasie, niczego dodatkowo nie objaśnia.

Przeczytaj uważnie test, zastanów się, a następnie odpowiedź na wszystkie pytania.

TEST
Na wyższym szczeblu cywilizacji człowiek przeniósł się z ciemnej jaskini do budowli wykonanej przez siebie z żółtej gliny., drzewa czy kamienia. Urządzono palenisko w głównej izbie domu i tam, wokoło ognia rozniecionego najpierw wprost na podłodze z gliny czy kamieni zjadłszy odpoczywano, gwarzono, śpiewając pieśni tańczono. Gościowi odwiedzającemu dom odstępowano zawsze najlepsze miejsce przy ogniu. Palące się polano rozświetlało izbę. W owym czasie człowiek zastanawiał się już, w jaki sposób można by osiągnąć to, żeby dym powstający przy ogrzewaniu domu uchodził na zewnątrz. W związku z tym otwarto dach i wybudowano solidny komin.
(wg J. Malenowicz)

PYTANIA:

1. Wybierz z tekstu bezokoliczniki.



2. Wybierz z tekstu dowolny czasownik osobowy i określ jego formę gramatyczną ( osoba, liczba, czas, strona, tryb) .





3. Odszukaj w tekście czasowniki dokonane i dopisz do nich formy niedokonane.




4. Odszukaj w tekście czasowniki niedokonane i dopisz do nich formy dokonane.




5. Wypisz wszystkie formy czasownika zakończone na -no, -to.




6. Uzupełnij tabelę imiesłowami przymiotnikowymi z tekstu
 
imiesłów przymiotnikowy czynny imiesłów przymiotnikowy bierny
 


 

7. Uzupełnij tabelę imiesłowami przysłówkowymi z tekstu
 
imiesłów przysłówkowy współczesny imiesłów przysłówkowy uprzedni
 


 



8. Zamień podkreśloną osobową formę czasownika na formy nieosobowe.




9. Znajdź w tekście formę czasownika odmieniającego się przez przypadki.




10. Wypisz z tekstu wszystkie przymiotniki.




11. Uzupełnij tabelkę:
bezokolicznik tryb oznajmujący tryb przypuszczający tryb rozkazujący
 


 
   


12. Podane zdanie zamień na konstrukcję bierną:
Gościowi odwiedzającemu dom zawsze odstępowano najlepsze miejsce przy ogniu.


13. Zlikwiduj nawiasy i napisz "nie" łącznie lub rozdzielnie z czasownikami.
Nasza babcia (nie) nawidzi bezczynności. Ale ostatnio od czasu do czasu (nie) domaga. Widać wtedy, że cierpi, ale się nigdy (nie) skarży. Tylko się martwi, że (nie) może nic robić i (nie) pokoi się, czy mamusia da sobie radę bez jej pomocy.

14. Do czasownika "budować" dopisz:
- synonim -
- antonim -
- wyraz pokrewny -

15. Uzupełnij związki frazeologiczne brakującymi czasownikami:
-. ..................................... oliwy do ognia,
-. ..................................... kij w mrowisko,
-. ..................................... komuś nosa,
-. ..................................... komuś kosza.

16. Dopisz czasowniki o znaczeniu dodatnim lub ujemnym np.:
- uczyć się - kuć, doskonalić się,
- jeść -
- mówić -
- patrzeć -

Opracowanie: Maria Kaszczuk

Wyświetleń: 16812


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.